AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #1 Skrevet 9. juni 2012 Jeg har nettopp fått sommerjobb i hjemmesykepleien. Har jobbet på sykehjem tidligere så har jo litt erfaring men lurer litt på hvordan det er i hjemmesykepleien i forhold til et sykehjem? Er det slik at assistenter må dra til pasienter helt alene? eller er man bestandig sammen med en sykepleier/hjelpepleier ? Lurer litt på dette ettersom jeg må ta medisinkurs og slikt som jeg ikke har vært bort i tidligere i jobben min på sykehjem. Takk til alle som tar seg tid til å svare
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #2 Skrevet 9. juni 2012 Assistenter drar alene til pasientene etterhvert som de føler seg trygge. Stort sett er det stell, lage mat/varme opp mat, tilsyn og gi medisiner om du kan det. Noen steder så får assistenter medisinkurs så de kan gi medisiner, andre steder får de ikke gi medisiner, og noen steder igjen så gir de medisiner uten medisinkurs og må skrive avvik hver gang, det er håpløst.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #3 Skrevet 9. juni 2012 Men ettersom det er i sommerferien regner jeg med det er travelt å at de vil ha assistentene til å dra alene fortest mulig? Jeg tror ikke jeg vil føle meg trygg ved å dra alene hjem til noen for å stelle de osv, det var noe annet på sykehjem da jeg på en måte ikke var alene selv om jeg var alene inn til noen. Og da er jeg vel kanskje ikke så mye til hjelp? Er det et bedre alternativ å være hjemmehjelp?
Amarinda Skrevet 9. juni 2012 #4 Skrevet 9. juni 2012 Hjemmehjelper i dag må av og til også dusje pasienter (jeg måtte hvertfall det da jeg jobbet som hjemmehjelp) i tillegg til all vaskingen.. De som bor hjemme er litt mer oppegående enn de som bor på sykehjem, slik at "stellet" de forventer at du skal gjøre ikke vil være like omfattende. Dvs, det er sjelden man drar hjem til noen og steller i seng og bruker heis, da er man gjerne to stykker. Men du må forvente å dra hjem, hjelpe de gamle opp om morgenen, hjelpe de med morgenstellet, klær og mat alene. Hvis det høres for avskrekkende ut må du nesten omvurdere.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #5 Skrevet 9. juni 2012 skal selv jobbe i hjemmesykepleien i sommer. 50% Er mann. Hvordan lønn får du? får du godkjent ansienniteten fra andre jobber?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #6 Skrevet 9. juni 2012 Vet ikke va jeg får i lønn enda. Hadde 133 i timen da jeg jobbet på sykehjem hvertfall. Dette er den eneste jobben jeg har hatt i tillegg til barnehage.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #7 Skrevet 9. juni 2012 Må man være utdannet hjelpepleier eller sykepleier for å jobbe som dette? Lurer fordi jeg synes det høres ut som en veldig fin jobb, men har ikke utdannelse innen helse.
@Maja Skrevet 9. juni 2012 #8 Skrevet 9. juni 2012 Dette er sikkert veldig forskjellig frå¨sted til sted. Eg har jobba som assistent på sjukeheim der bemanninga var felles med heimesjukepleien, slik at vi som vanligvis var assistenter inne også kunne få vakter der vi måtte bidra i heimesjukepleien. Eg var kanskje med innom og fekk forklaring på kva eg skulle gjere hos 2-3 brukerar, men trur det var all opplæring eg fekk. Var jo godt opplært på det praktiske med stell og slikt på avdelinga frå før. Eg måtte oftest ut på kveld eller helg og da var det lite mulighet for opplæring/hjelp, så fekk kort innføring i kva som var forventa at eg skulle gjere og kor brukaren budde, og så var det avgårde på eigahand. Du bør som minimum forvente at du går gjennom kva som skal gjeres hos dei ulike brukarane med f.eks. sjukepleiar, og at du blir forklart/vist kor dei bur. OG så bør du få vere med på 1-2 stell med dei som kan vere litt utfordringar med. Du må nok rekne med å gå aleine vertfall på dei enkleste oppdraga ganske tidlig, dessverre. Men sørg for å ha telefon med nr til sjukepleier du kan spørr vist det dukker opp noko, og så går det heilt sikkert mykje greiare enn du forventer!
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #9 Skrevet 9. juni 2012 Du får kun noen få opplæringsvakter før du må dra til brukerne på egen hånd.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #10 Skrevet 10. juni 2012 Hvem tok du kontakt med for å få jobben TS? Har prøvd å få slik jobb selv. Og må man ha førerkort? Altså for å komme seg til pasientene..
Raggs Skrevet 10. juni 2012 #11 Skrevet 10. juni 2012 Det er veldig fint om man har forekort når man skal jobbe i hjemmesykepleien,får avstanden kan være lang fra oppdrag til oppdrag,men det har også noen gå lister til de som ikke har lappen.lykekketil:)
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #12 Skrevet 10. juni 2012 vanvittig lav lønn om man tar utgangspunkt i rundt 130kr!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #13 Skrevet 10. juni 2012 jeg søkte på kommunen sine nettsider, i utgangspunktet søkte jeg på sykehjem men ble kontaktet av styrer for hjemmesykepleien. Jeg har ingen utdanning Jeg vet ikke om man må ha førerkort, han spurte meg om jeg hadde og det har jeg.
Kooko Skrevet 10. juni 2012 #14 Skrevet 10. juni 2012 Det går mye bedre enn du tror!!! Har jobbet på hj.spl. en stund (som spl da) og de "faste" som jobber der er ganske flinke til å beskrive hvordan er pasientene og litt info. om hvordan de gjør ting og tang... Det eneste som kan være litt utfordrende er å finne seg fram og ikke minst TIDSPRESS!!! Du kan plutselig få en lang liste, særlig hvis noe skjer akutt og ansvarsvakt må ta seg av det! Noen ganger må det være to pleiere under stell hvis for eksempelt pasienten er veldig tungt/sengeliggende, og det kan også hende at dere må være to for levere medisiner til f.eks. brukere med vanskelig atferd, evt. rusmisbrukere. Mye forskjellige som skjer, mange ulike brukere... blir spennende!! Og det blir mye svett om sommeren! lykke til!
sauen87 Skrevet 11. juni 2012 #15 Skrevet 11. juni 2012 Hei! Jeg har jobbet som assistent i hjemmesykepleien i et par år, og stortrives Jeg hadde vel 3 opplæringsvakter før jeg var ute på egenhånd. Litt skummelt de første gangene, men man blir fort vant til det og kjent med brukerne. De fleste brukerne er såpass klare og friske at de selv kan fortelle hvordan de vil ha det. Stell har du jo vært borti før. Utenom det blir det mye smøring av frokost og kvelds, varming av middag, tilsyn, medisiner og øyedråper, legging osv. Hos oss får alle assistenter medisinkurs. Jeg har tatt et 12 timers kurs med avsluttende eksamen som gir meg rett til å dele ut medisiner for 2 år om gangen (tror jeg det er), da må jeg ta et oppfriskningskurs på 4 timer. Tablettene er allerede dosert i multidose eller dosett, så du skal egentlig bare gi fra rett luke i dosetten / rett pose i multidosen, sjekke at antallet stemmer og kvittere. Ikke noe vanskelig Man må være ganske selvstendig og være i stand til å ta avgjørelser for å jobbe i hjemmesykepleien, men man har jo alltid kollegaer man kan ringe til om man er usikker på noe. Det er også alltid en sykepleier på ansvarsvakt som man kan ringe om f.eks en bruker er syk e.l. Lykke til, det er en kjempespennende jobb!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå