Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal by på bolig i morgen. Men nå leste jeg i avisen at de nærmeste ukene blir avgjørende for gresk og spansk - og dermed hele Europas - økonomi.

Kjøper vi bolig i morgen starter vi prosessen med å selge vår egen. Men å ordne foto, få takst, og ha boligen ute en stund på finn før visning gjør jo at det ikke er realistisk at boligen blir solgt før etter en måneds tid.

Er det risikabelt? Plutselig sp jeg for meg at boligmarkedet raser på denne måneden. Jeg er tross alt av det bekymrede slaget ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvor i Norge du bor.

Det er alltid risikabelt å kjøpe nytt. Økonomiske krisen i syd europa har pågått en stund, den vil ikke løse seg med det første.

Men om den vil få hele Europa til å knekke sammen er lite trolig enda og på lang sikt og.

Ikke hør på avisen, hør på hva bankene sier. Er de villig til å gi dere mere lån og kaster pengene etter dere, er det ganske trygt. Er de mere på vent og usikkre kan det være noe i gjære.

Hvilken avis leste du dette i? Om du fikk deg fra Dagbladet eller VG? ville jeg ha tatt det med en liten klype salt. Ville stolt mer på det om det kom fra DN.

Det er forresten høysessong av kjøp og salg av boliger. mange boliger blir solgt nesten før visning.

Får du ikke solgt leiligheten/huset så kan du jo leie den ut, alle må ha et sted å bo også når det er økonomisk krise.

Dette vil kanskje påvirke skatteoppgjøret ditt litt.

Skrevet

Jeg bor i Oslo. Og banken har lett gitt oss lån (vi har forholdsvis lite lån på boligen vi har i dag).

Dette var ikke en artikkel om boligpriser, men en mer generell artikkel i Aftenposten som gikk ut på at europeisk økonomi står overfor store utfordringer og at begivenhetene i sør denne måneden vil bli utslagsgivende.

Skrevet

Jeg bor i Oslo. Og banken har lett gitt oss lån (vi har forholdsvis lite lån på boligen vi har i dag).

Dette var ikke en artikkel om boligpriser, men en mer generell artikkel i Aftenposten som gikk ut på at europeisk økonomi står overfor store utfordringer og at begivenhetene i sør denne måneden vil bli utslagsgivende.

Siden banken lett gir dere lån frykter ikke de heller en stor krise i nær fremtid.

Vi skulle refinansiere huset vårt i 2009 tror jeg det var, dette var for å bake inn et annet lån i huslånet. Da var banken tilbakeholden og var mer skeptisk til å gi oss lån. De sa at det og det måtte være på plass.

Da ga vi bare opp. Nå i 2011 prøvde vi igjen, da var banken mer enn villig til å bake inn og gi oss et større lån. Vår økonomi var lik i 2009 som den er nå.

Det går nok bra skal du se :)

Du kan for eksempel nå i et par uker følge med på noen leiligheter/hus i Oslo og se hvor fort de blir solgt.

AnonymBruker
Skrevet

Det sikreste er jo å selge egen bolig før man kjøper nytt. Men uansett hva som skjer i andre deler av Europa er det lite trolig at konsekvensene vil treffe Norge som en kule i løpet av den nærmeste måneden, og at disse konsekvensene først vil slå til på boligmarkedet. Det er mer sannsynlig at noe slikt vil være en indirekte effekt av f.eks. lavere problemer i eksportindustrien som så fører til økt arbeidsledighet.

Hvis du er redd for at det skal bli stort avvik mellom kjøp- og salgspris tror jeg ikke du har noe å frykte. Er du redd for at boligprisene skal stupe i et litt lenger perspektiv, vil jo ikke det være noe problem for dere såfremt dere har tenkt å sitte med boligen en stund og ikke har konjunkturavhengige jobber som kan gi problemer med å betjene lånet. Og selv om dere skal selge og må selge til en lavere pris enn dere kjøpte til, vil dere jo også kjøpe i et dårligere marked, så nettoeffekten er ikke nødvendigvis særlig stor.

Skrevet

Så lenge de fortsatt snakker om å sette ned renta her til lands, ville jeg ikke bekymret meg. (vi har også kjøpt - og skal legge ut for salg etter hvert - så her har du det som jeg trøster meg med)

Men selvsagt, helt sikker kan man jo ikke være. Og hvis man liker å bekymre seg, er visninger og huskjøp en effektiv greie. Lykke til!

Skrevet

Takk, dere :)

Skulle gjerne solgt først, men med snart to barn er det helt uaktuelt, dessverre.

Vi får se hvordan det går - har vel mine tvil om at det går veien i morgen uansett, så mye over takst alt går om dagen.

Gratulerer med boligkjøp, helenaa :)

Skrevet

Takk, dere :)

Skulle gjerne solgt først, men med snart to barn er det helt uaktuelt, dessverre.

Vi får se hvordan det går - har vel mine tvil om at det går veien i morgen uansett, så mye over takst alt går om dagen.

Gratulerer med boligkjøp, helenaa :)

Takk! Jeg trodde markedet skulle roe seg litt nå mot sommeren. Er det ikke sånn?

Skrevet

Takk! Jeg trodde markedet skulle roe seg litt nå mot sommeren. Er det ikke sånn?

Nei, det er nå det er høysessong.

AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid en viss risiko forbundet med boligkjøp, og jeg forstår godt at mange blir skeptiske i disse tider der mange økonomier spår i det vide og brede om at boligmarkedet kommer til å falle.

Likevel: Bankene låner fortsatt ut, og de har også ansatte som følger med på markedet, så dersom man får innvilget et lån som er på høyde med det man behøver for å kjøpe bolig på det aktuelle stedet så er det en indikasjon på at banken ikke forventer noen markant nedgang i nærmeste fremtid.

Videre er det boligmangel på de større stedene, som f. eks Stavanger og Oslo. Her vil det nok flate ut og kanskje komme en liten nedgang på lengere sikt, men jeg tviler på at det vil komme et krakk her. Det er for mange pengesterke mennesker i Oslo området som likevel vil ha råd til bolig selv med et vesentlig dårligere økonomisk klima.

Når det er sagt så bør man jo alltid ta høyde for at det kan bli dyrere å låne. Ta høyde for renteøkninger, også relativt kraftige. Legg også opp en viss økonomisk buffer slik at man ikke bruker alt man eier og har på å kjøpe. Jeg ville heller ikke lånt opp til pipa, og jeg ville begrenset meg med tanke på størrelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...