Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk speilrefleks idag, Nikon D5100. Står å lader nå :D

Noen har tips og triks til ting? Har ca null erfaring med speilrefleks, skal såklart lese bruksannvisningen, men det står ikke alltid så lett forklart. Hva er det viktig at jeg gjør i begynnelsen? Hva skal jeg gjøre? Hvordan rengjør jeg den? Det sto at jeg burde bruke blåsvamp/blåkost, men hva er det? :P

Fikk også en Lowepro kamera-veske å ha den i. Men jeg skjønner ikke hvordan den skal ligge i vesken? Søsteren min mente at kameraet bare skulle "stappes" nedi med linsen mot bakken, men samboeren sa at han på expert sa at man skulle ta av linsen, og legge alt seperat. Hva er riktig, og har det noen betydning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Speilreflekskameraer tåler jo normalt bruk, så bare bruk det og ikke bry deg for mye om å "passe på" det.

Det kan fint oppbevares med objektivet, er bare mer stress hvis du skal ta av dette hele tiden. Dessuten så kommer det fort støv på sensoren når du tar objektivet av og på.

Støv på sensor kan man prøve å blåse bort med et blåsebelg. Stort sett så blir det likevel ikke så synlig på bilder med mindre du bruker en liten blender (høyt tall). Dette er imidlertid ikke noe du trenger å bekymre deg for før det eventuelt blir et problem.

Dette er en fin liten guide til blender lukker og iso. Les den og prøv å bruke kameraet i et annet program enn full auto. Da får du mer kontroll over bildene.

Det beste trikset er imidlertid å ta bilder, masse bilder. :)

Bøkene om digital fotografering av Scott Kelby kan også være en fin start. Ta eventuelt turen innom biblioteket og se om du finner noen fotobøker.

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Objektet, det er den som jeg fester på kamerahuset?

Og det går greit at kamera med objektet(linsa?) ligger nedover i bagen?

Og hva er blåsebelg og blender?

Som sagt, jeg kan ingenting :ler:

Skrevet

Objektivet det samme som linsen. Ja, det går helt fint.

Blåsebelg ser slik ut og brukes til å blåse bort støv fra sensoren (den er inni kameraet, bak speilet), men du trenger nok ikke å kjøpe det med det første. Blender er forklart på linken i forrige innlegg, men kort sagt er det åpningen hvor lyset kommer inn gjennom objektivet og inn til sensoren.

En stor blenderåpning slipper inn mye lys og betegnes med et lavt tall, og omvendt.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tar jeg gode bilder i fart? Skjønner at det har med lukkertiden å gjøre, har vridd på hjulet så det er på det kjappeste, men ting blir skurrete, evt så blir halve tingen skurrete og halve klar.

Anonym poster: 9a7305f04bc6f11592ec54f713a4fb92

Skrevet

jeg tar aldri av objektivet av mine kamera når det ligger i bag, jeg anser det som langt tryggere at de er monterte under transport.

anbefaler å skaffe et UV-filter å ha på objektivet til enhver tid. billigere å skifte denne om du skulle få skade mot selve linsen enn at linsen tar støyten.

Skrevet

Anbefaler ikke UV-filter. I beste fall blir ikke bildekvaliteten noe dårligere, men da må man gjerne ut med 1000kr for et filter. Et UV-filter tåler veldig lite så det er større sjanse for at det knuser og riper opp frontelementet enn at frontelementet blir ødelagt (det tåler mye mer). En solblender/motlysblender vil kunne ta imot en støyt og beskytter derfor mye bedre, dessuten hindrer det strølys.

Til AB som sliter med bilder i fart: Hva står kameraet på når du prøver å ta bildet? (Lukkertid, blender og iso)?

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler ikke UV-filter. I beste fall blir ikke bildekvaliteten noe dårligere, men da må man gjerne ut med 1000kr for et filter. Et UV-filter tåler veldig lite så det er større sjanse for at det knuser og riper opp frontelementet enn at frontelementet blir ødelagt (det tåler mye mer). En solblender/motlysblender vil kunne ta imot en støyt og beskytter derfor mye bedre, dessuten hindrer det strølys.

Til AB som sliter med bilder i fart: Hva står kameraet på når du prøver å ta bildet? (Lukkertid, blender og iso)?

Jeg vet ikke, hva skal jeg sette den på? nybegynner og ikke helt teknisk.. har Nikon D5100..

Skrevet

Vri programhjulet til S og sett lukkertiden til f.eks. 1/500. Blir bildet for mørkt setter du opp iso. Det kan hende du trenger enda raskere lukkertid, avhengig av hva du skal ta bilder av. Er det mørkt inne vil det lønne seg med (ekstern)blits. Det vil også hjelpe til med å fryse bevegelse.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

hvordan setter man lukkertiden?

vil ta bilde av hunden som løper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...