AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #1 Skrevet 9. juni 2012 Hei Jeg er norsk og født i Norge av norske foreldre, har kun norsk pass. Har nå vært fast bosatt i utlandet (Sør-Europa) i mange år (5+), er bare i Norge 2-3 uker i året, ikke nok til å fylle kvoten om medlem i folketrygden. Jeg jobber noen uker i året for et norsk firma, er da ansatt på linje med andre nordmenn i bedriften. Jeg tipper at jeg ikke har rett på feriepenger og sykepenger siden jeg ikke er medlem av folketrygden...har jeg rett? Feriepenger er vel en slags "trygd"? Noen flere her som også bor fast i utlandet og som er skjelden i Norge? Jeg lurer også på hva som skjer dersom jeg skader meg når jeg ferierer i Norge og må på sykehus, får jeg da en regning på 100 000 liksom?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #2 Skrevet 9. juni 2012 Du skal ha med deg ett slags helsekort fra landet du bor i Europa, når du reiser på ferie til Norge. Da får du dekket evt utgifter med sykehus.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #3 Skrevet 9. juni 2012 oppsparte feriepenger fra tidligere arbeidsgiver er dine.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #4 Skrevet 9. juni 2012 oppsparte feriepenger fra tidligere arbeidsgiver er dine. Ja, jeg vet at hvis f.eks "Anna" bor og jobber i Norge i 2010, så få Anna feriepengene utbetalt i 2011 selv om hun da har meldt permanent flytting til utlandet. Men her var spørsmålet om jeg som har bodd 5+ år i utlandet og da er regnet som permanent utvandret, har rett på feriepenger for de 3 ukene i året jeg jobber i Norge årlig? Arbeidsgiveren min i Norge kan ikke svare meg, jeg fant ikke svar på Google, men kanskje noen smarte forumlesere vet det...?
Gjest GirlDreamer Skrevet 10. juni 2012 #5 Skrevet 10. juni 2012 Står det ikke i lønnsslippen din om du har opptjente feriepenger? Tror ikke det skal være noe forskjell om du bor i Norge eller ikke, så lenge du har rett til å jobbe i Norge. Sjekk denne siden for mer info om feriepenger: http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger/artikler/den-store-feriepengeguiden/
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juni 2012 #6 Skrevet 10. juni 2012 Feriepenger er ikke trygd. Feriepenger opptjenes av inntekten du har - dvs. at hvis du har vært i full jobb i 3 uker så skal du ha 10,2 eller 12% (hhv 4 og 5 uker ferie). Man får en lønns og trekkoppgave en gang pr år. På denne står feriepengegrunnlaget, og det er dette man skal regne prosentene av.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #7 Skrevet 10. juni 2012 Hei Jeg er norsk og født i Norge av norske foreldre, har kun norsk pass. Har nå vært fast bosatt i utlandet (Sør-Europa) i mange år (5+), er bare i Norge 2-3 uker i året, ikke nok til å fylle kvoten om medlem i folketrygden. Jeg jobber noen uker i året for et norsk firma, er da ansatt på linje med andre nordmenn i bedriften. Jeg tipper at jeg ikke har rett på feriepenger og sykepenger siden jeg ikke er medlem av folketrygden...har jeg rett? Feriepenger er vel en slags "trygd"? Noen flere her som også bor fast i utlandet og som er skjelden i Norge? Jeg lurer også på hva som skjer dersom jeg skader meg når jeg ferierer i Norge og må på sykehus, får jeg da en regning på 100 000 liksom? Ja. Du bør derfor virkelig vurdere å bruke noen få hundrelapper om året på frivillig medlemskap i folketrygden.
Gjest GirlDreamer Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Hvis du bor innenfor EU skal du vel faa behandling paa lik linje med det landet du bor i, i Norge allikevel. Du maa skaffe deg en helsetrygdekort fra landet du bor i. Dette er Norges versjon av kortet: https://tjenester.nav.no/helsetrygdkort/forside.do
Østlandet Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 (endret) Ja. Du bør derfor virkelig vurdere å bruke noen få hundrelapper om året på frivillig medlemskap i folketrygden. Sa du noen få hundrelapper? Jeg hørte vel feil? Nå aner jeg jo ikke hva vedkommende tjener. Men (så vidt jeg husker) er trygdeavgiften 7,8 % av alt du tjener over 39600,- Trygdekort /helsekort (Norsk) får man vel ikke om man ikke er medlem. Så¨da blir det lokal variant. Ellers, så finnes det jo reiseforsikringsordninger. Endret 11. juni 2012 av Østlandet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå