AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #1 Skrevet 10. juni 2012 Skal kanskje studere i Bergen til høsten på UiB. Har aldri bodd i Bergen, er heller ikke noe spesielt kjent i Bergen. Noen som kan si litt om hva som møter meg der? Godt studiemiljø? Treningsmuligheter? Transport? Fritid? Hvordan er det å få seg et sted å bo, deltidsjobb?
Miah Skrevet 10. juni 2012 #2 Skrevet 10. juni 2012 Hei hei Bor i og kommer fra Bergen, skal begynne å studere i byen til høsten jeg også. 1. Treningsmuligheten er veldig gode. Studentsamskipnaden i Bergen tilbyr gratis trening for studenter med sine seks treningssentre. De ligger litt spredt rundt. Sentrumssenteret ligger for eksempel vegg i vegg med psykologisk fakultet. Les mer her: http://www.sib.no/no/bolig/no/trening/temp/treningssentre 2. Jeg bor i en del av byen hvor ikke så mange studenter bor, men bussene går flere ganger i timen. Har også (til tider uheldigvis) fått oss bybane nå også, den går ganske ofte den også. Ikke "min" del av byen så tar den aldri. 3. Fritid? Det blir hva du gjør det til, som alle andre steder og med alle typer studier. Det er jo en masse man kan gjøre på; gå Stoltzen, Fløyen, stikke på kino, spise is på Bryggen... en ganske vanlig norsk by. 4. De fleste studenter har jo deltidsjobb, så når "alle andre" klarer det går det nok for deg også. Jeg synes personlig det er litt vanskelig; når en matbutikk søker etter 2 ansatte og får 300 søknader, så sier det litt. Sjansen for å få seg jobb er større om man undersøker litt selv, leverer søknader og snakker med mulige arbeidsgivere. 5. Kan ikke si så veldig mye om bomulighetene, siden jeg... bare bor der uansett. Fristen for å søke hos SIB Bolig gikk ut 31. mai, så du må nok ut og se etter en hybel selv. Ser hver dag annonser i Bergens Tidene om studenter som leter etter et sted å bo, og jeg vet selv at mange av vennene mine slet litt med å finne et sted å bo. Det gikk jo til slutt, men noe dyrt ble det. Kjenner noen som betaler 3000 i måneden, mens andre betaler det dobbelte. Det er veldig forskjellig, rett og slett. Hvert år er det i august en del studenter som ender opp å sove i en stor hall/gymsal i et par uker fordi de ikkeger, har et sted å bo. Ja, vi mangler studentboliger, men det er fullt mulig å få seg et sted å bo om du står på og arbeider litt for det! 6. Bergen har mange studenter, og sentrum er ganske samlet. Dermed er det lett å komme seg rundt, lett å gå til utesteder og restauranter i sentrum. Det er i mine øyne en koselig by som er stor nok men ikke for stor.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #3 Skrevet 10. juni 2012 Korreksjon til hun over SiB har ikke gratis trening for sine studenter, du betaler 890,- pr semester. Bergen er en flott studentby, med godt miljø og plenty av aktiviteter. Hvis du ikke kjenner noen anbefaler jeg å begynne å jobbe på Kvarteret eller Hulen, da får du raskt venner. Begynn å leite etter et sted å bo med en gang, det kan ta tid å få bolig, så det er viktig å begynne tidlig. 1
Miah Skrevet 10. juni 2012 #4 Skrevet 10. juni 2012 ^ Ahhh, da beklager jeg! Har i så fall blitt feilinformert, flere har fortalt meg at man får trene gratis hos SIB så lenge man har betalt semesteravgiften på skolen sin. Men jaja, 890,- per semester er billig i forhold til andre treningssentre.
rotekopp1989 Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Heisann, og velkommen som (kanskje) student i Norges vakreste by! Jeg kommer fra Bergen og studerer her, har studert et par år nå.. Har hørt rykter om at det er vanskelig å få seg sted å bo, så anbefaler deg å begynne så tidlig som mulig.. Betal heller en ekstra måned leie istedenfor å vente helt til semesterstart.. Det er utrolig mange som kommer flyttende til Bergen, og boligmarkedet er ganske presset. Jeg har vært heldig siden jeg kommer herfra og har kunnet finne meg bolig på andre tidspunkter enn når "alle" andre skal ha leilighet. Kjenner du noen andre som skal flytte til Bergen? Da kan dere jo kanskje se etter leilighet sammen? Sjekk annonser i Bt og BA, og f.eks. hybel.no eller finn.no for å finne boliger. Dersom du ikke har mulighet til å komme til Bergen for å gå på visninger selv, tilbyr www.bergenstudenten.no visningsassistanse.. Se hjemmesiden deres! SiB sine teningssentre synes hvertfall jeg er veldig greie, og prisen er det jo ikke noe å si på. Det eneste er at det er veldig mange som trener på SiB-sentrene, og hvis man går i "rush"-tiden kan det være ganske fullt der. Hjemmesiden til SiB er www.sib.no Bergen er en kjempefin studentby og det er masse å finne på! Masse fine turområder osv hvis man liker det, kino, masse utesteder osv. Det er også mange studentaktiviteter du kan være med på, og mange studier har f.eks. egne aktiviteter. På mitt studie har vi egne idrettslag og andre studentgrupper, og det arrangeres hytteturer og lignende i regi av studentgruppene. Anbefaler deg å være med på "alt" fra begynnelsen, sånn som fadderuken, det er da du blir kjent med folk! Personlig syns jeg det er kjempelett å komme seg rundt i byen, både med buss og bybane. Bor heldigvis langs bybanetraseen og det gjør det kjempegreit å komme seg til og fra byen. Har dermed ikke noen behov for å bo midt i sentrum slik som mange andre føler at de må. Jeg jobber uansett utenfor sentrum, og må ha studentkort på bussene uansett, så det medfører ikke noen ekstrautgift for min del. Bruker 12 min til sentrum med bybanen, men det er likevel min "maksgrense". Lenger utenfor sentrum enn det kunne jeg likegodt bodd hjemme.. Jeg har jobb ved siden av studiene, og syns egentlig ikke det var noe problem å få den, eller de jobbene jeg har hatt før. Men vet at sjefen min får godt over 100 søknader hver gang det lyses ut ny stilling, så det er veldig mange som søker på jobber. Lykke til! :D
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 Hei! Takk for gode svar folkens. Jeg har sett en del på hybler/leiligheter. Dessverre har det kun blitt med det, fordi jeg ikke vet 100 % om jeg skal til Bergen. Så jeg må vente til etter 12. juli før jeg kan si ja til noen eventuelle bosteder. Har fått noen positive tilbakemeldinger på annonser, så håper at det også skjer dersom jeg får plass i Bergen. Er det "dumt" å satse på å bosette seg et sted hvor man må ta 15-20 min med buss for å komme til studier? Har sett at boligprisene er rimeligere jo lenger bort fra sentrum man kommer. Jeg kjenner dessverre ingen i Bergen, og kan heller ikke tenke meg å dele med noen ukjente, derfor er jeg avhengig av å finne noe eget.
rotekopp1989 Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Er det "dumt" å satse på å bosette seg et sted hvor man må ta 15-20 min med buss for å komme til studier? Har sett at boligprisene er rimeligere jo lenger bort fra sentrum man kommer. Jeg kjenner dessverre ingen i Bergen, og kan heller ikke tenke meg å dele med noen ukjente, derfor er jeg avhengig av å finne noe eget. Det kommer helt an på hvor du velger å bosette deg.. langs bybanetraseen er det ikke noe problem (bruker selv 15 min fra min leilighet til sentrum), for bybanen har hyppige avganger. Andre steder kan det jo være at det går buss, men uten hyppige avganger, og 15-20 min med buss og inn til sentrum er mye mer enn gangavstand (syns jeg iallefall..). Hvilke områder er det du har sett på? og hvilken skole skal du gå på? Skal du f.eks. gå på skole på haukeland/landås er det jo veldig greit å bo i nærheten, ettersom du vil bruke en del tid på skolen Et tips er forresten å ikke være kjempekresen med det første bostedet man velger. det er ofte lettere å finne seg et annet sted å bo når man har bodd seg litt inn i byen, ser hvor man tilbringer mye tid osv.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Jeg skal studere på universitetet, og tror det fakultetet jeg skal på befinner seg i sentrum. Tror ikke jeg er så kresen, men ønsker først og fremst et sted hvor det ikke er sopp, råte o.l. De områdene jeg har sett på er Arna og Laksevåg. Har også sett på noen hybler ved Haukeland som ligger på mitt prisnivå.
TheHairyToothfairy Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 (endret) Arna er for så vidt greit nok å reise fra/til så lenge du er i nærheten av toget, og ikke skal reise så mye på kvelden. ut over det er du fort avhengig av å ha bil. den ene reisestrekningen fra arna med bil/buss, er notorisk tett av kø - jeg har brukt 1 time på å komme gjennom her, hvor det normalt sett skal ta 7 minutter. Viktig å ikke blande sammen Haukeland i Arna med området rundt Haukeland sykehus, disse to er ikke i nærheten. vær også klar over at arna ER noe kjent for å være den mer belastede delen av Bergen. Endret 11. juni 2012 av Gunvald
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Er det et sted i Arna som også heter Haukeland? Det var jeg ikke klar over. Takk for informasjonen. Kanskje jeg skal stryke Arna dersom det har et dårlig rykte på seg.
rotekopp1989 Skrevet 11. juni 2012 #11 Skrevet 11. juni 2012 Jeg skal studere på universitetet, og tror det fakultetet jeg skal på befinner seg i sentrum. Tror ikke jeg er så kresen, men ønsker først og fremst et sted hvor det ikke er sopp, råte o.l. Hehe, var ikke sånn jeg mente med at du ikke skulle være kresen.. Selvfølgelig skal du ikke flytte inn i en leilighet med sopp/råte/fuktproblemer osv! Du kan jo se på Landås/Minde/Wergeland/Kronstad/Haukeland. Arna anbefales ikke.
Gjest SnowLeopard Skrevet 11. juni 2012 #12 Skrevet 11. juni 2012 SiB er det iallefall sykt vanskelig å få studentbolig hos, og leieprisene ellers er skyhøye.. Blæh.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #13 Skrevet 11. juni 2012 Hvilket prisnivå ønsker du, så kan vi jo som er litt mer kjent i Bergen finne noen alternativer til deg?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #14 Skrevet 11. juni 2012 Hvilket prisnivå ønsker du, så kan vi jo som er litt mer kjent i Bergen finne noen alternativer til deg? Det var omtenktsomt. Tenker på et sted mellom 4000-5000. 5000 må være maks totalt, altså husleie og strøm.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #15 Skrevet 11. juni 2012 SiB er det iallefall sykt vanskelig å få studentbolig hos, og leieprisene ellers er skyhøye.. Blæh. Ja, har fått erfare det. Fikk beskjed fra de om at jeg ikke fikk leilighet, men at de skulle kontakte meg om noe ble ledig.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #16 Skrevet 11. juni 2012 Hehe, var ikke sånn jeg mente med at du ikke skulle være kresen.. Selvfølgelig skal du ikke flytte inn i en leilighet med sopp/råte/fuktproblemer osv! Du kan jo se på Landås/Minde/Wergeland/Kronstad/Haukeland. Arna anbefales ikke. Ok. Da skal jeg luke bort Arna.
Gjest SnowLeopard Skrevet 11. juni 2012 #17 Skrevet 11. juni 2012 Til den prisen må du nok fort dele med noen andre. Evt bo litt utenfor sentrum.
Evighet Skrevet 11. juni 2012 #18 Skrevet 11. juni 2012 Dersom du ikke kan betale mer enn 5000, må du nok dele med noen andre. Jeg har vært innom både finn.no og hybel.no nå, men det finnes dessverre ikke noe helt eget noe til den prisen... Det er dog mange ledige rom til rundt 4000 kr
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #19 Skrevet 11. juni 2012 Dersom du ikke kan betale mer enn 5000, må du nok dele med noen andre. Jeg har vært innom både finn.no og hybel.no nå, men det finnes dessverre ikke noe helt eget noe til den prisen... Det er dog mange ledige rom til rundt 4000 kr what she said.
TheHairyToothfairy Skrevet 11. juni 2012 #20 Skrevet 11. juni 2012 Er det et sted i Arna som også heter Haukeland? Det var jeg ikke klar over. Takk for informasjonen. Kanskje jeg skal stryke Arna dersom det har et dårlig rykte på seg. Yep, jeg har bodd på Haukeland i Arna, selv. Mongofitteekstremkaldt om vinteren, jeg garanterer at det er kaldeste plassen i hele Bergen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå