Gå til innhold

Er det vits å påminne barna om småting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig vitsen med å påminne barna om diverse småting hele tiden? Nå tenker jeg på helt enkle ting som egentlig ikke har noen stor betydning som å ha klokka på høyre hånd når du er høyrehendt, lære et høyrehendt barn å skrive med høyrehånd når de vil prøve med venstre, eller blande seg inn i lek når de leker feil som at Ken går i Barbie's klær eller noe.

Er det noen vits i det? Har sett en del foreldre gjøre det og jeg har ei niese på 7 som har foreldre som er sånn også. Jeg var i familieselskap der i går og jenta har nettopp lært klokken og fått seg sin egen, men foreldrene hennes skal hele tiden kommentere det om hun har den på høyre, "det er feil hånd", "du skal ha den på vendtre" og sånt sier de, men hun liker visst best å ha den på høyre og de gjør dette til et stort nummer og uffer og huffer seg og blir tydelig irritert når jenta ikke hører. Samme med lek også blander de seg inn i og skal rette på småting jeg mener ikke spiller noen rolle.

Hva mener dere om dette? Bør ikke barna få prøve ut ting selv så lenge det ikke går på helsa løs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat på slike ting som du nevner ved eksempel synes jeg også det er unødvendig å korrigere heeele tiden...

Å si takk, vaske seg på hendene etter do, ikke løpe med kniv, bruk hjelm når du sykler... DET er kampene jeg velger!;)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Man velger sine kamper... så det ikke blir mas og gnål hele tiden.

Hvis barnet var veldig lite, ville jeg latt det hatt klokka på den hånden det nå valgte selv. Hvis barnet var større og ville bruke klokka mye, ville jeg tipset om at jeg er også høyrehendt, og synes derfor det er lettest å ha klokka på venstre. Om barnet valgte å følge tipset eller ikke, var opp til barnet. Jeg ville ikke mast om det.

Om et høyrehendt barn ville skrive med venstre, hadde jeg ikke korrigert. De må få utforske litt selv. Om Ken fikk Barbie sine klær, hadde jeg iallefall ikke korrigert, på et slikt nivå må de iallefall få utforske verden selv.

Endret av ViljaH
  • Liker 2
Skrevet

Kan det tenkes at de bruker klokka som en påminner om/øvelse i hva som er høyre og venstre for å gjøre det lettere for henne å huske?

At det ikke er plasseringen av klokka i seg selv som er motivet for maset..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...