Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Lurte på om noen der ute kunne svare meg på et spørsmål som jeg virkelig undrer på..

Hvordan er bankansattes taushetsplikt ovenfor hussalg ?

Den potensielle kjøperen av huset og eiendommen har fått vite gjennom banken hva jeg har av skyld på huset, noe som førte til et kutt i budet ... Jeg flyttet selv til en annen by og valgte å leie ut huset til evt å selge det senere.. Etter 2-3 år med utleie pga ingen som ville kjøpe, valgte jeg å selge godt under takst. Jeg fikk da et bud som jeg kunne gå god for med tanke på gjeld som jeg fremdeles sitter igjen med.

Senere, i salgsprosessen, fikk kjøperen informasjon fra banken om hva gjeld jeg har på det huset, derfor sank kjøperen budet enda mer. Er dette virkelig lov av banken ??? Er ikke dette et klart brudd på taushetsplikten ??..

Det er her også kjent at kjøperen har en venn i den samme banken da dette er en liten plass med ca 2500 innbyggere, men informasjonen om hvor mye gjeld jeg har på huset vet jeg ikke eksakt hvor kom fra.. Håper det er noen som kan hjelpe ..

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet

Hei.. Lurte på om noen der ute kunne svare meg på et spørsmål som jeg virkelig undrer på..

Hvordan er bankansattes taushetsplikt ovenfor hussalg ?

Den potensielle kjøperen av huset og eiendommen har fått vite gjennom banken hva jeg har av skyld på huset, noe som førte til et kutt i budet ... Jeg flyttet selv til en annen by og valgte å leie ut huset til evt å selge det senere.. Etter 2-3 år med utleie pga ingen som ville kjøpe, valgte jeg å selge godt under takst. Jeg fikk da et bud som jeg kunne gå god for med tanke på gjeld som jeg fremdeles sitter igjen med.

Senere, i salgsprosessen, fikk kjøperen informasjon fra banken om hva gjeld jeg har på det huset, derfor sank kjøperen budet enda mer. Er dette virkelig lov av banken ??? Er ikke dette et klart brudd på taushetsplikten ??..

Det er her også kjent at kjøperen har en venn i den samme banken da dette er en liten plass med ca 2500 innbyggere, men informasjonen om hvor mye gjeld jeg har på huset vet jeg ikke eksakt hvor kom fra.. Håper det er noen som kan hjelpe ..

Hva du har i gjeld spiller vel ingen rolle for budgiver? og de i banken har ihvertfall IKKE lov å si det til noen heller.. Ei i vår lokalbank som lekker som ei sil også...hun er gjort oppmerksom på dette gjentatte ganger men hun er ikke tett enda :kjefte:

Skrevet

Haha!

Galskap!

Dette er selvfølgelig brudd på både god rådgivningsskikk, bankens retningslinjer og taushetsplikt og mest sannsynlig en oppsigelsesgrunn - forutsatt at dette stemmer.

Hilsen bankansatt :-)

• Liker 4
Skrevet (endret)

Eneste jeg kunne tenkt meg kunne vært aktuelt, er om det finnes noe opplegg med pant i huset/heftelser? :klo:

Ellers ville jeg tatt en prat med personalansvarlig i banken, og bedt de ta med seg juristen sin....:kjefte:

Endret av kaprifolen
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det tinglyst noen heftelser på eiendommen, kan potensielle kjøpere helt lovlig undersøke dette.

Gjest Elissima
Skrevet

Finansavtaleloven har klare regler på dette med rådgiverskikk og taushetsplikt. Jeg jobber med boliglån selv og der vi jobber er det veldig strengt.

Gjest annemor30
Skrevet

Er det tinglyst noen heftelser på eiendommen, kan potensielle kjøpere helt lovlig undersøke dette.

Dette opplyses vel da som legalpant i annonsen hvis jeg ikke tar helt feil da;)

Skrevet

Du sier at dere hadde fått inn bud. Da kan ikke kjøper trekke/endre der før fristen er gått ut - med mindre det er gitt feil opplysninger el.l. Uavhengig av banken og dens taushetsplikt.

• Liker 1
Skrevet

Til dere som snakker om at pant er offentlig informasjon så trenger ikke pant og gjeld å være samme størrelse. Ofte logger det større,pant enn gjeld eter noen år med nedbetaling. Men trådstarter sa gjeld på huset og derfor gikk jeg ut i fra at rådgiveren gikk ut med gjeldsinformasjon og ikke om pant.

Hvis rådgiveren har fortalt om hvor store panteobligasjoner som ligger på huset er det ikke like ille, men kanskje tvilsomt etisk? Man skal holde god avstamd når man har kjøper og selger av eiendommer som kunder.

Gjest annemor30
Skrevet

Det jeg mente med legalpant er at da står det i annonsen at kommunen feks har 1G i legalpant;) og der jeg har sett dette har det vært ubetalte kommunale avgifter.

Skrevet

Det jeg mente med legalpant er at da står det i annonsen at kommunen feks har 1G i legalpant;) og der jeg har sett dette har det vært ubetalte kommunale avgifter.

Ok, da skjønner jeg :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...