AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #1 Skrevet 10. juni 2012 Hallo, hvor langt opp i klassene er det vanlig å invitere alle barna i klassen. Dattera går i fjerde og framleis er det slik at de inviterer alle, ja gjerne guttene også. Og det er hestebursdager, svømmebursdager og gudene vet hva. Det holder ikke med bare kaker og pizza. Siden vi har ganske lite hus har vi ikke plass til alle, så da må en finne på noe anna. Grilling er jo et alternativ, men det er jo veldig væravhengig. Spurde en av de andre foreldrene og han mente de nok fortsatte og invitere alle et par år til. Hva er vanlig? Synes denne bursdagsfeiringa tar helt av jeg..... Takknemelig for svar.
Muscae Skrevet 10. juni 2012 #2 Skrevet 10. juni 2012 Det varierer nok fra klasse til klasse, og fra sted til sted. Men ang plass så er det jo mange alternativer til å være inne i sin egen stue. Er det et grendehus i nærheten du kan låne? Samfunnshus? Eller høre om å få låne ungdomsklubben, en barnehage, skolens lekeplass osv? Her har man mulighet til å ha bursdag på den lokale kroa, med pizza og brus. Blir kanskje litt dyrt med så mange? Ellers kan man sette opp lavvo i hagen og grille der. Hør med den lokale speideren, 4H eller skolen om de har en lavvo du kan leie. Hva med utebursdag i skogen eller i fjæra? Barn har som regel gode uteklær, og har ikke vondt av å være ute selv om det regner litt..
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #3 Skrevet 10. juni 2012 Her sluttet ved med å invitere alle når de startet i 3. klasse. Nå inviterer vi bare venner uavhengig av om de går i klassen eller ikke.
Mixelite Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Utebursdag trenger ikke å være væravhengig hvis man bare har gode klær :-)
Gjest _Blomsten_ Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Kommer vel ann på hvor mange fra klassen som skal inviteres det. Hvis over 50% av klassen er invitert bør man likegjerne invitere alle, og da tenker jeg ut ungdomsskolen. Hvis det kun er barnets nærmeste venner, så er det vel helt opp til hver enkelt?
Gjest _Blomsten_ Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 (endret) Feilpost Endret 11. juni 2012 av _Blomsten_
Gjest Fiolett Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Kommer vel ann på hvor mange fra klassen som skal inviteres det. Hvis over 50% av klassen er invitert bør man likegjerne invitere alle, og da tenker jeg ut ungdomsskolen. Hvis det kun er barnets nærmeste venner, så er det vel helt opp til hver enkelt? Ut UNGDOMSSKOLEN? Hjelpe meg, er ikke "barna" voksne nok til ikke å inviteres med i hvert eneste selskap på dette tidspunktet? Jeg hadde i hvert fall ikke vært interessert i å gå til selskap til samtlige i min ungdomsskoleklasse. Kjekt med en klassefest innimellom, men om alle til stadighet skulle invitere hverandre i bursdag, hadde jeg blitt rimelig lei. På ungdomsskolen er det stor forskjell innad i klassen, og det skal noe til at alle går overens, og i hvert fall at alle ser på hverandre som venner.
Gjest _Blomsten_ Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Ut UNGDOMSSKOLEN? Hjelpe meg, er ikke "barna" voksne nok til ikke å inviteres med i hvert eneste selskap på dette tidspunktet? Jeg hadde i hvert fall ikke vært interessert i å gå til selskap til samtlige i min ungdomsskoleklasse. Kjekt med en klassefest innimellom, men om alle til stadighet skulle invitere hverandre i bursdag, hadde jeg blitt rimelig lei. På ungdomsskolen er det stor forskjell innad i klassen, og det skal noe til at alle går overens, og i hvert fall at alle ser på hverandre som venner. Hvis over halvparten er invitert sa jeg, ikke på alle fester noen i klassen er invitert. På ungdomsskolen er det jo ekstra trist å være blandt de som aldri blir invitert.
Gjest Fiolett Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Hvis over halvparten er invitert sa jeg, ikke på alle fester noen i klassen er invitert. På ungdomsskolen er det jo ekstra trist å være blandt de som aldri blir invitert. Det spørs da veldig på elevene og den enkelte klassen. Er det snakk om én eller to elever som blir holdt utenfor, er jeg helt enig med deg. Er det derimot en liten gjeng, så har det kanskje like mye med ulike interesser å gjøre, og trenger ikke være ment som utfrysning.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Enten ALLE eller INGEN, evt kun alle jentene eller kun alle guttene. Helvete også, når skal dere idiotforeldre lære at man utelater ikke noen!!! Dere skulle ha juling dere som mener dette. Men kun jentene eller kun guttene er selvsagt greit. 1
Gjest Fiolett Skrevet 11. juni 2012 #11 Skrevet 11. juni 2012 Enten ALLE eller INGEN, evt kun alle jentene eller kun alle guttene. Helvete også, når skal dere idiotforeldre lære at man utelater ikke noen!!! Dere skulle ha juling dere som mener dette. Men kun jentene eller kun guttene er selvsagt greit. Og dette skal man gjøre hvor lenge, mener du? Synes forresten det der med å dele inn etter kjønn er feil. Jeg trivdes best blant guttene i klassen, og kunne da føle meg utenfor om jeg ikke ble invitert bare fordi jeg er jente.
Gjest _Blomsten_ Skrevet 11. juni 2012 #12 Skrevet 11. juni 2012 Det spørs da veldig på elevene og den enkelte klassen. Er det snakk om én eller to elever som blir holdt utenfor, er jeg helt enig med deg. Er det derimot en liten gjeng, så har det kanskje like mye med ulike interesser å gjøre, og trenger ikke være ment som utfrysning. Hva mener du med liten gjeng. La oss si det er 25 stk i klassen, 20 stk blir invitert og 5 ikke. Av disse 5 er det fire av dem som er en liten gjeng, mens den 5 ikke har noen spesiell tilknytning til noen, og gjerne ville blitt inkludert sammen med de 20 inviterte. Dette er ting man ikke alltid vet som forelder.
Gjest Fiolett Skrevet 11. juni 2012 #13 Skrevet 11. juni 2012 Hva mener du med liten gjeng. La oss si det er 25 stk i klassen, 20 stk blir invitert og 5 ikke. Av disse 5 er det fire av dem som er en liten gjeng, mens den 5 ikke har noen spesiell tilknytning til noen, og gjerne ville blitt inkludert sammen med de 20 inviterte. Dette er ting man ikke alltid vet som forelder. Såklart, og det gjør det jo vanskelig. Da er det fint med god dialog mellom foreldre og lærere, så man vet noe om situasjonen i klassen, og gjerne litt om hvem som pleier å være med hvem. Jeg sier ikke at lærerne vet alt om dette, de heller, men kanskje noe. Når jeg sa en liten gjeng, så mente jeg en liten gjeng relativt sett i forhold til klassen. I ditt eksempel er jeg i stor grad enig med deg, synes det blir uheldig å ikke invitere 5 elever når så mange som 20 er invitert; da er det så mange som er invitert at man ikke kan regne med at alle disse er en vennegjeng til vanlig, de kommer overens med hverandre og trives greit i hverandres selskap. Da får de tåle å ta med seg de resterende 5 som de kanskje ikke liker så godt. Dersom fordelingen heller er 18 invitert og 10 ikke, synes jeg det er helt greit, for da er det mange nok igjen til at ingen står alene.
Gjest _Blomsten_ Skrevet 11. juni 2012 #14 Skrevet 11. juni 2012 Såklart, og det gjør det jo vanskelig. Da er det fint med god dialog mellom foreldre og lærere, så man vet noe om situasjonen i klassen, og gjerne litt om hvem som pleier å være med hvem. Jeg sier ikke at lærerne vet alt om dette, de heller, men kanskje noe. Når jeg sa en liten gjeng, så mente jeg en liten gjeng relativt sett i forhold til klassen. I ditt eksempel er jeg i stor grad enig med deg, synes det blir uheldig å ikke invitere 5 elever når så mange som 20 er invitert; da er det så mange som er invitert at man ikke kan regne med at alle disse er en vennegjeng til vanlig, de kommer overens med hverandre og trives greit i hverandres selskap. Da får de tåle å ta med seg de resterende 5 som de kanskje ikke liker så godt. Dersom fordelingen heller er 18 invitert og 10 ikke, synes jeg det er helt greit, for da er det mange nok igjen til at ingen står alene. Hvordan kan du vite at ingen står alene? Høres mer ut som kun den kuleste halvdelen er invitert, enn at de 18 er en gjeng. Når over halvparten av klassen er inviter er denne festen kanskje det store samtaleemnet i mange dager før og etter. Bedre å inkludere noen for mange enn å risikere at enkelte føler seg utenfor.
