Gå til innhold

Dement nabo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i horisontaldelt tomannsbolig (selveid), og naboen i første er en gammel dame med demens. Vi har problemer med at hun tydelig har snudd døgnet og tydelig er blitt ganske så tunghørt, så hun setter på enten TV eller radio på full guffe midt på natten. I natt våknet jeg klokken 2 av musikk. Dette har pågått i noen uker og vi vet ikke hva vi skal gjøre. Har sendt bekymringsmelding til kommunen, og prøvet å finne ut om hvem hennes pårørende er, men kommunen har taushetsplikt. Tror ikke hun har barn, for vi ser aldri at hun har besøk.

Vi har vært nede og snakket med henne ang dette, men hun husker ikke at hun står opp på natten. Og de siste gangene vi har vært nede har hun i tillegg blitt nærmest aggresiv. Hun har hjemmesykepleie 4 ganger i døgnet tror jeg, har snakket med dem, men taushetsplikten slår inn der også. Ellers så forteller de at de har full forståelse for problemet våres.

Er eneste vei ut av dette å flytte? Vi har bodd her i 1 år, og tror ikke salgsprisen blir så høy om det kommer ut at naboen er grunnen til flytting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, dette var ikke så veldig enkelt å løse tror jeg. Dere har jo allerede snakket med hjemmesykepleien og kommunen og det ser ikke ut som om de virkelig gjør noe. Kanskje det går an å stille inn en maksimum høyde på lyden på tven for eksempel? Slik at hun kan se på tven om natta men uten så mye lyd? (Det går kanskje an å avtale med hjemmesykepleien).

Og det finnes digitale klokker med tekst der står om der er natt, morgen, dag eller kveld. Kanskje det hadde hjulpet henne slik at hun vet at der er natt og ikke dag. Men hvis hun er langtkommet dement hjelper ikke dette heller.

For noen (ikke langtkommet) demente hjelper det å ha huskelapper. Med f.eks at hun ikke kan ha tven på om natta etc.

Du kan snakke med hjemmesykepleien en gang til og se om dere kan finne på noen løsninger. Kan hende de har bedre ideer å komme med. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...