Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du glemte en bitteliten detalj Giacomo, i norge var det stort sett nordmenn og norsk politi som sørget for og levere jødene til nazistene.

I andre land, for eksempel nederland, belgia, danmark osv var det stort sett tyske nazister som arresterte jødene.

Dette er noe historikere har forundret seg over helt siden 1945...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hovedpoenget mitt kjære Giacomo_P, jeg oppfatter deg som en intelligent mann, selv om du klarer og se urettferdigheten i at jøder ble sendt ut av landet under annen verdenskrig så må du vel klare og se urettferdigheten i at etiopiere blir sendt ut på statens regning, - i fredstid!!??

Du er ikke helnorsk, og vil heller aldri kunne bli oppfattet som det, så det er ikke annet å forvente at du ikke representerer interessene til det norske folk. Det er helt normalt, og da sier det seg selv at det ikke er i interessene til det norske folk at flere som deg utgjør en stadig større andel av befolkningen i Norge.

Skrevet

Du er ikke helnorsk, og vil heller aldri kunne bli oppfattet som det, så det er ikke annet å forvente at du ikke representerer interessene til det norske folk. Det er helt normalt, og da sier det seg selv at det ikke er i interessene til det norske folk at flere som deg utgjør en stadig større andel av befolkningen i Norge.

Fortell litt om motivene for det "interessene til det norske folk"?

Skrevet

Du glemte en bitteliten detalj Giacomo, i norge var det stort sett nordmenn og norsk politi som sørget for og levere jødene til nazistene.

I andre land, for eksempel nederland, belgia, danmark osv var det stort sett tyske nazister som arresterte jødene.

Dette er noe historikere har forundret seg over helt siden 1945...

Hvorfor statspolitiet fikk dette oppdraget kan jeg selvsagt ikke svare for - men hva tror du hadde skjedd med de tjenestemenn som hadde nektet å udføre?

Ordren kom uansett ikke fra norske myndigheder, men fra okkupasjonsmakten. Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til med dette?

• Liker 1
Skrevet

I danmark kunne ikke nazistene stole på at dansk politi ville innbringe jødene derfor gjorde de tyske nazistene det selv.

Skrevet

Det der var en interessant betraktning....

Er jeg en ukrainsk spion, oppvokst med kenyanske foreldre i Trinidad, eller en del av eskimomafiaen, mon tro? Kanskje jeg er jøde? Nei, jeg er vidst ikke omskåret....

Hvis det kan interessere deg, så har jeg norsk pass og fulde borgerrettigheder, og det har også mine forfedre hatt. Det er vidst noe tysk, dansk og nederlandsk blod i familien, men da må vi noen hundrede år tilbake.

Det er fint å trekke konklusjoner på et sikkert grundlag....

Gjest Gjest
Skrevet

Fortell litt om motivene for det "interessene til det norske folk"?

Et oksymoron, som ulike folk betyr ulike interesser, trenger ingen motiver. Det bare er slik det er. Da er det bare helt naturlig at du, som ikke er helnorsk og aldri vil kunne bli oppfattet som det, ikke representerer interessene til det norske folk.

Skrevet

Er ikke Waco norsk heller, nå?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det kan interessere deg, så har jeg norsk pass og fulde borgerrettigheder, og det har også mine forfedre hatt. Det er vidst noe tysk, dansk og nederlandsk blod i familien, men da må vi noen hundrede år tilbake.

Det er ikke deg jeg sikter til. Dessuten gjør germansk blod fra andre germanske land deg neppe usikket til å være norsk. Sammenligner du deg selv med MØ-folk også videre fordi du har noen gamle aner fra Danmark, Nederland og Tyskland? Det vil i så fall være absurd.

Gjest Gjest
Skrevet

Er ikke Waco norsk heller, nå?

Det er som nevnt ikke deg jeg sikter til. Og hva angår hvorvidt Waco er helnorsk, så du kan du vel bare spørre ham selv?

Skrevet

Jeg identifiserer meg med mennesker - ikke etnisiteter. Det er meg revnende likegyldig hvor folk kommer fra, så lenge de oppfører seg skikkelig.

