Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ett prøverørsbarn som nå begynner å bli noen år. Vi ønsker å prøve på en søster eller bror til det barnet vi allerede har. Vi har flere egg på frys, fristen på 5år for å bruke dem går ut om et halvt år. Men jeg la på meg mye i svangerskapet og har slitt/sliter med å gå ned igjen i etterkant, så jeg er pr nå over BMI-grensa som vanligvis settes for å få gjennomføre et vanlig prøverørsforsøk.

Kan de nekte meg/oss å bruke de eggene vi har på frys hvis jeg ikke rekker å gå ned til under BMI-grensa før fristen for å bruke eggene nærmer seg å gå ut? Må jo regne med at vi kanskje må bruke mer enn ett av de eggene for å lykkes siden det er frys, og da må vi beregne litt tid også. Så vi vil ikke ha tid rett og slett til at jeg får gått ned så mye selv om jeg nå er på god vei og holder på å gå ned. Det går rett og slett veldig sakte vektnedgangen selv om jeg gjør alt "riktig" ifølge boka.

Er det noen som vet noe om dette og kan uttale seg? Kan jeg ringe inn og si ifra at vi vil starte fryseforsøk selv om jeg er for tung ift BMI-grensa? Jeg er oppriktig bekymret for at ikke vi skal få bruke våre egne fryseegg før de "går ut på dato" fordi jeg sliter med å gå ned nok i vekt!! :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vektgrensa er ikke absolutt, men er det er angitt i bioteknologiloven at kvinnen må ha en forsvarlig vekt. Årsaken til at klinikkene handhever denne grensa strengt er ikke for å være slemme, men fordi sannsynligheten for å lykkes er helt marginal dersom man er overvektig. Vekt er en av de viktigste faktorene for å lykkes med prøverør.

Så ja, de kan nekte, med begrunnelse i at det ikke er noen vits i å prøve. Men det er mulig de er villig til å gi det et forsøk i og med at situasjonen er litt spesiell, men da må du være forberedt på at sannsynligheten for graviditet er lav.

Uansett rekker du sannsynligvis bare å gjennomføre ett eller to fryseforsøk før fristen går ut. Man må vente på en naturlig syklus, og man må ha en viss periode mellom hvert forsøk.

Det at eggene går til grunne er ingen katastrofe. Du har jo tre nye ordinære søskenforsøk. Men jeg forstår at tanken på å få det til på frys er lettere enn ordinært forsøk.

Skrevet

At embryo, ikke egg, går til grunne kan faktisk være en liten katastrofe for mange. Det er tross alt ens potensielle barn.

Skrevet (endret)

At embryo, ikke egg, går til grunne kan faktisk være en liten katastrofe for mange. Det er tross alt ens potensielle barn.

Det er ikke embryoer som går til grunne, men blastocyster.

Når man holder på med prøverørsforsøk er jo dette noe man må forvente. Jeg har opplevd at ca 27 blastoctster har gått til grunne, alle unntatt ett av disse ble klassifisert i feil kategori. De fleste som holder på med prøverørsforsøk har enda flere "skrotede" blastocyster.

Dette fordi alle egg som blir hentet ut (innimellom bortimot 20-30) i utgangspunktet blir befruktet. Deretter velger man ut de med best kvalitet, setter inn ett, og fryser noen få. Resten kastes.

Når man tiner blastocyster etter frysing er det overraskende vanlig at alle dør, selv om kvaliteten i utgangspunktet var god. Nedfrysing og opptining er veldig tøft for egget.

Så dersom det at et blastocyst går til grunne er en katastrofe så må man aldri gå i gang med prøverør.

Endret av Athene
AnonymBruker
Skrevet

Det at eggene går til grunne er ingen katastrofe. Du har jo tre nye ordinære søskenforsøk. Men jeg forstår at tanken på å få det til på frys er lettere enn ordinært forsøk.

Jeg vet om årsakene til vektgrensa og alt dette, det er ikke det det handler om. Det var mer om de sier noe på det på de fryseeggene man allerede har når det er noe med tidsbruk også.

At det ikke er noen katastrofe om jeg ikke får brukt noen av eggene, vel det er dine ord. Men du vet jo ingenting om hvor mange ordinære forsøk jeg har hatt på forhånd før vi fikk dette ene barnet, og du vet ingenting om hva disse ordinære forsøkene gjør med kroppen min. Det er dessverre slik at om jeg ikke får tatt noen fryseforsøk så blir det nok ikke noen nye ordinære forsøk for vår del. Det er flere faktorer som spiller inn på det.

Så det er en grunn til at jeg spør om noen vet. Men det ser ut til at vi må begynne å forberede oss på at det ikke blir flere barn da.

Skrevet

Det er ikke embryoer som går til grunne, men blastocyster.

Når man holder på med prøverørsforsøk er jo dette noe man må forvente. Jeg har opplevd at ca 27 blastoctster har gått til grunne, alle unntatt ett av disse ble klassifisert i feil kategori. De fleste som holder på med prøverørsforsøk har enda flere "skrotede" blastocyster.

Dette fordi alle egg som blir hentet ut (innimellom bortimot 20-30) i utgangspunktet blir befruktet. Deretter velger man ut de med best kvalitet, setter inn ett, og fryser noen få. Resten kastes.

Når man tiner blastocyster etter frysing er det overraskende vanlig at alle dør, selv om kvaliteten i utgangspunktet var god. Nedfrysing og opptining er veldig tøft for egget.

Så dersom det at et blastocyst går til grunne er en katastrofe så må man aldri gå i gang med prøverør.

Det er iallfall ikke egg, eller hva.

Dessuten så har det ikke med at de går til grunne eller er for dårlige til å brukes, men at det ligger fiks ferdige potensielle barn som er klare til bruk, som kastes. De er verken dårligere eller på annen måte ubrukelige.

At mange ikke overlever tining er jeg klar over, men nå har jeg lest flere steder at fryseforsøk har en vel så god statistisk sjanse for å bli en baby. Og jeg syns rett og slett at det er tåpelig å anta at "det spiller ingen rolle om de kastes". Det er veldig, veldig mange der ute som kjemper med nebb og klør for å gi sine totsicles en sjanse.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet om årsakene til vektgrensa og alt dette, det er ikke det det handler om. Det var mer om de sier noe på det på de fryseeggene man allerede har når det er noe med tidsbruk også.

At det ikke er noen katastrofe om jeg ikke får brukt noen av eggene, vel det er dine ord. Men du vet jo ingenting om hvor mange ordinære forsøk jeg har hatt på forhånd før vi fikk dette ene barnet, og du vet ingenting om hva disse ordinære forsøkene gjør med kroppen min. Det er dessverre slik at om jeg ikke får tatt noen fryseforsøk så blir det nok ikke noen nye ordinære forsøk for vår del. Det er flere faktorer som spiller inn på det.

Så det er en grunn til at jeg spør om noen vet. Men det ser ut til at vi må begynne å forberede oss på at det ikke blir flere barn da.

Jeg har vært gjennom fire forsøk, og syv pergokurer, så jeg vet alt om hva dette gjør med kroppen. Jeg vet også at det er individuelt og at jeg ikke kan fortelle deg hva som er riktig for deg.

I mitt svar til deg beskrev jeg kun fakta, og hvordan en klinikk vil se på dette. Jeg har lest veldig mye om temaet, blant annet om begrunnelsene og tolkningene som ligger bak bioteknologiloven, som nå setter en grense for deg både gjennom fem års reglen, og vektkravene.

Nå i innlegg to skriver du at du vet alt om vektgrensa og alt det der, som om det var dumt av meg å forklare dette i detalj. Det blir useriøst. Særlig når jeg er den eneste som har svart deg med et konstruktivt innlegg her. Jeg er usikker på hva du egentlig er ute etter? Sympati? Noen som skriver at reglene er "dumme"? Uansett er reglene og kravene de samme. Men som jeg skrev - gitt situasjonen kan det være klinikken er villig til å gi deg et forsøk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok forskjeller fra klinikk til klinikk, men stort sett så får man bruke fryseeggene sine nesten uansett. Det er som oftest ikke like mye opplegg rundt fryseforsøk, og om du skal ha det i en naturlig syklus så er det veldig lite opplegg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kontaktet klinikken i morgen og forhørt meg. Kanskje kan du få en samtale, kanskje er de villige til å gjøre et forsøk. Det vet du ikke før du prøver.

Ønsker deg uansett lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten så har det ikke med at de går til grunne eller er for dårlige til å brukes, men at det ligger fiks ferdige potensielle barn som er klare til bruk, som kastes. De er verken dårligere eller på annen måte ubrukelige.

Du vet lite om hvordan prøverørsforsøk foregår. Det kastes hundretusenvis av befruktede egg som helt fint kunne blitt barn hvert eneste år. I det man går i gang med prøverørsforsøk må man vite at mange befruktede egg, som hadde blitt barn dersom de ble satt inn, blir kastet. Sorteringen er grov, og det meste kastes, selv om det helt fint kunne blitt barn.

Kommentarene dine er derfor helt irrelevante i denne debatten.

AnonymBruker
Skrevet

Du vet lite om hvordan prøverørsforsøk foregår. Det kastes hundretusenvis av befruktede egg som helt fint kunne blitt barn hvert eneste år. I det man går i gang med prøverørsforsøk må man vite at mange befruktede egg, som hadde blitt barn dersom de ble satt inn, blir kastet. Sorteringen er grov, og det meste kastes, selv om det helt fint kunne blitt barn.

Kommentarene dine er derfor helt irrelevante i denne debatten.

Befruktede egg kastes ikke om de blir beregnet til å ha overleve nedfrysnining og opptining. Hva som kan bli til barn og ikke er jo umulig å si, man kan jo bare se på utseende.

Skrevet

Befruktede egg kastes ikke om de blir beregnet til å ha overleve nedfrysnining og opptining. Hva som kan bli til barn og ikke er jo umulig å si, man kan jo bare se på utseende.

Det stemmer at de fleste egg kastes selv om de kan tilbakeføres. Man klassifiserer blastocyster i klasse 1 til 4. Blastocyster må tilfredsstille strenge krav for å fryses ned, og ikke fult så strenge krav for å tilbakeføres. Egg som fryses ned må være av klassifisering 1, uten fragmenteringer, og med jevn og stabil deling. Egg som tilbakeføres er av klasse 1 eller 2. Det kan også bli barn av klasse 3 og 4, men disse brukes så godt som aldri. Egg av klasse 2 tilbakeføres dersom det er det eneste man har, det blir veldig ofte barn ut av disse. Men de kastes dersom man har noe av klasse 1.

Dette er en stor avsporing i forhold til det TS spør om. Men jeg ser at man henger seg opp i det at "levedyktige" blastocyster vil bli kastet bort i dette tilfellet. ALLE som går gjennom prøverørsforsøk får levedyktige blastocyster kastet i søpla på hvert forsøk. Uansett hvordan man vrir på det, om man har det livssynet at det etiske spørsmålet melder seg i det sædcelle og eggcelle har begynt å dele seg, må man styre unna prøverør i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Nå i innlegg to skriver du at du vet alt om vektgrensa og alt det der, som om det var dumt av meg å forklare dette i detalj. Det blir useriøst. Særlig når jeg er den eneste som har svart deg med et konstruktivt innlegg her. Jeg er usikker på hva du egentlig er ute etter? Sympati? Noen som skriver at reglene er "dumme"? Uansett er reglene og kravene de samme. Men som jeg skrev - gitt situasjonen kan det være klinikken er villig til å gi deg et forsøk.

Da misforsto du meg. Det eneste jeg lurte på i hovedinnlegget var om noen visste om de er like strenge på reglene rundt BMI-grensa når det kommer til fryseforsøk og tidsfristen på 5år nærmer seg.

Jeg lurte ikke på hvorfor de setter den grensa. Og jeg er overhodet ikke en person som er ute etter sympati eller noe, jeg var ute etter om noen visste og kunne uttale seg om BMI-grensa er like absolutt og ikke bare synsere.

Jeg har ikke skrevet noe sted at det var dumt av deg å forklare i detalj, men det var ikke det jeg var ute etter. Hvis du tok det andre innlegget mitt så ille opp er du litt vel nærtagende.

Skrevet

Da misforsto du meg. Det eneste jeg lurte på i hovedinnlegget var om noen visste om de er like strenge på reglene rundt BMI-grensa når det kommer til fryseforsøk og tidsfristen på 5år nærmer seg.

Jeg lurte ikke på hvorfor de setter den grensa. Og jeg er overhodet ikke en person som er ute etter sympati eller noe, jeg var ute etter om noen visste og kunne uttale seg om BMI-grensa er like absolutt og ikke bare synsere.

Jeg har ikke skrevet noe sted at det var dumt av deg å forklare i detalj, men det var ikke det jeg var ute etter. Hvis du tok det andre innlegget mitt så ille opp er du litt vel nærtagende.

Ok, da foreslår jeg at du leser setning en i første avsnitt, og setning to i andre avsnitt, i mitt første innlegg. Der står svarene på det du lurte på. Jeg kan godt skrive litt mer utfyllende. 1) vektgrensa er etter bioteknologiloven ikke absolutt, men offentlige klinikker handhever den som en absolutt BMI grense for å sikre konsistent behandling. 2) enkelte klinikker vil være mer fleksible i ekstreme tilfeller, som ditt, men du må likevel være forberedt på et nei-svar da sannsynligheten for å lykkes ved høy BMI er marginal, slik at det offentlige vil mene at dette er bortkastede midler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...