-hild Skrevet 11. juni 2012 #15 Skrevet 11. juni 2012 Vi inviterte alle guttene i klassen frem til eldstemann fylte 10. Etter det har feiringene vært med de kompisene han har hatt med med å gjøre. Nå er vår yngste 8, og jeg ser vel for meg at vi gjør det samme med henne, alle jentene i klassen, og eventuelt noen av guttene. Og noen jenter i parallell klassen som hun er mye sammen med.
Gjest Fiolett Skrevet 11. juni 2012 #16 Skrevet 11. juni 2012 Hvordan kan du vite at ingen står alene? Høres mer ut som kun den kuleste halvdelen er invitert, enn at de 18 er en gjeng. Når over halvparten av klassen er inviter er denne festen kanskje det store samtaleemnet i mange dager før og etter. Bedre å inkludere noen for mange enn å risikere at enkelte føler seg utenfor. Tror du at de som ikke er invitert vil føle seg så mye "kulere" om de BLIR invitert, og må være på festen med folk de ikke føler seg vel sammen med? Det er ikke sikkert at de blir så godt tatt imot der, om de egentlig er mislikt.
Lykkerusen Skrevet 11. juni 2012 #17 Skrevet 11. juni 2012 syns igrunn man kan slutte å invitere "alle" når barna får vennekretser. Er overhode ikke noe poeng å invitere hele klassen dersom man kun snakker md noen av de. Det er ikke slik at utestengelse slutter kun fordi man er i bursdag. Feira bursdagen min en gang i 6 klasse, og det var da obligatorisk å invitere alle jentene.. Jeg var klassens mobbeoffer og hadde ei venninne, så iløpet av bursdagen flytta alle seg bort fra meg og over til en annen del av stua. Herlig bursdag! Syns du skal spør barnet ditt jeg:)
Malleus Skrevet 11. juni 2012 #18 Skrevet 11. juni 2012 Nå er ikke jeg noe forelder, men jeg kan bare huske at vi i familien har invitert hele klassen i bursdag et par-tre ganger, de første årene på barneskolen. Etterhvert ble det litt masete å ha hele klassen hjemme og særlig når man ikke var sammen med alle de personene fra før. Noen blir man mer kjent med andre, og etterhvert ble bare vennene fra klassen invitert, (kort ble levert i postkassa, så det var ikke slik at man delte ut på skolen). Dette har fungert veldig fint Å invitere hele klassen de første årene på barneskolen er nok kjekt for klassemiljøet og for å bli kjent på andre områder enn skolen, men når man vokser seg litt eldre faller det nok naturlig å invitere de man har dannet en vennekrets med.
Gjest _Blomsten_ Skrevet 11. juni 2012 #19 Skrevet 11. juni 2012 Tror du at de som ikke er invitert vil føle seg så mye "kulere" om de BLIR invitert, og må være på festen med folk de ikke føler seg vel sammen med? Det er ikke sikkert at de blir så godt tatt imot der, om de egentlig er mislikt. Jeg sier det jeg sier fordi jeg ikke var en av de mest populære selv. Jeg tok meg ikke direkte nær av det når jeg ikke ble invitert, men jeg satt veldig stor pris på det de gangene jeg ble invitert (altså da alle ble invitert).
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #20 Skrevet 11. juni 2012 Enten ALLE eller INGEN, evt kun alle jentene eller kun alle guttene. Helvete også, når skal dere idiotforeldre lære at man utelater ikke noen!!! Dere skulle ha juling dere som mener dette. Men kun jentene eller kun guttene er selvsagt greit. Nå har mine unger nære venner av begge kjønn som heller ikke går i klassen deres. Her satt ejeg sluttstrek med å invitere alle jentene eller alle guttene i samme klasse etter 2 år. Gikk over til å invitere faktiske venner av ungene. Hadde det f. eks blitt alle jentene i klassen minus to så hadde jeg nok invitert alle. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå