AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #1 Skrevet 9. juni 2012 Jeg har karaktersnitt litt under C og har søkt masterstudier rundt omkring! Noen materprogrammer krever/ikke krever C eller mere.. Har elendig snitt pga sykdom og diverse.. Noen her som har lavt snitt og greier/ greid seg gjennom en master?
drosophilia Skrevet 9. juni 2012 #2 Skrevet 9. juni 2012 (endret) Jeg har karaktersnitt litt under C og har søkt masterstudier rundt omkring! Noen materprogrammer krever/ikke krever C eller mere.. Har elendig snitt pga sykdom og diverse.. Noen her som har lavt snitt og greier/ greid seg gjennom en master? Dine alternativer: - Forbedre karakterene (ja, du kan ta gamle fag på nytt. legg ny karakterutskrift ved søknaden din. Ny karakter brukes i beregningen selv om den ikke står på vitnemålet) - Noen høgskoler og universiteter praktiserer "2.7-regelen" når de har for få søkere. Det betyr at så lenge du er nærmere C enn D, kan du få tilbud om opptak. Dette er opp til skolene selv. Du ser det av og til forklart på opptakssidene. F.eks et utdrag fra UiO's reglement: "§ 3-2. For emner med tallkarakterer Faglig minstekrav oppfylles når vektet gjennomsnitt av karakterene i alle emner som inngår i det faglige grunnlaget er 2,7 eller bedre, jf. likevel § 2-4. Vektingen gjøres ut fra emnenes omfang i studiepoeng. Karaktersnittet avrundes med 1 desimal etter ordinære avrundingsregler. § 3-3. For emner med bokstavkarakterer og tallkarakterer Karaktersnittet for bokstavkarakterer og tallkarakterer må beregnes hver for seg. Dersom ikke begge karaktersnittene hver for seg oppfyller faglig minstekrav på C eller 2,7, jf. § 2-3, må det foretas en skjønnsmessig vurdering av om faglig minstekrav er oppfylt. " Jeg vet at UiO har praktisert 2,7-regelen for studenter med noe under C-snitt. Allikevel er din beste mulighet å forbedre karakterene. Hvilket masterprogram ønsker du deg? Studiested? Lykke til! edit: hvis snittet ditt på de relevante emnene for opptak er D eller lavere, da må du sannsynligvis forbedre for å ta master, evt. finne videreutdanning som ikke har opptak basert på karakter, f.eks erfaringsbaserte. Endret 9. juni 2012 av drosophilia
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #3 Skrevet 9. juni 2012 Jeg hadde C i snitt på bachelor og har B i snitt på master. Så det er absolutt mulig, så sant du kommer inn
drosophilia Skrevet 9. juni 2012 #4 Skrevet 9. juni 2012 Jeg hadde C i snitt på bachelor og har B i snitt på master. Så det er absolutt mulig, så sant du kommer inn Tror TS har under C i snitt. Og det er jo snittet på relevante emner som teller, ikke hele bachelor. Men det vet du sikkert.
kaffemor Skrevet 9. juni 2012 #5 Skrevet 9. juni 2012 Du får krysse fingrene å håpe på det beste! Det kommer også litt an på hvor populære masterene du har søkt på er. Men det er mange som dessverre krever at du har C i snitt. I verstefall får du bruke neste år på å ta opp fag:) 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #6 Skrevet 10. juni 2012 Tror TS har under C i snitt. Og det er jo snittet på relevante emner som teller, ikke hele bachelor. Men det vet du sikkert. Nå spør vel TS strengt tatt ikke om inntaksreglene for master heller. TS spør om noen har hatt lavt snitt og klart seg gjennom en master. Jeg forteller TS at snittet mitt gikk opp med en karakter fra bachelor til master, altså at det er mulig å gjøre det bedre på masterstudiet enn man gjorde på bachelorstudiet.
drosophilia Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Nå spør vel TS strengt tatt ikke om inntaksreglene for master heller. TS spør om noen har hatt lavt snitt og klart seg gjennom en master. Jeg forteller TS at snittet mitt gikk opp med en karakter fra bachelor til master, altså at det er mulig å gjøre det bedre på masterstudiet enn man gjorde på bachelorstudiet. Det er godt for meg å høre også, jeg er omtrent i samme båt, så takk.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Er ikke sikkert det er så gale. Som regel så er ikke hele bachelorgraden medregnet i opptaksgrunnlaget. Kan jo være du har over C i opptaksgrunnlaget.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Det er godt for meg å høre også, jeg er omtrent i samme båt, så takk. Lykke til, til både deg og TS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå