Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at det er en del som prøver å komme inn på medisin. Hvor mange fag klarer dere å ta opp per semester? Jeg har helt elendige karakterer(med hensyn på medisinstudie, 4.5 i snitt) fra VGS, men jeg er egentlig ganske intelligent. Å få 5 i alle fag tror jeg er ganske lett, men det er jo 6ere man trenger. Jeg har en bachelor med B i snitt i matematikk og fysikk.

Må omtrent ta opp hele vitnemålet som er omtrent 20 karakterer.

Skulle selvsagt vært eksamensmuligheter 4 ganger i året:P

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du begynner å nærme deg 30 holder det å kun ta studiekompetanefagene og realfagene samt dokumentere 5 år med utdannelses-/arbeidserfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Tok opp de aller fleste fag fra vgs selv for å komme inn på jus. Brukte to år på å gjøre det. Fikk bare 5 og 6. Tok 4-5 fag i semesteret. Du klarer det om du virkelig vil!

AnonymBruker
Skrevet

Om du blir 23, er 23, eller er eldre enn 23, kan du ta fag etter 23/5-regelen.

Da må du dokumentere med 5 års studie-og/eller arbeidserfaring. (f.eks 3 år på vgs, 2 år med 100% jobb, eller 3 år på vgs og 2 år med fult studium på universitet/høyskole, eller bare 5 år med 100% jobb)

Da trenger du bare å ta de obligatoriske fagene matte(1T/1P), naturfag, engelsk(muntlig+skriftlig), samfunnsfag, historie(vg2+vg3) og norsk(muntlig, hovedmål og sidemål).

Du må jo også ha realfagene R1 eller S1+S2, fysikk1 og kjemi1+2.

Dette tok jeg på 2 år, og det gikk kjempebra. Hadde eksamen til jul og til våren. Gikk på Bjørknes privatskole i Oslo.

Det er lurt å melde seg opp i flest mulig ekamener hver gang, så tar du de du klarer. Jeg måtte f.eks ta fysikk1 TRE ganger før jeg fikk en 5.

Kjemi1 og 2 syns jeg var lett, men i historie måtte jeg bruk TO eksamener før jeg fikk 6, Det samme med samfunnsfag.

F.eks når det gjaldt norsk skriftlig, så meldte jeg meg opp til eksamen flere ganger, slik at jeg fikk øvd meg. Sidemål brukte jeg TO eksamener før jeg fikk 5, mens hovedmål brukte jeg FIRE eksamener før jeg fikk 5.

Det er viktig at du planlegger selv. Du får alltids en ny sjangse om en eksamen går dårlig,

men det er viktig at du planlegger sånn at du ikke får 10 eksmaner det til våren. Da er det bedre å ha 10 eksamener til jul, og heller ta resten til våren.

AnonymBruker
Skrevet

Tok opp de aller fleste fag fra vgs selv for å komme inn på jus. Brukte to år på å gjøre det. Fikk bare 5 og 6. Tok 4-5 fag i semesteret. Du klarer det om du virkelig vil!

Nå er det en vesentlig forskjell mellom å komme inn på jus og på medisin. Snittet på medisin er mye høyere enn på jusen, men men.

AnonymBruker
Skrevet

Da må du dokumentere med 5 års studie-og/eller arbeidserfaring. (f.eks 3 år på vgs, 2 år med 100% jobb, eller 3 år på vgs og 2 år med fult studium på universitet/høyskole, eller bare 5 år med 100% jobb)

Da trenger du bare å ta de obligatoriske fagene matte(1T/1P), naturfag, engelsk(muntlig+skriftlig), samfunnsfag, historie(vg2+vg3) og norsk(muntlig, hovedmål og sidemål).

Du må jo også ha realfagene R1 eller S1+S2, fysikk1 og kjemi1+2.

Dette tok jeg på 2 år, og det gikk kjempebra. Hadde eksamen til jul og til våren. Gikk på Bjørknes privatskole i Oslo.

Men man må merke seg at man da ikke får alderspoeng før fra året man fyller 24. Det vil si at det er umulig å komme inn på medisin selv med 6 i alle fagene hvis man bare er 23/24. Hvis man har fullført militærtjeneste/ett år med høyere utdanning kan det i teorien gå når man er 25, men sannsynligvis ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke øke snittet fra 4.5 til poengrensen. Jeg hadde bare 5.2 i snitt da jeg kom inn på medisin.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke øke snittet fra 4.5 til poengrensen. Jeg hadde bare 5.2 i snitt da jeg kom inn på medisin.

Poenggrensen i fjor var mellom 65 og 68. Med 52 karakterpoeng, 2 realfagspoeng, 2 poeng for en bachelor og 8 alderspoeng (24/28 år) kommer man altså fortsatt ikke inn.

Gjest test123
Skrevet (endret)

Ja, det tar lenger tid å skaffe alderspoeng om man skal i 23/5 kvota og er ikke 23/5 for de uten studiekompetanse?

Endret av test123
AnonymBruker
Skrevet

Poenggrensen i fjor var mellom 65 og 68. Med 52 karakterpoeng, 2 realfagspoeng, 2 poeng for en bachelor og 8 alderspoeng (24/28 år) kommer man altså fortsatt ikke inn.

Kjenner folk som skal inn i Trondheim med alderspoeng, realfagspoeng + poeng fra tidligere studie og de satser på 5.2..

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner folk som skal inn i Trondheim med alderspoeng, realfagspoeng + poeng fra tidligere studie og de satser på 5.2..

Da er det altså snakk om 4 realfagspoeng.

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje den raskeste veien inn. Får man lov å sette inn fag fra det gamle vitnemålet eller må alt tas på nytt?

Og hva om man har "godkjent uten karakter" kan det settes inn?

AnonymBruker
Skrevet

Var TS som svarte i innlegget over.

Og hva med norskfaget? husker jeg måtte ha en særoppgave, trenger jeg den for å ta muntlig?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tar lenger tid å skaffe alderspoeng om man skal i 23/5 kvota og er ikke 23/5 for de uten studiekompetanse?

Alle kan søke etter 23/5-regelen, også de som har studiekompetanse etter fullført treårig VGS. De ser da bare vekk fra alle andre karakterer på vitnemålet ditt.

Gjest test123
Skrevet (endret)

TS her

Matte, og fysikk burde gå greit i og med at jeg har tatt det på universitetsnivå.

Kjemi har jeg ikke, kan det leses på egenhånd ellerburde jeg medle meg opp på en privatskole. Liker jo å lese selv, men hjelp med oppgaver og noe sosialt ville væl gjort ting gøyere. Går kanskje an å finne noen som vil ta kjemi sammen med meg.

Eneste faget jeg har 6 i er eldre historie så de som tas opp er

gamle karakterer

1mx

2mx

3mx

2fy

3fy

2kj

3kj

naturfag 5

engelsk 4

samfunnsfag 5

historie 4 5(eksamen)

bokmål 4 eksamen 3

nynorsk 4 eksamen 3

muntlig 4

Trenger 5,6 i snitt

Tar opp alle realfagene og går for 6er, men jeg kan selvsagt ha uflaks så som en av dere sa, jeg får ta alle til jul for mulighet til å ta opp

Naturfag, har jeg også 6 i potensial. Engelsk her er nok en 5er trygg, har bodd i England, på den skriftlige eksamen trenger man vel bare å kunne skrive? På muntlig er det krav å ha lest noe pensum? Eller holder det å kunne engelsk og være oppegående?

Samfunnsfag her kan jeg også få 6er Det samme med eldre historie

Mobmål og nynorsk her bør jeg kanskje melde meg til privatist så noen kan lese gjennom tekstene mine. Hadde 6er 1. året på vgs i bokmål, men det tror jeg at jeg kan gi opp nå, 5er burde være greit.

Nynorsk, har jeg aldri kunnet, her trengs skrivetrening, men man kan veø pugge seg til bøyningene av verb substantiv huske ei, ein og eit og kanskje få 5er? 4er er kanskje det jeg ender med

Norsk muntlig, egentlig er jo pensum særemne, 3 norskbøker og diverse kjente bøker. Men må jeg lese alt? Hvor lite kan jeg kutte det ned til.

Endret av test123
Skrevet

Ang norsk muntlig trenger man ikke å skrive noe særemne. Man oppgir en fordyning basert på et av læreplansmålene og blir ut i fra det. På min skole var det en som hadde drama/russerevy som fordypning(ble jeg fortalt av rÅdgiveren da jeg var på skolen for å få råd. Skal ta alle tre norskeksamene til jul) personlig har jeg ikke peiling på hvordan jeg skal gripe det hele ann. :P

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ser ikke dere heller på læreplanen? Der ser dere hva de konkrete måla er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...