Waco er like meningsberettiget som alle andre, selv om jeg ofte er uenig med ham.

Skrevet

Er du bare ude efter å provosere?

Somaliere har like mye krav på respekt fra meg som alle andre mennesker. Det behøver ikke å betyde at jeg er enig med dem i alt de tenker, mener og foretar seg. De er mennesker, og jeg er menneske. Det betyder at jeg kan identifisere meg med deres menneskelige sider, som drømmer, håb og lengsler. Eller mener du at det bare er "germanere" som du så fint kalder det, som besidder et sjelsliv?

Dette er én av mange faktorer som gjør at jeg ikke er nazist.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

De er mennesker, og jeg er menneske.

Det er likevel helt åpenbart at de og du tilhører to ulike menneskegrupper, og med der tilhørende ulike gruppeinteresser. Å benekte denne virkeligheten, for å ta en avstand fra det som først og fremst fremstår som en slags arvesynd for deg og dine, er og blir absurd.

Dessuten er det ikke konservativt å avvise eksistensen av den kollektive størrelsen det norske folk, tvert i mot.

Skrevet

Gjest, hva i all verden er det du snakker om?

Dette giver ingen mening i det hele tatt, og hva i all verden er det for en "arvesynd" du blander ind?

Jeg tror vi har sporet av nok nå.

• Liker 3
Skrevet

Et oksymoron, som ulike folk betyr ulike interesser, trenger ingen motiver. Det bare er slik det er. Da er det bare helt naturlig at du, som ikke er helnorsk og aldri vil kunne bli oppfattet som det, ikke representerer interessene til det norske folk.

Kan du vær så snill gjenta hva du mener med interessene til det norske folk?

Skrevet

Giacomo, jeg tror gjest mener at siden jeg ikke er helnorsk så representerer ikkke jeg norske verdiinteresser, - og jeg har gjentatte ganger forsøkt og få tak i hva gjest mener med å "representere norske interesser", - meg enda til har jeg ikke fått noen gode svar.

Vel for og oppklare, jeg er født i oslo, ullevål sykehus. Faren min er helnorsk og moren min er blandet, det vil si at jeg er 75% norsk. Det gjest ikke skjønner er at siden jeg har en oldefar som var nazist og en oldefar som var antinazist så har jeg rett til og diskutere mine meninger omkring norge og annen verdenskrig.

Og nå spør jeg igjen gjest, kan du vennligst forklare hvilkene norske interesser jeg ikke representerer? Hvor mener du jeg hører hjemme da? I utlandet? Jeg som drømmer mine drømmer på norsk og ikke kan noen annen språk, ikke engelsk en gang?

Jaja, det er mye med nordmenn og det norske statssystemet man kan finne kritikkverdig, men og ville utelukke meg fra debatten, uten engang og forklare "hvilket norske interesse er det snakk om" så føler jeg meg diskriminert ja. Men gjest skulle bare visst hvor revnende likegyldig det gjør meg!

Skrevet

Ud fra hva jeg leser her, Waco, så er du nok mere norsk end meg, i hvert fald kulturelt sett, og derved like meningsberettiget som hvem som helst andre.

At vi har våre uoverensstemmelser spiller ingen rolle i så henseende. Jeg tror ikke denne gjesten har noe poeng, for å være helt ærlig.

Skrevet

Det jeg synes er mest trist med gjest er ikke at gjest er en rasist og ønsker oss tilbake til førkolonial-tid dengang vi ikke hadde jumbojeter, men måtte ro for og seile til andre kontintenter,- men at gjest ikke tar seg bryet med og forklare hva han mener med "norske interesser"?

Er "norske interesser" noe som er forbehold norske mennesker som er annerledes enn mennesker fra andre land?

Og hva er det gjest egentlig mener med at jeg siden jeg ikke er helnorsk "ikke forstår problematikken"?, - kan det hende at jeg ikke skjønner problematikken til gjest rett og slett fordi gjest ikke forklarer hva problematikken gjelder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...