AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #1 Skrevet 10. juni 2012 Du skal elske din fiende som deg selv, sier Bibelen. Kanskje kristenmoralen ikke er så flott likevel? (For de som måtte lure, så elsker jeg ikke Breivik) 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #2 Skrevet 10. juni 2012 Du skal elske din fiende som deg selv, sier Bibelen. Kanskje kristenmoralen ikke er så flott likevel? (For de som måtte lure, så elsker jeg ikke Breivik) OK! Kjekt å vite... 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Hva er det med de spydige kommentarene? TS har jo rett. Bibelen sier at man skal elske sin neste som seg selv, og at også dine fiender er dine neste. Altså er det rett, i følge kristendommen, å elske ABB like høyt som en elsker seg selv. 5
Vendie Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 oppmerksomhetssyk much? idiot Hvorfor kaller du henne idiot? Ble du kanskje litt forbanna fordi hun kritiserer kristendommen, eller droppet du rett og slett å lese innlegget? 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Jeg synes det er et godt poeng, faktisk. Slike handlinger som den ABB utførte bør få folk til å trekke kristenmoralen i tvil. Elske din fiende, venne det annet kinn til osv. 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Og ikke minst: tilgi! Kristendommen sier at Gud/Jesus tilgir alt, bortsett fra én ting: Å ikke tro på Gud. Altså: Dersom ABB tror på Gud (eller konverterer til kristendommen dersom han ikke tror allerede), så vil han komme til Himmelen. Mens fredelige mennesker som ikke har gjort en flue fortred, vil komme til Helvete dersom de ikke tror på Gud. Dette skal altså liksom være et moralsk ideal! 10
Gjest Yellow Taxi Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Dersom ABB tror på Gud (eller konverterer til kristendommen dersom han ikke tror allerede), Dersom? Han er en kristen-konservativ korsfarer jo! Du kan ikke bli mer kristen om du har din egen kirke og en håndfull alter-gutter til din frie disposisjon. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Hva er det med de spydige kommentarene? TS har jo rett. Bibelen sier at man skal elske sin neste som seg selv, og at også dine fiender er dine neste. Altså er det rett, i følge kristendommen, å elske ABB like høyt som en elsker seg selv. Enig! Man skal/kan/burde ikke elske sine fiender så høyt som seg selv nei Forvirret hippie bibel.. 4
Yme Skrevet 13. juni 2012 #11 Skrevet 13. juni 2012 Du skal elske din fiende som deg selv, sier Bibelen. Kanskje kristenmoralen ikke er så flott likevel? (For de som måtte lure, så elsker jeg ikke Breivik) Hehe, denne var fin! Først satt jeg her og tenkte "hva gjør denne i dette forumet??", men så stakk jeg innom og leste, og det er jo et veldig godt poeng du tar opp. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #12 Skrevet 13. juni 2012 Det står ingenting om man skal elske handlingen man gjør. Person og handling er 2 forskjellige ting....... Anonym poster: faf24dfd2855982a68f45d0a377f8bba 5
Yme Skrevet 13. juni 2012 #13 Skrevet 13. juni 2012 Det står ingenting om man skal elske handlingen man gjør. Person og handling er 2 forskjellige ting....... Anonym poster: faf24dfd2855982a68f45d0a377f8bba Tror du det finnes mennesker som syns ABB er en grei fyr, men at handlingene hans var teite? Handlingene dine er en stor del av hvem du er... De er faktisk hele deg, fordi det er de som bestemmer individualiteten din. 7
Papirbit Skrevet 13. juni 2012 #14 Skrevet 13. juni 2012 Tror du det finnes mennesker som syns ABB er en grei fyr, men at handlingene hans var teite? Handlingene dine er en stor del av hvem du er... De er faktisk hele deg, fordi det er de som bestemmer individualiteten din. Bra sagt! Er fullstendig enig,og la oss nå være ærlige! Hvordan kan man elske en person du ikke kjenner,men alt du vet om han er at han er et avskyelig monster(Breivik)? Hva er det å elske liksom? Bildet hans? Jeg skjønner hva bibelen mener når den sier at vi skal elske våre neste,våre fiender, vår far og og mor og alle andre. Alt i alt gjør kjærlighet deg sterk,mens hat og bitterhet kan gjøre deg svak. Men for min del,er kjærlighet og respekt noe man gjør seg fortjent til, ikke noe man deler til alt og alle. Når man gir noe til alle er det plutselig ikke lengre spesielt.. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #15 Skrevet 13. juni 2012 Jevla småjenter på vgs som har oversvømmer forumet pga denne mannen for tiden. Anonym poster: 8c4d28727ffb5c7e158f020574343d3d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #16 Skrevet 14. juni 2012 Når man gir noe til alle er det plutselig ikke lengre spesielt.. Jeg skjønner hva du mener, men i mine øyne (jeg er forresten ikke religiøs) er nestekjærlighet det vakreste som finnes, og det vil alltid være en "spesiell" ting, uansett hvor mye kjærlighet det er i verden. Og jeg synes disse følelsene faktisk er noe man burde strebe etter å føle for alle mennesker, selv om ordet "elske" kanskje kan være å ta litt hardt i. Jeg er ikke enig i at kjærlighet er noe man gjør seg fortjent til. Alle mennesker fortjener kjærlighet og fortjener å bli elsket. Kanskje hvis Breivik i sin fortid hadde fått mer kjærlighet, kanskje det da ikke hadde vært noe massakre (veldig svak spekulasjon, men det er mulig). Nestekjærlighet er det vakreste som finnes, men kanskje ikke når man blir tvunget til å "elske sin fiende som seg selv" (som i mine øyne er helt umulig, selv om man skulle være Jesus selv). Jeg tror ikke genuin nestekjærlighet kommer ut ifra religion, der man blir truet med evig pine eller får evig belønning for å elske (eller ikke elske) sin neste. Bibelen er også full av grusomme, direkte ondskapsfulle og hatefulle, bud. Men de fleste kristne klarer å se bort fra disse budene og heller fokusere på "elsk din neste". Da må det altså finnes noe i oss (ganske så instinktivt, tror jeg) som gir oss denne evnen til å føle nestekjærlighet, noe som finnes uavhengig av religion. Anonym poster: d9ea1fc185d8a15395a50cf84c9570a3 1
Mann 42 Skrevet 16. juni 2012 #17 Skrevet 16. juni 2012 Tror du det finnes mennesker som syns ABB er en grei fyr, men at handlingene hans var teite? Handlingene dine er en stor del av hvem du er... De er faktisk hele deg, fordi det er de som bestemmer individualiteten din. Vel, det finnes faktisk en del mennesker som tenker akkurat sånn, og som ikke kvier seg for å si det, heller. De har ikke din eksistensialistiske tilnærming til identitet. Jeg aner ikke hva de har i stedet for. Et slags intellektuelt og etisk vakuum, antakeligvis. Og en stein der hjertet skulle vært. Anyway, de finnes. Og for å ikke havne helt på viotta: De kristne sier da vitterlig idiotiske ting som "Elsk synderen, hat synden." Et av mange totalt urealistiske idealer som de ikke klarer å leve opp til selv, engang. En del av den religiøse guilt-trippen som de er på, antar jeg. Å ikke klare å leve opp til idealene sine, får en til å føle seg så... syndig.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #18 Skrevet 16. juni 2012 Hvem er Anders Breivik? Anonym poster: 15472bea32dee9d5744325f5bc937fb3 Anonym poster: 15472bea32dee9d5744325f5bc937fb3
2shy Skrevet 16. juni 2012 #19 Skrevet 16. juni 2012 Og ikke minst: tilgi! Kristendommen sier at Gud/Jesus tilgir alt, bortsett fra én ting: Å ikke tro på Gud. Altså: Dersom ABB tror på Gud (eller konverterer til kristendommen dersom han ikke tror allerede), så vil han komme til Himmelen. Mens fredelige mennesker som ikke har gjort en flue fortred, vil komme til Helvete dersom de ikke tror på Gud. Dette skal altså liksom være et moralsk ideal! Litt O.T, men hvis det hadde vært tilfelle, så hadde det blitt temmelig fullt i helvete, og ensomt for Gud i himmelen.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #20 Skrevet 16. juni 2012 Jevla småjenter på vgs som har oversvømmer forumet pga denne mannen for tiden. Anonym poster: 8c4d28727ffb5c7e158f020574343d3d Og hvem er da du som mener du har mer rett til å være på dette forumet en jenter på vgs? Du virker ikke så mye mer voksen akkurat når du kaller de jevla småjenter? Alle har sine egne meninger å dette er et fritt land, så la nå alle få si det de mener og tenker å slutt å være så frekk å gjøre dette til en plass ingen vil være lenger pga. frekke kommentarer fra sanne som deg! Anonym poster: e4461602b0882e223b911e82d13917bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå