AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #1 Skrevet 10. juni 2012 Jeg har dessverre noe inkasso gjeld på meg, som jeg ikke har blitt kvitt. Nå skal jeg gifte meg. Kommer min kommende ektefelle bli berørt av dette? Jeg mener da, kan de kreve at han betaler for min gjeld, så lenge den oppstod før elteskapet?
drosophilia Skrevet 10. juni 2012 #2 Skrevet 10. juni 2012 (endret) Jeg har dessverre noe inkasso gjeld på meg, som jeg ikke har blitt kvitt. Nå skal jeg gifte meg. Kommer min kommende ektefelle bli berørt av dette? Jeg mener da, kan de kreve at han betaler for min gjeld, så lenge den oppstod før elteskapet? Dette er den største grunnen til at jeg og min samboer ikke har giftet oss. Han hadde ~250 000 i inkassogjeld. Vi har nå 90 000 igjen å betale, men vi greier oss kun på at jeg ikke har betalingsanmerkninger. Alle abonnementer må f.eks stå i mitt navn. Jeg synes dere skal betale ned gjelden. Det er dumt å risikere at han blir berørt, og så vidt jeg har forstått er dette reellt. Vi har fått innkrevningsbrev flere ganger (pant-krav), men vi har ikke noe av verdi. Hvis vi hadde vært gift og jeg hadde hatt en bil, hadde nok den forsvunnet rimelig fort. Hvis du også sliter med inkasso, kan du sjekke min gamle tråd. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=609795&st=0 http://www.dinepenger.no/regler/ekspertenes-svar-om-samlivsoekonomi/10034549 Se siste spm her. Endret 10. juni 2012 av drosophilia
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #3 Skrevet 10. juni 2012 Jeg trodde man kunne tegne særeie og at man da ikke blir påvirket av hva den andre part tar med seg inn i ekteskapet av gjeld eller formue. Man tar det med seg ut igjen om det skulle bli slutt? Kan være lurt og gå til en Advokat og høre hvordan dette fungerer juridisk? Jeg skal gifte meg om et år. Min kjæreste har gjeld fra tidligere som han betaler på. Jeg har leilighet og dermed og formue og vil ikke risikere og miste denne så tenkte selv gå til advokat for og skrive ekteskapskontrakt der det står at vi skal ha særeie og at formue og gjeld skal være som den er ved et eventuelt brudd. Tror ikke inkasso firmaet kan kreve penger fra ektefelle men dette kan være lurt og høre med inkassofirmaet om?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #4 Skrevet 10. juni 2012 Jeg trodde man kunne tegne særeie og at man da ikke blir påvirket av hva den andre part tar med seg inn i ekteskapet av gjeld eller formue. Man tar det med seg ut igjen om det skulle bli slutt? Ektefeller har gjensidig forsørgerplikt, og ved eventuelle tvangstrekk i lønn vil man se hva husstanden tjener totalt, og trekke ut fra dette. Dermed vil ektefellen uten gjeld bli indirekte berørt økonomisk av den andres gjeld, siden totaløkonomien vil bli vesentlig dårligere, dersom man tjener over statens satser for livsophold. Samboere har såpass gode rettigheter i dag at jeg ser ingen grunn til å vrake økonomien med å gifte seg før gjelda er borte, og jeg håper TS har informert forloveden om gjelda si. (Forutsetter at vi snakker gjeld av en viss størrelse, siden du ikke blir kvitt den.)
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #5 Skrevet 10. juni 2012 Hvem eier hva i ekteskapet? paragraf.no Folk som er gift eier likevel hver sine ting. Enkelte gjenstander kan være eiet i sameie mellom ektefellene. Kreditorene kan bare søke dekning i det som eies av den ektefellen som skylder dem penger.
Testosteron Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 kan de kreve at han betaler for min gjeld, så lenge den oppstod før ekteskapet? Nei. Heller ikke etter at du gifter deg kan kreditorene kreve at han betaler din gjeld, for ektefeller er ikke ansvarlige for hverandres gjeld med mindre de stifter den sammen eller frivillig velger å ta på seg ansvaret for den andres gjeld.
drosophilia Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Nei. Heller ikke etter at du gifter deg kan kreditorene kreve at han betaler din gjeld, for ektefeller er ikke ansvarlige for hverandres gjeld med mindre de stifter den sammen eller frivillig velger å ta på seg ansvaret for den andres gjeld. Hva med hans kredittvurdering? Blir den påvirket av å være gift med noen med mye gjeld?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Hva med hans kredittvurdering? Blir den påvirket av å være gift med noen med mye gjeld? Nei. Min eks-mann har mye gjeld, flere betalingsanmerkninger osv. Jeg har ikke hatt noen problemer med dette. Jeg fant det ikke ut før etter vi hadde vært gift noen år, og det er mye av grunnen til at vi endte opp med å gå fra hverandre.
Gjest Wei Wei Skrevet 12. juni 2012 #9 Skrevet 12. juni 2012 Det man tar med seg inn i ekteskapet skal man kunne ta ut ved skilsmisse. Så, hans gjeld blir fortsatt hans gjeld. Det som er saken er at de fleste har felles økonomi når man er gift og det betyr at mine og dine inntekter er "våre" penger. I deres situasjon kan det hende at en del av hans inntekt skal fortsatt være hans (den delen han skal bruke til nedbetaling), men alle dine og noe hans penger blir felles. Jeg ser for meg at dette kan føre til uenighet i noen tilfeller.
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 I mine øyne betyr ikke det å gifte seg at man nødvendigvis må dele all inntekt. Det går også fint an å ha en regningskonto hvor begge bidrar og separate kontoer videre.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 I mine øyne betyr ikke det å gifte seg at man nødvendigvis må dele all inntekt. Det går også fint an å ha en regningskonto hvor begge bidrar og separate kontoer videre. Men så lenge ektefeller har forsørgerplikt i følge norsk lov har ikke din mening så mye å si, med en gang namsmannen kommer på banen. Din inntekt vil ikke direkte påvirkes av ektefelles gjeld, men det som i verste fall kan skje er at ektefellen får tvangstrukket store deler av sin inntekt, og da er du pliktig til å bruke av dine penger på han/henne.
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Men så lenge ektefeller har forsørgerplikt i følge norsk lov har ikke din mening så mye å si, med en gang namsmannen kommer på banen. Din inntekt vil ikke direkte påvirkes av ektefelles gjeld, men det som i verste fall kan skje er at ektefellen får tvangstrukket store deler av sin inntekt, og da er du pliktig til å bruke av dine penger på han/henne. Til anonym: Beklager, jeg glemte å si at jeg snakket i generelle termer om dette med å dele all inntekt. For meg virker det som man "må" gjøre det så snart man er gift, men det stemmer jo ikke. I tilfelle hvor en av ektefellene blir tvangstrukket og ang forsørgerplikt så er det vel uansett ikke slik at man MÅ ha felles inntektskonto. En kan vel allikevel ha to kontoer vil jeg tro. Forsørgerplikt inkluderer ikke penger til hobbyer, ferier, og generelt forbruk utover det nødvendige. Det var det jeg mente :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå