@Maja Skrevet 9. juni 2012 #1 Skrevet 9. juni 2012 Jeg skal snart på kajakkurs. Får låne kajakk og slikt, men er helt totalt nybegynner på dette og veldig usikker på det som gjelder bekledning. Burde jeg skaffe meg våtdrakt eller tørrdrakt? Hvor kjeper en slikt? Er det dyrt? Og hvordan brukes den, dvs klær under klær oppå osv?
Gjest Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 (endret) Vet ikke hvor du skal på kurs, men jeg er med i Oslo Kajakklubb, og der får man låne tørrdrakt på kursene (hvis det er såpass kaldt at det trengs). De gangene jeg har padlet i år, har jeg hatt på meg ullundertøy og tynn overtrekksbukse. Det kan være greit med en overtrekksjakke også. Det er passe så lenge man holder seg oppi kajakken. Vil tro at du på kurset skal lære om redning, og da sannsynligvis må regne med å bade litt... Skal du ha på tørrdrakt, er det fint å ha ullundertøy under. Endret 11. juni 2012 av Purple
@Maja Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2012 Er nok ein viss fare for at vi kan/må i vatnet før kurset er over. Har fått beskjed om å ha med våt- eller tørrdrakt. Kjøpt megd våtdrakt no (må bytte pga feil str, men mindre viktig). Er der vanlig å ha noko særleg på under denne, såfal kva? Er ikkje så varmt her, så må kanskje ha noko oppå?
Gjest Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Våtdrakt har jeg ingen erfaring med, men man pleier vel ikke ha noe oppå. Vil tro ullundertøy er bra under.
snuspus Skrevet 24. juni 2012 #5 Skrevet 24. juni 2012 kjøp deg tørrdrakt! å ha på deg ull under, eller superundertøy! våtdrakter blir ikke brukt til kajakk, men mer til rafting, Surfing, Hydrospeed you name it. du holder deg mer aktivt. siden våtdrakter (spørst tykkelsen på våtdrakten) så holder den på vann under så kroppen varmer opp vannet.. så du sitter ganske "rolig" i kajakken så tørrdrakt om jeg var deg!
@Maja Skrevet 24. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2012 Takk for svar. No er kurset vell overstått, men kan jo fortelje sia det kan vere andre som lurer... Både våt- og tørrdrakt er vanlig brukt ved padling. Men med lufttemperaturer på 10-15 grader blir det fort litt kaldt med våtdrakt når ein har vore uti litt. Og på kurs må ein jo "bade" litt for å lære redning og slik. Men med 15+ C i lufta (avhengig av kor varmblodig og aktiv du er) er det heilt ok med våtdrakt og ei vindjakke over (og ja, det skal vere minst mulig tøy under våtrdakta). Tørrdrakt er dessverre mykje dyrare, og dei fleste kursholderar og klubbledarar anbefaler å vente med å kjøpe slikt til ein ev er "hekta" og veit utstyret blir mykje brukt. Men det er ein heilt anna verden, og mykje meir komfortabelt å stitje der tørr og varm. Blir gjerne litt våt rundt armer og hals, så viktig å ha nok klær under etter temperatur og aktivitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå