Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden "Du som leier leilighet":

Hvorfor eier du? Fordi det gir økonomisk stabilitet, og penger som ikke kastes rett ned i do (eller utleiers lommer)

Hvor leier du?: By

Hvor stor er leiligheten? 44 kvm

Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 3700 i låm og 2500 i fellesutgifter (ikke inkludert strøm)

Leier du alene eller sammen med noen? Alene.

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Aldri

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor eier du? Fordi når jeg eier kan jeg gjør som jeg vil :gjeiper:

Hvor leier du?: By

Hvor stor er leiligheten? 31 kvm

Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 5000 kr i lån, 1200 kr i fellesutgifter (eks. strøm)

Eier du alene eller sammen med noen? Alene

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Har aldri leid og kommer nok aldri til å gjøre det

Skrevet

Hvorfor eier du? Fordi jeg liker å vite at jeg kan ha dyr, pusse opp ol uten å måtte spørre noen.

Hvor eier du?: By

Hvor stor er leiligheten? 99 kvm

Hva betaler du? 6000 i renter/avdrag, 2500 i husleie ekskl strøm

Eier du alene eller sammen med noen? Eier alene, bor med voksent barn som er på vei ut - litt vemodig og veldig riktig

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Har aldri leid

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor eier du? Eid den siden jeg var 6 år, mamma kjøpte til meg. Har så klart hatt lån i mitt navn, men det er har blitt veldig redusert opp gjennom årene fordi vi har leid ut leiligheten.

Hvor eier du?: By (skrivefeil i startinnlegget)

Hvor stor er leiligheten? 72 kvm

Hva betaler du? (eks/inkl strøm?): 6000 i lån ca, 2500 i fellesutgifter + strøm som varierer. Samboeren min betaler selvfølgelig litt for å bo.

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Har aldri leid.

Skrevet

Hvorfor eier du? Eid den siden jeg var 6 år, mamma kjøpte til meg. Har så klart hatt lån i mitt navn, men det er har blitt veldig redusert opp gjennom årene fordi vi har leid ut leiligheten.

Hvor eier du?: By (skrivefeil i startinnlegget)

Hvor stor er leiligheten? 72 kvm

Hva betaler du? (eks/inkl strøm?): 6000 i lån ca, 2500 i fellesutgifter + strøm som varierer. Samboeren min betaler selvfølgelig litt for å bo.

Eier du alene eller sammen med noen? Alene. (Nok en skrivefeil i startinnlegget)

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Har aldri leid.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som aldri har leid? Dere kan jo umulig ha flyttet rett fra barndomshjemmet og til kjøpt leilighet? Det er ikke så vanlig, såvidt man ikke bor hjemme i evigheter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor eier du? Fordi det gir stabilitet og er økonomisk gunstig. Boligens verdi går opp 8-10% hvert år, og man får 28% skattefradrag på renteutgiftene. Det i seg selv er verdt mye.

Hvor eier du? By (Oslo)

Hvor stor er leiligheten? 54 kvm

Hva betaler du? 8000 i lån, og 2800 i felleskostnader eksl. strøm

Leier du alene eller sammen med noen? Alene

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Helst ikke

Skrevet

Hvorfor eier du? Fordi det bare er sokkelleiligheter å få leid her og det er jeg lei av å bo i. Var nødt til å kjøpe for å få en beliggenhet jeg trives med.

Hvor stor er leiligheten? 68 kvm

Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 7500 ekskl. strøm, men ettersom jeg har fleksilån så betaler jeg en del mer enn jeg egentlig må, for å få redusert lånet raskere.

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Ja, det kunne jeg godt. Muligens ikke på permanent basis, men hvis jeg hadde endt opp et sted jeg muligens måtte flytte fra etter kort tid, så ville jeg ikke tatt bryet med å kjøpe.

Skrevet

Dere som aldri har leid? Dere kan jo umulig ha flyttet rett fra barndomshjemmet og til kjøpt leilighet? Det er ikke så vanlig, såvidt man ikke bor hjemme i evigheter.

Jeg kan svare for meg selv. Hvis du leser innlegget mitt har leiligheten stått i mitt navn siden jeg var 6. Jeg flyttet fra barndomshjemmet og inn i den da jeg var 19.

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 21, da kjøpte jeg min første leilighet.

:heks:

AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg flyttet rett hjemmefra til kjøpt leilighet. Det er da ikke så uvanlig det?

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke valig, kom igjen. Hvor mange som såvidt har passert 20 har egen kjøpt leilighet? Man har knapt gått ut fra videregående, og har ikke spart opp så mye EK at det gjør noe. De eneste som har en sjans så UNGE er folk som har foreldre med en god del i banken, ellers er ikke det vanlig. Jeg ser jo det på KG, utifra at tråder som handler om folk som ikke har råd enda pga. studier osv, og er tidlig 20, det er det som er vanlig, å låne først, så spare opp til EK (betale ned studielån osv) hvis man har det, OG SÅ KJØPE leilighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke valig, kom igjen. Hvor mange som såvidt har passert 20 har egen kjøpt leilighet? Man har knapt gått ut fra videregående, og har ikke spart opp så mye EK at det gjør noe. De eneste som har en sjans så UNGE er folk som har foreldre med en god del i banken, ellers er ikke det vanlig. Jeg ser jo det på KG, utifra at tråder som handler om folk som ikke har råd enda pga. studier osv, og er tidlig 20, det er det som er vanlig, å låne først, så spare opp til EK (betale ned studielån osv) hvis man har det, OG SÅ KJØPE leilighet.

Jeg var 20 da jeg kjøpte egen leilighet, uten en krone bidrag fra foreldre. Egenandelen sparte jeg opp gjennom jobbing ved siden av skolen.

Skrevet

Hvorfor eier du? Fordi jeg har mulighet til det, og fordi jeg heller vil betale til meg selv (ved å betale ned på lån) enn å leie.

Hvor eier du? By (Trondheim)

Hvor stor er leiligheten? 97 kvm

Hva betaler du? 7000 i lån, og 5100 i felleskostnader inkl. strøm

Eier du alene eller sammen med noen? Eier alene, men bor med samboer, hans barn, mitt barn og vårt felles barn (Jeg eide leil da vi møttes, bodde her med sønnen på 4 år. I januar så fikk vi et felles barn, og han sønn er her to helger i mnd + en overnatting i uka.)

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Nei. Eller jo, innimellom når husleie og lån skal betales og jeg tenker at jeg kunne sluppet unna med halvparten om jeg leide. Men det er uansett ikke aktuelt.

Og ang den andre diskusjonen her, husk at for ikke så altfor mange år siden så fikk man lånt 100% av kjøpesum og mer til. Jeg kjøpte for 1 mill i 2006 og lånte 100 000 utenom til å betale avgifter ifm kjøpet og til å pusse opp for (pappa var kausjonist for de 100 000). Solgte boligen for 1 mnd siden til 1,7 mill, og kjøpte hus istedet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor eier du? Tryggheten ved å vite at her kan jeg bo så lenge jeg vil.

Hvor stor er leiligheten? 82 kvm på to plan med terrasse og plen.

Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 0 kr i lån, 4400 kr i fellesutgifter (eks. strøm)

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Bare kun i en mellomfase mellom salg og kjøp av bolig. Har et barn som snart flytter hjemmefra og da er det en mulighet for meg å flytte på meg.

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden "Du som leier leilighet":

Hvorfor eier du? Fordi det gir sikkerhet i forhold til at ingen kan kaste meg ut, man eier den jo selv. Man får også flere muligheter i selve leiligheten, man har lov til å gjøre den om. På tidligere hybler var det ikke lov å hamre inn en spiker på veggene engang. Det blir rett og slett et midlertidig sted. Også fordi når leilemarkedet er såpass dyrt som det er, så går det nesten opp i opp og betale på eget, i stedet for å gi til en utleier.

Hvor leier du?: Storby

Hvor stor er leiligheten? 76 kvm

Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 6000-7000 i fellesutgifter (alt er da inkludert), lån vet jeg ikke enda (tar ikke over før om noen mnd).

Leier du alene eller sammen med noen? Leier med pappa på en måte :P Jeg betaler halvparten av leia med studielånet, han resten. Dersom jeg får en kjæreste etterhvert som vil flytte inn med meg, eller en venninne, så vil vi begge betale leie/lån selv.

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Ja, jeg ville blitt nødt til dette dersom jeg ikke hadde hatt foreldre som både har god råd til å kunne hjelpe meg, og i tillegg har lyst til det. Det blir en slags forskudd på arv og fordi de støtter at jeg utdanner meg osv. De vil heller ikke støtte utleiemarkedet, er så mange som overpriser. Men ved et fremtidig salg av leiligheten, er det selvfølgelig pappa som får gevinsten dersom vi selger over takst. Og dette fortjener han fullt og helt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er leiligheten? 64 kvm

Hva betaler du? 11000 i renter og avdrag og 2800 i fellesutgifter (ikke inkludert strøm, nett osv.)

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Bare midlertidig

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor eier du? Fordi det nesten ikke finnes utleieboliger her jeg bor, og så fikk jeg denne leiligheten langt under takst. Regner med en god gevinst når jeg selger om et par år. Vi har kjøpt hus, men regner med minimum to år på å pusse opp.

Hvor leier du?: Bygd et stykke fra Bergen.

Hvor stor er leiligheten? 86 kvm.

Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) Ca. 4000 på lånet, 650 til fellesutgifter, og i underkant av 1000 kr for strøm per måned. Har 4 år igjen på å betale på lånet.

Leier du alene eller sammen med noen? Jeg eier leiligheten, men gubben bor her også.

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Man skal aldri si aldri... Regner nesten med å bli nødt til det en gang i framtida.

Da jeg var ferdig utdannet hadde jeg ca. 100 000 i studielån (hadde ikke maks lån hvert år). Arvet leilighet da jeg var 22, og betalte ned studielånet da jeg solgte den og flyttet pga jobb. Leide i fire år før jeg kjøpte leiligheten jeg har nå. I løpet av de årene fylte jeg opp BSU og sparte opp egenkapital utenom også (tjente veldig godt de årene, og leide veldig billig).

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor eier du? Fordi utleieprisene er horrible, og fordi jeg liker stabiliteten ved å eie.

Hvor eier du?: Bergen

Hvor stor er leiligheten? 60 kvm

Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) ca. 13.000 eksl. strøm. (Borettslag)

Eier du alene eller sammen med noen? Eier med samboer.

Ville du noen gang gått tilbake til å leie? Nei. Jeg liker å forholde meg til mine egne boplaner helt fritt - særlig siden jeg også har barn.

Vi var for øvrig unge studenter når vi kjøpte (21 år). Hadde litt egenkapital, men bare sommerjobb. Årsaken til at vi fikk lån, var nok fordi dette var før finanskrisa (ikke så lenge før), samt fordi vi fikk lån i en bank på landet. Der er de jo, eller i hvert fall var, litt mer slepphendte med penga.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor eier du? Trygghet og fordelen med sparing/verdiøkning i bolig. Viktig for meg å vite/ha tryggheten i at jeg aldri vil stå på bar bakke igjen.

Hvor eier du?: Stavanger

Hvor stor er leiligheten? 80 kvm + altan og plen.

Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 5 500 kr i låneutgifter pr mnd, strøm ca 800 pr mnd.

Ville du noen gang gått tilbake til å leie?

Nei, kun midlertidig mellom kjøp/salg av bolig i så tilfellet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...