Gå til innhold

Hva er 2MX/2MY/3MZ?


Loolaa

Anbefalte innlegg

Vet det er mattematikk på videregående, men kan noen gi litt mer detaljer? Det het noe annet den gang jeg gikk på vgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar at det het 2MN og 2MS da du gikk på skolen? 2MX er da den nye versjonen av 2MN og 2MY er den nye versjonen av 2MS. 3MZ har jeg aldri hørt om, må være noe som er enda nyere. Men et kjapt søk på nettet gav meg denne siden, som sier litt om hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

2mx er naturfaglig /mer opp mot realfagene. Anbefales hvis du skal ha kjemi osv

2my er mer økonomirelatert

2mz er samme som 2mx, bare at det går over 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2mz er samme som 2mx, bare at det går over 2 år.

Hvis 2MZ går over to år, hva er 3MZ da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

2MX= matte andre året på videregående, vanskeligst grad (letteste er MY)

3 MX er altså fortsettelsen, matte tredje året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2MX og 3MX er den "vanskelige" matten, begge femtimersfag. 2MZ er tretimersfag, mens fortsettelsen 3MZ er femtimers hvis jeg ikke husker helt galt. MX er beregnet på elever som satser litt mer på matten, og som gjerne har andre realfag ved siden av. MZ er litt mer økonomisk rettet, tror jeg, og er en litt "lettere" utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2MX og 3MX er den "vanskelige" matten' date=' begge femtimersfag. 2MZ er tretimersfag, mens fortsettelsen 3MZ er femtimers hvis jeg ikke husker helt galt. MX er beregnet på elever som satser litt mer på matten, og som gjerne har andre realfag ved siden av. MZ er litt mer økonomisk rettet, tror jeg, og er en litt "lettere" utgave.[/quote']

Det er jo MY som er det økonomisk rettede matematikkfaget, er MZ omtrent likt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter MY lenger. De gjorde om læreplanene og lagde to "nye" fag da vi R97-elevene begynte på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Thank you, thank you! :ler:

Matte er et modningsfag, hatet det også da jeg tok 3mx, men da jeg fikk den samme matematikken på høyere utdanning var det mye enklere, fordi det hadde "modnet" i hodet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe som heter MY lenger. De gjorde om læreplanene og lagde to "nye" fag da vi R97-elevene begynte på videregående.

Jeg var R97 elev, og jeg hadde nå MY matte da jeg gikk grunnkurs på videregående. Da jeg tok 1MY gikk vi igjennom mye av det samme som de som tok 1MX, men jeg tror det var tre kapitler (emner) som vi som hadde MY ikke behøvde å gå igjennom. Vil derfor tro at 2MY er en lettere utgave av 2MX.

Har ei søster som er i gang med 2MZ nå, og i følge henne er det 2MX tatt over to år. 2MZ og 3MZ er altså det samme som 2MX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var R97 elev' date=' og jeg hadde nå MY matte da jeg gikk grunnkurs på videregående.[/quote']

Joda, men hvis du gikk på vgs samtidig som meg, så er det tre år siden. eksisterer ikke MY lenger.

Husker fra i fjor at de som hadde 3MZ hadde en del av det vi hadde i 2MX, men det er ikke akkurat det samme. Det var noen temaer de ikke var innom i det hele tatt, og så var det noe de hadde som ikke vi hadde. Men på inntaket til mange høyere utdanninger (blant annet den jeg selv er i gang med) kreves det 3MZ eller 2MX, så 3MZ skal vel tilsvare 2MX, men de som har 2MX har nok vært igjennom en god del mer enn de som har hatt MZ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvis du gikk på vgs samtidig som meg, så er det tre år siden. eksisterer ikke MY lenger.

Ok, misforsto jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...