waco Skrevet 17. juni 2012 #81 Skrevet 17. juni 2012 giacomo, jeg var litt uklar. Det jeg mente med sammenligningen er at både norges velferdstat og nazismen har det til felles at de beskriver uønskete individer som illegale mennesker som bør deporteres fra norge. Politiet deporterte mennesker med donaubåten i 1942 og politiet deporterer mennesker med flyfrakt i 2012. Ingen av disse menneskene har gjort noe kriminelt annet enn og være jøder og annet enn det og være etioper. Vi vet jo at flere av menneskene har blitt hjemsendt fra norge har blitt drept i sine hjemland.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #82 Skrevet 18. juni 2012 Alle nazister og kommunister er sosialister, men ikke alle sosialister er nazister eller kommunister. Anonym poster: 8c00d53e9ca240197d35f8256fe3e70e
I Grosny Skrevet 18. juni 2012 #83 Skrevet 18. juni 2012 (endret) Alle nazister og kommunister er sosialister, men ikke alle sosialister er nazister eller kommunister. Anonym poster: 8c00d53e9ca240197d35f8256fe3e70e Jeg tror ikke på den om at alle Nazister er sosialister. Ta en intervjurunde blant Norsk Front og i Norske Nazimiljøer, og når du kommer til det spørsmålet om de er sosialister; Ikke spør dersom du ikke er rask til å løpe. Jeg setter også ett stort spørsmålstegn ved det at alle kommunister er sosialister. Ta f.eks de som var medlemmer av Kommunistpartiet i Sovjet. Hvis du får disse til å si sannheten, så vil de mest sannsynlig ikke si at de er sosialister i det hele tatt, men derimot ha varierende politiske preferanser (ok, kanskje noen var sosialister også). Husk at disse trolig var medlem i Kommunistpartiet fordi posisjonen eller yrket deres krevde det, eller kanskje for å knytte nødvendige kontakter. Det har jo ingenting med sosialisme å gjøre. Det er noe annet. Men de Norske kommunistene i AKPml og Nkp var trolig sterkt preget av sosialismen. Mange av disse var ikke ekte kommunister, men egentlig Sosialister. Det er enorm forskjell på sosialisme og kommunisme. Sosialisme er noe humanistisk og vakkert, der alle stiller opp for hverandre og for de svake, organisert gjennom en kjempehuman stat styrt gjennom valgte omsorgsfulle politikere. Kommunismen handler om noe fryktelig. Proletariatets diktatur, der arbeiderene slakter sin motstand og regjerer i kraft av sitt overtall og sine våpen. Jeg tror ikke engang de verste blodkommunistene i Norge vil ha noe sånt. Jeg tror egentlig kommunisme på Norsk er en silkevariant, en fredelig kvasikommunisme. Man kan lure på hvor mange ekte blodkommunister det finnes i Norge. Det eneste som er sikkert er at de aldri vil få oppslutning, hverken i arbeiderklassen eller blant studenter og intellektuelle. Arbeiderene er gjerne sosialdemokrater som støtter Frp og vil ha billigere øl, mindre innvandring og mindre tungrodd byråkrati. De er iallfall ikke kommunister. Endret 18. juni 2012 av I Grosny 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #84 Skrevet 18. juni 2012 Jeg tror ikke på den om at alle Nazister er sosialister. Ta en intervjurunde blant Norsk Front og i Norske Nazimiljøer, Norsk Front er ikke sånn som NSDAP eller Nasjonal Samling. Ta å sett deg inn i NS sin indre ideologi og politikk så ser du at jeg har rett. Sosialisme er noe humanistisk og vakkert, Ja, det fikk vi se i holocaust og gulag. Kjempevakkert! der alle stiller opp for hverandre og for de svake, organisert gjennom en kjempehuman stat styrt gjennom valgte omsorgsfulle politikere. Idealsamfunnet til Adolf Hitler med andre ord. Kommunismen handler om noe fryktelig. Proletariatets diktatur, der arbeiderene slakter sin motstand og regjerer i kraft av sitt overtall og sine våpen. Egentlig ikke. Diktatur er bare er virkemiddel for gjennomføre/oppnå den sosialistiske drømmen. Det har gjentatte ganger resultert i helt forferdelig blodbad og undertrykking. Man kan lure på hvor mange ekte blodkommunister det finnes i Norge. Det eneste som er sikkert er at de aldri vil få oppslutning, Ottar, en venstreekstremistisk og kjønnsseperatistisk organisasjon, har oppslutning. Venstrenazistiske SV (som er bl.a er grunnlagt av de norske nazistene) er i regjering, blitz får statstøtte, sos antirasisme ble kuppet, man kan bli mobbet/utfryst hvis man innkluderer biologien i sammfunnsdebatt... Fascismen får ikke oppslutning. Den får fascinasjon og frykt. Anonym poster: 8c00d53e9ca240197d35f8256fe3e70e 1
Giacomo_P Skrevet 18. juni 2012 #85 Skrevet 18. juni 2012 giacomo, jeg var litt uklar. Det jeg mente med sammenligningen er at både norges velferdstat og nazismen har det til felles at de beskriver uønskete individer som illegale mennesker som bør deporteres fra norge. Politiet deporterte mennesker med donaubåten i 1942 og politiet deporterer mennesker med flyfrakt i 2012. Ingen av disse menneskene har gjort noe kriminelt annet enn og være jøder og annet enn det og være etioper. Vi vet jo at flere av menneskene har blitt hjemsendt fra norge har blitt drept i sine hjemland. Det er stor forskjell på å deportere folk fra sine hjem for å ta livet av dem, og å udvise mennesker som ikke har oppholdstilladelse. Hvis norske myndigheder ved at papirløse står i fare for å blive drebt i sine hjemland, sendes de ikke tilbake (at det kan skje feilvurderinger, er en anden sak). Den norske stat ser ikke på mennesker som illegale - det er deres tilstedeværelse som ikke er lovlig - akkurat som at nordmenn ikke kan oppholde seg på ubegrendset tid i andre land uden tilladelse fra de respektive myndigheder. Hvis noen du ikke har invitert oppholder seg i huset ditt - er det bedst å ta livet av dem, eller å be dem gå, og om nødvendig få dem ud med mest mulig fredelige midler?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #86 Skrevet 18. juni 2012 Norsk Front er ikke sånn som NSDAP eller Nasjonal Samling. Ta å sett deg inn i NS sin indre ideologi og politikk så ser du at jeg har rett. Ja, det fikk vi se i holocaust og gulag. Kjempevakkert! Idealsamfunnet til Adolf Hitler med andre ord. Egentlig ikke. Diktatur er bare er virkemiddel for gjennomføre/oppnå den sosialistiske drømmen. Det har gjentatte ganger resultert i helt forferdelig blodbad og undertrykking. Ottar, en venstreekstremistisk og kjønnsseperatistisk organisasjon, har oppslutning. Venstrenazistiske SV (som er bl.a er grunnlagt av de norske nazistene) er i regjering, blitz får statstøtte, sos antirasisme ble kuppet, man kan bli mobbet/utfryst hvis man innkluderer biologien i sammfunnsdebatt... Fascismen får ikke oppslutning. Den får fascinasjon og frykt. Anonym poster: 8c00d53e9ca240197d35f8256fe3e70e De høyreekstreme(liberalister og Nazister)liker å lyve ser jeg. Nazister ønsker ikke å gi penger til dem som ikke kan tjene de selv. I Norge idag så får de som ikke kan jobbe trygd, det ville de ikke fått under Nazismen. Anonym poster: d23956bffbaff03f6caa5a5db9c4bdc8 1
I Grosny Skrevet 18. juni 2012 #87 Skrevet 18. juni 2012 Norsk Front er ikke sånn som NSDAP eller Nasjonal Samling. Ta å sett deg inn i NS sin indre ideologi og politikk så ser du at jeg har rett. Ja, det fikk vi se i holocaust og gulag. Kjempevakkert! Idealsamfunnet til Adolf Hitler med andre ord. Egentlig ikke. Diktatur er bare er virkemiddel for gjennomføre/oppnå den sosialistiske drømmen. Det har gjentatte ganger resultert i helt forferdelig blodbad og undertrykking. Ottar, en venstreekstremistisk og kjønnsseperatistisk organisasjon, har oppslutning. Venstrenazistiske SV (som er bl.a er grunnlagt av de norske nazistene) er i regjering, blitz får statstøtte, sos antirasisme ble kuppet, man kan bli mobbet/utfryst hvis man innkluderer biologien i sammfunnsdebatt... Fascismen får ikke oppslutning. Den får fascinasjon og frykt. Anonym poster: 8c00d53e9ca240197d35f8256fe3e70e Du bør intervjue noen av disse du skriver om. Det er for stor avstand mellom dem og det bildet av dem du forfekter til at det er mulig å diskutere saklig før du får inn litt bedre informasjon. Jeg har prøvd å forklare deg ett par ting, men jeg ser ikke at noe glir inn i det hele tatt. Gulag var f.eks konsentrasjonsleire i Sovjet. Sovjet var ikke sosialistisk. Det var i utgangspunktet kommunistisk, men det skjedde flere revolusjoner og kupp, og må vel helst kalles Stalinistisk . Iallfall så skjedde veldig mye av Gulagdeporteringen under Stalin, og Det var Stalin, Beria og deres medløpere som var arkitektene bak dette. 1
Gjest gnækvåg Skrevet 18. juni 2012 #88 Skrevet 18. juni 2012 De høyreekstreme(liberalister og Nazister)liker å lyve ser jeg. Nazisme har ingenting med høyresiden å gjøre. Det er et faktum som gjenstår.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #89 Skrevet 18. juni 2012 Nazisme har ingenting med høyresiden å gjøre. Det er et faktum som gjenstår. Og nasjonalkonservatisme har heller ingenting med nazismen å gjøre. Hitler var en statsmann og en massemorder som nepotisme-symbolet Stoltenberg. Anonym poster: 8c00d53e9ca240197d35f8256fe3e70e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #90 Skrevet 18. juni 2012 Sosialdarwinisme var(og er)en integrert del av Nazismen. Tilhengere av Ayn Rand er Sosialdarwinister. Nazisme = Høyreextremt! Randisme = Høyreextremt! Anonym poster: d23956bffbaff03f6caa5a5db9c4bdc8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #91 Skrevet 18. juni 2012 De høyreekstreme(liberalister og Nazister)liker å lyve ser jeg. Nazister ønsker ikke å gi penger til dem som ikke kan tjene de selv. I Norge idag så får de som ikke kan jobbe trygd, det ville de ikke fått under Nazismen. Historieløshet? Hvem var det som hadde pensjon- og sykelønnsordninger europa aldri før hadde sett? Nazistene? Bingo. Anonym poster: 6a4342ba8f6013559e7312778eee2fbb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #92 Skrevet 18. juni 2012 Historieløshet? Hvem var det som hadde pensjon- og sykelønnsordninger europa aldri før hadde sett? Nazistene? Bingo. Anonym poster: 6a4342ba8f6013559e7312778eee2fbb uførepensjon altså?? ikke det nei... Anonym poster: d23956bffbaff03f6caa5a5db9c4bdc8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #93 Skrevet 18. juni 2012 Den ekstreme høyresidens politikk i et nøtteskall: angrip/spark mot dem som ikke har ressurser til å ta igjen. Høyreextrem moralfilosofi i et nøtteskall: en moral for meg og en annen moral for andre. I praksis: andre må leve av privat veldedighet, men de selv vil ikke leve av det. Anonym poster: d23956bffbaff03f6caa5a5db9c4bdc8
Gjest gnækvåg Skrevet 18. juni 2012 #94 Skrevet 18. juni 2012 Og nasjonalkonservatisme har heller ingenting med nazismen å gjøre. Hitler var en statsmann og en massemorder som nepotisme-symbolet Stoltenberg. Anonym poster: 8c00d53e9ca240197d35f8256fe3e70e De fleste nazistene var dessuten kristne.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2012 #95 Skrevet 18. juni 2012 Den gang jeg funderte over dette spørsmålet valgte jeg å gå til kilden fremfor å lese meg opp på wikipedia og tilsvarende sider. Det viste seg å være svært interessant lesning og gav samtidig en utmerket forklaring på hvorfor Horst Wessel og de andre "biffstormerne" (brune utenpå og røde inni), valgte å gå over fra KPD til NSDAP. Das kleine ABC des Nationalsozialisten Det er mye som tyder på at vi har fått et ikke helt korrekt bilde av disse folkebevegelsene som vokste opp i hele Europa på 30 tallet.. For den som ønsker å studere emnet kan jeg også anbefale: Kampf gegen die Hochfinanz - Gottfried Feder Das Manifest zur brechung der Zinsknechtschaft des Geldes - G. Feder Aufbau einer Nation - Hermann Göring Der Nationale Sozialismus, Seine Grundlagen, seine Werdegang, seine Ziele - Rudolf Jung. Ellers må jeg si jeg ble overrasket over mengden av bøker som ble skrevet under denne tiden. På det tyske "Reichsarchiv" finner man kanskje så mye som 1000 forskjellige bøker fra flere hundre forfattere om nasjonalsosialismen. Jeg har vel aldri sett noen politisk ideologi med et så tungt litterært fundament. Meget interessant, helt uavhengig av hva man måtte mene om nasjonalsosialismen som idé.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #96 Skrevet 18. juni 2012 Historieløshet? Hvem var det som hadde pensjon- og sykelønnsordninger europa aldri før hadde sett? Nazistene? Bingo. Anonym poster: 6a4342ba8f6013559e7312778eee2fbb Spiller visst bingo med deg selv, du. :roll: Du svarer på eget spørsmål- du bær lese annet enn wiki...virkelig. Anonym poster: 5c74ca5323ec405e87ba0e43dc79b814
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #97 Skrevet 18. juni 2012 Fuck, og jeg som akkurat hadde lest meg bittelitt opp på jøder, så må jeg begynne og lese meg opp på Nazisme og. Dette vet jeg(?): Altså, Hitler var en flink mann, fikk ett land på bena, fikk bygd infrastruktur, og han er grunnen til lege vitenskapen vi har nå (Mye groteske eksperimenter der). Det er alt jeg vet der, bortsett fra att han kriget, og puttet arisk utseende i høysetet (Og det er vel en prestasjon siden han ikke var arisk selv). Jeg tok han for og være ren ondskap untatt de første to punktene. Anonym poster: 5255c2b2d2de488ee7477b2aca7fc503
waco Skrevet 18. juni 2012 #98 Skrevet 18. juni 2012 Det er stor forskjell på å deportere folk fra sine hjem for å ta livet av dem, og å udvise mennesker som ikke har oppholdstilladelse. Hvis norske myndigheder ved at papirløse står i fare for å blive drebt i sine hjemland, sendes de ikke tilbake (at det kan skje feilvurderinger, er en anden sak). Den norske stat ser ikke på mennesker som illegale - det er deres tilstedeværelse som ikke er lovlig - akkurat som at nordmenn ikke kan oppholde seg på ubegrendset tid i andre land uden tilladelse fra de respektive myndigheder. Hvis noen du ikke har invitert oppholder seg i huset ditt - er det bedst å ta livet av dem, eller å be dem gå, og om nødvendig få dem ud med mest mulig fredelige midler? Nå ser ikke jeg på mennesker som oppholder seg i norge som i mitt "hjem", men i mitt land. Hva slags begrunnelser mennesker har for og ville være i norge kjenner jeg ikke til, men jeg antar at de har sine motiver. Jødene hadde heller ikke rett til og være i norge under annen verdenskrig, det ble fastslått i grunnloven etter at nasjonalsamling gjeninførte grunnlovsparagrafen, ergo var deres tilstedeværelse heller ikke lovlig. Jeg synes det selvsagt er motbydelig at jøder ble sendt ut av norge under annen verdenskrig, samtidig som jeg synes det er forferdelig at etiopiske barn født i norge skal bli sendt ut av landet. Nordmenn som oppholder seg ulovlig i utlandet blir sjeldent sendt hjem til norge på andre lands bekostninger, jeg har ihvertfall aldri hørt om nordmenn blir det. Jeg vet om nordmenn som har vært i utlandet så lenge at de har mistet visumoppholdet, men om de er blakke så får de ihvertfall ikke reise hjem til norge! Det er visst flere nordmenn som lever i slum i thailand/fillipinnene fordi de ikke har penger til og betale visumkostnadene. Hovedpoenget mitt kjære Giacomo_P, jeg oppfatter deg som en intelligent mann, selv om du klarer og se urettferdigheten i at jøder ble sendt ut av landet under annen verdenskrig så må du vel klare og se urettferdigheten i at etiopiere blir sendt ut på statens regning, - i fredstid!!??
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2012 #99 Skrevet 18. juni 2012 Fuck, og jeg som akkurat hadde lest meg bittelitt opp på jøder, så må jeg begynne og lese meg opp på Nazisme og. Dette vet jeg(?): Altså, Hitler var en flink mann, fikk ett land på bena, fikk bygd infrastruktur, og han er grunnen til lege vitenskapen vi har nå (Mye groteske eksperimenter der). Det er alt jeg vet der, bortsett fra att han kriget, og puttet arisk utseende i høysetet (Og det er vel en prestasjon siden han ikke var arisk selv). Jeg tok han for og være ren ondskap untatt de første to punktene. Anonym poster: 5255c2b2d2de488ee7477b2aca7fc503 Du må ikke noe som helst. Mitt innlegg var ikke beregnet på deg, men på folk som er interessert i å studere politisk teori. Din oppsummering viser at du vet det man vil du skal vite. Disse få setningene ville sikret deg toppkarakter om emnet og bli betraktet som en framifrå elev med en lysende karriere i byråkratiet eller undervisningssektoren foran deg.
Giacomo_P Skrevet 18. juni 2012 #100 Skrevet 18. juni 2012 Waco - jeg har ikke tatt stilling til om udvisninger er rettferdige eller ikke, men at lovverket håndheves. Har man ikke oppholdstilladelse, så må man reise, enten for egen eller angjeldende lands regning. Dette er helt elementært. Om jeg mener det er rettferdig eller ikke, er ikke relevant. Om nordmenn lever i slummen i Thailand på grund av manglende visum og oppholdstilladelse, er de fortsatt papirløse, og oppholder seg der ulovlig. Hvorledes myndighedene der forholder seg til det, ved jeg ikke, men de har ikke lovlig opphold, og kan blive fengslet eller udvist. Jødedeportasjonene blev ikke gjort efter ordre fra norske myndigheder, men fra en fremmed okkupasjonsmakt. Det var statspolitiet som fikk, og udførte oppdraget. Det er forstemmende at det ikke blev mere oppstuss av det, men folk våget vel heller ikke, for okkupasjonsmakten hadde ikke vist seg specielt human. Den norske regjeringen satt i London, og hadde ingenting med disse deportasjonene å gjøre. En anden sak er at de fleste europeiske land var temmelig antisemittiske før krigen, og norge var intet undtak - men norske jøder fikk stort sett leve i fred med almindelige borgerrettigheder frem til landet blev okkupert, og satt under administrasjon av en fremmed nasjon. Jeg synes det er temmelig vanvittig å sammenligne deportasjoner i krigstid med udvisning av illegale indvandrere i fredstid. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå