Gå til innhold

Rart vektnedgang..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke noe! Har begynt å gå ned i vekt, og første uka gikk jeg ned 1,6 kg. Den andre uka 400 gram (??) Så gikk jeg ned 300 gram ( :( ) så gikk jeg plutselig ned en kilo. Og denne uka som har vært nå så har jeg vært kjempeflink, og vært mer i aktivitet enn jeg pleier, samt spist litt mindre. Da har jeg bare gått ned 400 gram.. Jeg er 168 cm og veier i dag 78,4 og spiser 1500 kcal om dagen.

Jeg burde vel ha gått ned mer i vekt enn dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du for lite, går forbrenningen din ned også. Kroppen sparer nemlig dersom du spiser for lite

AnonymBruker
Skrevet

Kansje du kan gjøre noen forandringer i maten som gjør at kaloriene blir lavere? :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Helt vanlig at det går i rykk og napp.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg fått to ulike svar her.. Spise mer eller mindre kcal? :vetikke:

Skrevet

Jeg skjønner ikke noe! Har begynt å gå ned i vekt, og første uka gikk jeg ned 1,6 kg. Den andre uka 400 gram (??) Så gikk jeg ned 300 gram ( :( ) så gikk jeg plutselig ned en kilo. Og denne uka som har vært nå så har jeg vært kjempeflink, og vært mer i aktivitet enn jeg pleier, samt spist litt mindre. Da har jeg bare gått ned 400 gram.. Jeg er 168 cm og veier i dag 78,4 og spiser 1500 kcal om dagen.

Jeg burde vel ha gått ned mer i vekt enn dette?

Så du har gått ned i underkant av fire kilo på fire uker, det er jo ganske mye! Du må se helheten - husk at vekten varierer med menstruasjonssyklus, vann i kroppen, muskelsammensetning osv. Ikke følg med bare på vekta, men på klesstørrelse, utholdenhet og styrke! Det er en helhet!

Det burde ikke bekymre deg om du går lite ned en uke og så mye en annen. Som sagt vil for eksempel mensen påvirke vekta di og gjøre at den svinger med et par kilo i måneden. Se derfor på helheten og vei deg maks en gang i måneden.

Husk også at muskler veier mer enn fett. Spiser du riktig og trener, vil du dermed få en slankere kropp samtidig som at vekta kanskje ikke stuper, men går jevnt og trutt ned til et trivselsnivå.

Fortell litt om kostholdet og treningen din. Hva er en typisk dagsmeny og trening for deg? Hva har du gjort annerledes den siste uka?

AnonymBruker
Skrevet

ikke mer hvertfall om du ikke er veldig aktiv. 1500 er ett greit tall. Grete Rhode anbefaler 1600 for en vektnedgang på 500 g- 1 kg i uka.

Men det er mulig du har spist eller drukket noe som senker vektnedgangen de ukene du har tatt av mindre. Skriv ned hva du spiser å prøv deg frem om enkelte matvarer virker inn.

Ta bort lettbrus om du drikker det, da kroppen forveksler søtningstoffer med sukker som igjen virker inn på vektnedgang/oppgang.

Om du trener mye så går tallet på vekta ned senere, mens i realiteten blir du slankere og strammere pga økt muskelatur.Bruk da målebånd isteden for vekt.

Håper dette kan være til hjelp. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg fått to ulike svar her.. Spise mer eller mindre kcal? :vetikke:

To ulike svar? :lete: Det går da an å spise store mengder mat som faktisk har lavt kaloriinnhold. Du har jo ikke sagt noe om hva du faktsik spiser, men melkeprodukter har feks mye fett. Jeg vet ikke om du bruker mye olje og smør i matlagingen,om du drikker alkohol eller er avholds osv.

Det er masse man kan kutte ned på uten å faktisk spise mindre.

Gjest *Maja*
Skrevet

Kroppen er uforutsigbar. Hvor mye vann, salter etc den holder på varierer fra uke uke til uke og det vil avgjøre hvor mye en går ned. Også hva type mat du spiser selv om det 1500 kalorier vil avgjøre dette, men til syvende og sist så spiller det ingen rolle så lenge du holder deg til kaloriunderskudd og går sakte, men sikkert ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...