AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #1 Skrevet 9. juni 2012 Jeg har en svigerinne med hund, som nekter å komme på besøk uten hunden (den kan ikke være alene noen timer), den er som babyen hennes. Jeg er i og for seg glad i dyr, men liker ikke å ha hunder løpende rundt inne i huset vårt (og dette er en aktiv hund som løper mye rundt), spesielt når den røyter veldig, og hele huset må støvsuges etter besøk. I tillegg lar hun den ligge i sofaen vår, forventer å låne håndkle av oss til å tørke den hvis den er våt, og tar det som en selvfølge at den kan få løpe hvor den vil inne. I går holdt det på å renne over for meg, da hun, uten å spørre, tok en bleie fra stellebordet til datteren vår, og satte den på hunden for å være morsom. Hunden løp rundt med bleien, og etterpå la hun bleien som hunden hadde hatt på seg, oppå stuebordet, slik at det ble masse hundehår på bordet (og den bleien hadde da vært i kontakt med rompa til hunden). Er dette vanlig, og må man akseptere dette? Jeg har sagt fra om at jeg ikke liker at den løper rundt inne hos oss, men da sier hun at hun ikke vil komme på besøk hvis det er sånn det skal være. Jeg vil understreke at jeg liker dyr, og jeg har selv hatt katt som jeg har vært veldig glad i. Jeg bare lurer på om man må akseptere nevnte oppførsel, eller er det jeg som er helt urimelig? Jeg trodde de fleste dyreeiere tok litt hensyn, det ville i alle fall jeg ha gjort. Er det noen som kan komme med innspill? 2
Nimorna Skrevet 9. juni 2012 #2 Skrevet 9. juni 2012 Dama har arrogansens nådegave. Jeg ville ikke hatt den bikkja på besøk om jeg så fikk betalt for det. 11
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 9. juni 2012 #3 Skrevet 9. juni 2012 Du har selvfølgelig all rett til å nekte henne å ta med hunden inn til dere. Spesielt når verken hun eller bikkja klarer å oppføre seg. 6
Edvarda Skrevet 9. juni 2012 #4 Skrevet 9. juni 2012 Dette er da helt sprøtt! Hun får sette den fast ute, la den være i bilen, være igjen hjemme eller plassere den hos foreldrene sine for den del. Man kan ikke oppføre seg sånn selv om man har hund! 3
TheSgirl Skrevet 9. juni 2012 #5 Skrevet 9. juni 2012 Hun respekterer tydeligvis ikke verken dine ønsker eller deres hjem og eiendeler,så her hadde jeg ikke hatt noe problem med å fortelle henne at hun kan holde seg hjemme om hunden MÅ være med. Måte på! Kos deg i ditt hundefrie hjem du! 2
#Mj# Skrevet 9. juni 2012 #6 Skrevet 9. juni 2012 det høret ikkje akkurat ut som ein veloppdratt hund, eg forstår at du ikkje likar at hunden får gjere akkurat som han vil i huset ditt. men eg skjønner og at svigerinna di ikkje vil komme på besøk om ho ikkje får ha med hunden. de fleste hunder er ganske masse aleine fra før av, så eg vil hvertfall ta hunden med meg dersom det er mulig. om min familie hadde nektet å ha hunden min i hus, så hadde det blitt ganske skralt med besøk... 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juni 2012 #7 Skrevet 9. juni 2012 Jeg er veldig glad i hunder og lar de fleste komme inn til meg, men de hundene som ikke kan oppføre seg, får ikke komme over dørterskelen her i hus (jeg har rotter og hunder som plager de får ikke komme inn). Jeg er slik med unger også jeg. Når foreldrene syne det er gøy at ungen hopper i senga mi med sko på, så får ikke de komme inn til meg. Enkelt og greit. Mitt hjem, mine regler. Man tramper ikke over andre folks grenser når man er på besøk. 10
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 9. juni 2012 #8 Skrevet 9. juni 2012 det høret ikkje akkurat ut som ein veloppdratt hund, eg forstår at du ikkje likar at hunden får gjere akkurat som han vil i huset ditt. men eg skjønner og at svigerinna di ikkje vil komme på besøk om ho ikkje får ha med hunden. de fleste hunder er ganske masse aleine fra før av, så eg vil hvertfall ta hunden med meg dersom det er mulig. om min familie hadde nektet å ha hunden min i hus, så hadde det blitt ganske skralt med besøk... men da forutsetter det vel at hun har litt kustus på hunden, og ikke lar den løpe fritt og hoppe oppi sofan, blandt annet. Hvis jeg har forstått TS riktig, så hadde hun ikke hatt noe i mot hundebesøk dersom hunden var rolig.
Tinelise Skrevet 9. juni 2012 #9 Skrevet 9. juni 2012 Som hundeeier ville jeg aldri tatt med meg hunden hjem til noen uten å spørre om det går greit først. Om jeg tar han med passer jeg på at han til en hver tid ligger pent på en angitt plass ved siden av meg og ikke er til noe bry. Om noen hadde tatt med seg hund hjem til meg forventer jeg at de følger mine regler. 1
saltvann Skrevet 9. juni 2012 #10 Skrevet 9. juni 2012 Du er nødt til å fortelle henne at dette går ikke. Må hun absolutt ha med hunden, får hunden være i et bur! Eller du kan si at hun får støvsuge hele huset før hun drar (da med hunden i bilen!). Jeg hadde ikke godtatt det!
#Mj# Skrevet 9. juni 2012 #11 Skrevet 9. juni 2012 men da forutsetter det vel at hun har litt kustus på hunden, og ikke lar den løpe fritt og hoppe oppi sofan, blandt annet. Hvis jeg har forstått TS riktig, så hadde hun ikke hatt noe i mot hundebesøk dersom hunden var rolig. selfølgeleg, det hørtes ut som både svigerinna og hunden kunne trengt litt bedre opplæring.
daemonia Skrevet 9. juni 2012 #12 Skrevet 9. juni 2012 For å svare litt generelt først: Jeg synes at slikt skal avklares først. En tar ikke hunder med på besøk uten å spørre, og det har ingenting å si om den er stor, liten, rolig, vill, eller valp. En forventer ikke at det skal være greit bare fordi en selv elsker sin egen hun over alt i verden og kanskje til og med går i den tro at den er som et barn å regne. Sier den en går på besøk til nei, så er det nei. Da får hunden enten være hjemme, eller så trenger ikke akkurat den personen å komme. For å svare på den aktuelle situasjonen: Jeg ville aldri i verden hatt den hunden inne i huset. Hvis den ikke klarer å roe seg og raser rundt i hele huset, og hun attpåtil lar den få gjøre alt det som dere ikke godtar egentlig, så ville jeg satt foten ned. Hardt! Har du sagt noe om hva du tenker om det at hun lar den komme opp i sofaen? Og hva du tenker om at hun lar den få fly rundt i hele huset? Hvis ikke så bør du gjøre det slik at hun vet hva du tenker at er greit og ikke. Jeg har en bror som har 2 store hunder. Han jobber ofte opp til 12 timer i døgnet, og hundene får jo da naturlig nok ikke den oppmerksomheten de trenger. Og han er for trøtt til å gi dem oppmerksomheten de trenger når han ikke jobber. Resultatet av det er at han har to 45 kilos hunder som maser, tigger, er rastløse, og som ikke har det minste begrep om lydighet. Når jeg har vært hos han og han serverer kake eller noe så sitter de nesten oppå tallerkenen, og de har til og med slikket på kakestykker jeg har Når jeg er der så setter jeg grenser for hvor mye kontakt jeg vil ha med dem og for hvor mye hår jeg vil ha i maten, og jeg har sagt at jeg ikke vil ha dem her i huset. Jada, sur ble han en liten stund, men han tar de ikke med her og da er jeg fornøyd. :gjeiper: Selvfølgelig skal du kunne nekte å ha dyr hos deg som du ikke liker å ha rundt deg eller som du føler at blir for mye. Skulle da bare mangle! Det er ditt hus, er det ikke? Og hvis du føler at hunden blir for påtrengende ellers så er det faktisk greit å si fra da også
Bacon Skrevet 9. juni 2012 #13 Skrevet 9. juni 2012 Det der høres ikke helt normalt ut. Selv spør jeg alltid om jeg kan ha med hunden hvis det er aktuelt. Får hunden være med inn må den ligge ved siden av meg (ev. i gangen). Han får ikke hoppe opp i sofaen hos andre mennesker! (med mindre han blir invitert av husets eier til å gjøre det) Høres ut som svigerinna di ikke har respekt for andres eiendeler i det hele tatt! Hadde jeg hatt besøk av ett sånt menneske hadde jeg bedt henne ha med bur til å ha den i gangen, ha hunden hjemme eller ganske enkelt la være å komme på besøk.
Nyxe Skrevet 9. juni 2012 #14 Skrevet 9. juni 2012 Grenser man selv vil sette for hunden bestemmer eier selv. Om hun er ok med at hunden hennes skal farte rundt i huset hennes og hoppe i sofaen etc. Så er det hennes problem. Jeg gir blanke pokker om jeg har sand i sengen, jeg liker å sove med min hund og det er ingen andre som skal oppi den sengen heller som har noe å si på det. Men når jeg og bikkjen min farer på besøk til andre så er det andre regler. Eksempel, har gutten min mye energi så "snakker" han mye, min bestemor tror dette er knurring. Så jeg går en lang tur med ham så han ikke er så ivrig i besøket og sitter som regel pent og pyntelig ved hennes side. Og det syntes min bestemor er kjempe koselig for da kan hun kose med ham uten at han "snakker". Jeg har også en vennine som ikke vil ha dyr på møblene sine, så når vi er der vet han at han ikke kan hoppe i sofaen og opp på fanget mitt som er OK hos bestemor og hjemme hos oss. Hunder er i stand til å skjønne at det er forskjellige regler forskjellige steder. Og de føler seg ikke noe mindre som mamma sin lille baby av den grunn. Faktisk så er det å gi hunder regler og grenser å vise like mye kjærlighet for dem som å klø dem bak øret, de har godt av det I forholdet mellom deg og din svigerinne med tanke på hunden er det kun du som gir, hun setter krav til deg og gir ingenting tilbake. Hun kan gå en lang tur så bikkjen ikke farter rundt og er spinnvill i besøk, og hun kan respektere dine grenser og ikke la den hoppe opp i møblene. Og er røyting et problem kan hun også se å stelle dyret så den røyter mindre. Bade den og børste den godt før besøk. Syntes hun det er for mye å be om at du krever at hunden er godt mosjonert, stelt og at hun har orden på at den ikke skal opp i møblene DINE (ikke hennes!)så kan du minne henne på at dette var alle ansvar som hun på tok seg når hun skaffet hunden. Alle hunden sine dårlige vaner er hennes dårlige vaner Blir oppgitt av slike hunde eiere. Min tante har en pitte liten hund, og han kan sprette 2 meter rett opp i luften. En egenskap han har lært seg for å bestige selv de høyeste satt kake stykkene, og den bikkja kommer ikke inn hos meg som "tillater alt" før hun lærer den folkeskikk.
frøkna Skrevet 9. juni 2012 #15 Skrevet 9. juni 2012 Som et kompromiss kan dere prøve å bli enige å stenge den inne i gangen? eller et annet rom. Så kan hun besøke den på det rommet når hun vil. 1
Ryvre Skrevet 9. juni 2012 #16 Skrevet 9. juni 2012 Jeg er selv hundeeier og blir helt forskrekket av å lese om slike mennesker. Klart du kan nekte folk å ta med hunder inn i ditt hus! Og en hund klarer seg kjempefint alene så det burde ikke være noe problem for henne å besøke dere uten hund. Og når hun helt tydelig ikke eier respekt for andres eiendom så skjønner jeg at frustrasjonen topper seg enda mer. En ting hadde jo vært om hun faktisk respekterte deres grenser og ba hunden om å legge seg og ta det med ro, men når hun lar hunden gjøre som den vil, hoppe opp i sofaen osv...nei da hadde til og med jeg blitt ganske så sur enda jeg selv har flere dyr her hjemme.
Gjest Peaches Skrevet 9. juni 2012 #17 Skrevet 9. juni 2012 det er ditt hjem så du kan selvfølgelig si at hunden får ikke bli med inn!
Sinner Skrevet 9. juni 2012 #18 Skrevet 9. juni 2012 Ditt hjem, du bestemmer. Men da må du også akseptere at hun ev, ikke vil komme på besøk i det hele tatt. Når det er sagt så hadde ikke en slik uoppdragen eier (hund?) fått kommet hit heller selv om her er fire hunder fra før. I mitt hus gjelder samme regler for alle hunder også de som er på besøk. F.eks ingen hund oppi sofaen.
Anglofil Skrevet 9. juni 2012 #19 Skrevet 9. juni 2012 Klart du kan. Hund kommer ikke inn i min leilighet og forventer at dette respekteres. Det er ikke jeg som har valgt å ha hund. Og jeg har ihvertfall ingenting noe til overs hvis man ikke har kuskus over hunden. Med andre ord: du er i din fulle rett til å nekte henne å ta med hunden inn til deg. Det er hundeeier som skal spørre om å ta med hunden inn. Mvh Yvonne
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juni 2012 #20 Skrevet 9. juni 2012 Da jeg hadde hund selv, så var det en selvfølge og høre om hunden fikk være med når jeg besøkte folk. Hunden min var også såpass høflig at hun selv spurte om hun kunne gå i sofaen også. Og fikk hun nei, så lå hun på gulvet. Oppførte seg alltid supereksemplarisk hos andre. Og det var totalt uaktuelt å ta med en våt og skitten hund hjem til noen andre. Jeg var stolt av å ha en høflig, hund men hadde også full respekt for de som ikke ville ha henne i hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå