Kelsier Skrevet 9. juni 2012 #1 Skrevet 9. juni 2012 Nå blir jeg så håpløst irritert her. I dag fikk jeg lønnsslippen i posten og har fått minst 2000 kr mindre i feriepenger enn jeg skulle hatt. Feriepengegrunnlaget mitt i fjor var på 107000 kr, det sto det på lønnsslippen de selv sendte meg, men nå fikk jeg altså bare 9000 kr utbetalt. Det skal være 10,2 %, damn it!! Jeg hadde samme problem med økonomidamen på jobben i fjor, bortsett fra at da hadde hun trukket nesten 4000 kr, hvorav 1500 kr var i en eller annen idiotisk avgift hun hadde funnet opp selv. (Hun mente tydeligvis at man skulle trekke vekk den summen som ble mer enn en vanlig månedslønn. Men noe av greia med feriepenger er jo nettopp at man skal få mer da enn ellers. Det hadde hun visst ikke skjønt.) Disse fikk jeg heldigvis etter nyttår. Men i år er jeg alene om utgiftene og disse 2000 kr er mye penger for meg, og jeg trenger dem NÅ! Sendte henne en mail, da jeg finner det mye enklere å kreve mitt per mail enn ansikt til ansikt. Har dere opplevd lignende?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #2 Skrevet 9. juni 2012 Har du fire eller fem ukers ferie? Hvis du har fem, får du 12% av feriepengegrunnlaget, og blir trukket for de ekstra dagene.
Kelsier Skrevet 9. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 9. juni 2012 I og med at jeg ikke har vært fast ansatt vet jeg ikke helt hvordan jeg skal beregne det. Jobbet på midlertidig kontrakt frem til og med juni i fjor, og kom tilbake som vikar i august og ut året. Trekker de i forhold til ferie i fjor eller ferie i år? Mener å huske at jeg hadde 25 dager ferie i fjor. Hvordan blir det i forhold til i år? Prøvde å lese meg opp på det, men blir litt vanskeligere med midlertidig ansettelser og slikt..
Kelsier Skrevet 9. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2012 Jeg trodde jeg bare trengte å se på feriepengegrunnlaget uansett? Det er det jo de som har beregnet til 107 000 kr..
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #5 Skrevet 9. juni 2012 Hvis du har en fast månedslønn, så stemmer det hun på lønningskontoret sier.
Kelsier Skrevet 9. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 9. juni 2012 Hvis du har en fast månedslønn, så stemmer det hun på lønningskontoret sier. Har ikke det Og det stemmer da ikke i følge ferieloven.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #7 Skrevet 9. juni 2012 Fra arbeidsrettsadvokatens sider: Hvis du får utbetalt fastlønn, vil du se at arbeidsgiver foretar et trekk på 1/26 av feriepengene. Begrunnelsen for dette er at vi i gjennomsnitt jobber 26 dager hver måned (inkludert lørdager). Feriepengene skal imidlertid dekke utbetalinger for 25 virkedager. Hvis du er omfattet av avtale om en femte ferieuke, blir trekket større. Her skal feriepengene dekke 30 virkedager. Ved avvikling av ferie dekker feriepengene da 4 dager mer enn du jobber, og for å kompensere for dette vil du bli trukket med 4/26 av enn månedslønn når feriepengene utbetales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå