Gå til innhold

Tips til sunn og god snacks

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste ukene kuttet drastisk ned på sukker- og fettholdig mat. I eksamensperioden spiste jeg kan usunt og det resulterte i hudproblemer og vektoppgang. Selvtilliten var på bånn, så der og da bestemte jeg meg for å kutte helt ned på sjokolade, godteri, is, kjeks, potetgull og alt det usunne jeg spiste.

Jeg har ikke spist slik mat på nesten to uker, og det er lenge siden det har gått så lenge siden jeg har spist slik søppelmat. Men i dag melte søtsuget, eller jeg har ikke et veldig stort sug etter noe søtt, men jeg vil gjerne spise noe søtt og godt. Vurderte om jeg skulle kjøpe meg en milkshake, men det tror jeg inneholder altfor mye sukker. Har noen av dere tips på sunn og søt snacks? Finnes det IS på markedet som ikke inneholder sukker f.eks?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste ukene kuttet drastisk ned på sukker- og fettholdig mat. I eksamensperioden spiste jeg ganske usunt og det resulterte i hudproblemer og vektoppgang. Selvtilliten var på bånn, så der og da bestemte jeg meg for å kutte helt ned på sjokolade, godteri, is, kjeks, potetgull og alt det usunne jeg spiste.

Jeg har ikke spist slik mat på nesten to uker, og det er lenge siden det har gått så lenge siden jeg har spist slik søppelmat. Men i dag meldte søtsuget, eller jeg har ikke et veldig stort sug etter noe søtt, men jeg vil gjerne spise noe søtt og godt. Vurderte om jeg skulle kjøpe meg en milkshake, men det tror jeg inneholder altfor mye sukker. Har noen av dere tips på sunn og søt snacks? Finnes det IS på markedet som ikke inneholder sukker f.eks?

Edit (skrivefeil)

Skrevet

Mener du sånn milkshake som de selger på McDonalds, Burger king osv? Sjokolademilkshaken på Burger King inneholder 140 kcal pr. 100 ml, så det er en virkelig kcalbombe!

Hvis jeg får søtsug pleier jeg å kutte opp frukt eller lage smoothie av bær og frukt :)

Gjest -_Tove_-
Skrevet

Du kan jo prøve å lage "is" ved å fryse banan i biter, og mose med mikser etterpå? Du kan jo også tilsette litt søtning og for eksempel kakaopulver?

Eller det samme laget av annen frukt/bær?

Skrevet

Mener det skal finnes lett-is, men du kan jo også lage selv av f.eks. fun light. Er vel noen som lager hjemmelaget av kremfløte og egg også (da kan du tilsette vaniljesmak, mørk sjokolade etc.).

Ellers så er jo fersk, oppkuttet frukt alltid godt. Er selv veldig glad i ananas og jordbær.

Jeg liker også grønnsaker og dip (lett rømme eller kesam).

• Liker 1
Skrevet

Dadler er sunt og godt, men ca 50 kcal per stykk. Man orker ikke mange though! Smoothieis som nevnt er også veldig godt :) Ellers er 86% mørk sjokolade en slager her. Noen liker den, andre ikke, du må bare prøve deg frem! Nøtter (usaltet og uristet) er også veldig sunt.

Og jordbær er vel alltid godt? :D

Gjest -_Tove_-
Skrevet

Gelé laget av fun-light er også veldig godt! Gjerne sammen med for eksempel mager vaniljekesam:)

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Hjemmelaget vaniljekesam av sukrin og vaniljepulver med friske jordbær og bringebær er godt.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Fruktsalat eller bær med vaniljekesam er kjempegodt! Nøtter er sunn snacks, bare ikke spis for mye av det. Oppkuttede grønnsaker med dip.

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

stikk en ispinne eller en skje ned i en liten yoghurtboks med en sukkerfri yoghurt, og sett i fryseren. Vips har du yoghurt-is!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Kjøp slike isformer i plast som man fyller med saft/smoothie/yoghurt!

Jeg fyller mine med fun light med stevia (du må til sverige for å kjøpe dem, men det er 0 kalorier og inneholder ikke aspertam)

1 fryst banan + en spiseskje kakaopulver + en dæsj melk (mos i blender/stavmikser) ca 150 kcal

En kopp med chai te + en spiseskje sukrin + en dæsj melk = nesten 0 kcal

Jeg synes også at en stor salat av crunchy grønnsaker (agurk, squash, reddik, vannkastanjer, sukkeerter) stilner søtsuget - det er som kroppen blir glad av det sunne!

Gjest villrev
Skrevet

- Smoothie

- Fruktsalat

- Forskjellige bær med eller uten vaniljekesam

- Grønnsaker med dip

- Havregrøt (jeg synes det er så godt=) med kanel og f.eks. bær eller eple eller banan

- Hjemmelaget sjokolade uten sukker (med annen søtning)

- Naturell yogurt med bær og nøtter

- Ananas med kanel

- Epler med kanel i ovn

- Yogurt kisses (yogurt som du putter i en pose med hull i og lager sånne derter, som du fryser ned i ca en time, og spiser)

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Hjemmelaget vaniljekesam av vaniljepulver og sukrin med friske bær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...