Gå til innhold

barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest anonym
Skrevet

Hvor lenge ville dere gått hjemme med barna om dere hadde kunne valgt ?

Har sjøl en sønn på straks 2 som skal i 50% BHG fra høsten av.Jobber to dager i uka og ser da ikke vitsen i og ha full BHG plass til han.Benytter oss av åpen BHG og kommer til og fortsette med det da han starter opp i vanlig BHG.

En ting for de som må ha barna i full plass pga språkproblemer osv,men jeg ser ingen vits i og betale for full plass da jeg ikke trenger.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg hatt den muligheten, så ville jeg hatt full barnehageplass det siste året før skolestart.

Gjest anonym
Skrevet

Tenkte og ha full bhg plass et eller to år før skolestart.Blir nok de to siste.Men jeg er heldig og er mye hjemme så kan hente han når jeg vil.Så blir ikke klokka fire han kommer til og være i BHG.

Gjest Gjest
Skrevet

Flott for de som har muligheten til det! :)

Mine barn har begge begynt i bhg før de er 2 år (19 mnd +21 mnd)

Jeg har hatt full bhg til dem, men med eldste jobbet jeg kortere dager det første året, og kunne derfor hente h*n senest 15 på ettermiddagen. Yngste ble hentet av besteforeldre de dagene jeg måtte jobbe lenger.

Jeg unner de som kan ha barne mer hjemme. :kgbaby:

Men ser også når barna blir 2,5 år og oppover så blir den sosiale biten mer viktig, hvor de skaper vennskap, venter på tur m.m(sosiale koder)

Mye av dette kan de få hjemme, men ikke alt.

En jeg kjenner tok barnet sitt ut av bhg fordi barnet sa det kjedet seg, ville heller være hjemme med mamma.. De dagene hun jobbet var barnet med far/besteforeldre osv. Det ser jeg i utgangspunktet på som positivt, men her ble barnet lite forståelsesfull ovenfor andre barn, brukte bleie helt opp til 4 år m.m!

Med bare seg selv i fokus og voksne som varter opp hele døgnet så ble det noen mangler.. Dessverre forstår ikke moren hvorfor barnet ikke klarer seg sosialt på skolen :(

Gjest anonym
Skrevet

Nei alt får man ikke hjemme,men en del av det.så derfor jeg tenker 50% er helt greit og benytte oss av åpen BHG.

Har ei veninne som også er hjemme med barnet sitt.Er året yngre da,men blir jo større hun også snart.

Vet ikke om jeg ville tatt ut sønnen min om han kjeda seg i BHG.Da ville jeg heller tatt det opp med de ansatte og prøvd og gjort no med det.Den sosiale biten er ganske viktig for dem når dem blir litt større.

Skrevet

Synes det er supert at du har muligheten til å være såpass mye sammen med barnet ditt, barndommen kommer ikke tilbake :)

Jeg vil forresten råde deg til å høre om barnet ditt kan ha full plass den første måneden han begynner i bhg. Slik blir de lettere å komme inn i gruppen. Jeg har jobbet i barnehage noen år og vet at mange av barna kjenner hverandre utrolig godt og er samkjørte etter 1-2 år på småbarn sammen og så på storbarn. Noen nye glir lett inn, for andre er det vanskeligere... Er man der hver dag den første tiden vil forutsetningene for å få en god start være bedre. (etter min erfaring) men barnet trenger ikke være der fra de åpner til de stenger, korte dager er helt greit :)

Gjest anonym
Skrevet

Synes det er supert at du har muligheten til å være såpass mye sammen med barnet ditt, barndommen kommer ikke tilbake :)

Jeg vil forresten råde deg til å høre om barnet ditt kan ha full plass den første måneden han begynner i bhg. Slik blir de lettere å komme inn i gruppen. Jeg har jobbet i barnehage noen år og vet at mange av barna kjenner hverandre utrolig godt og er samkjørte etter 1-2 år på småbarn sammen og så på storbarn. Noen nye glir lett inn, for andre er det vanskeligere... Er man der hver dag den første tiden vil forutsetningene for å få en god start være bedre. (etter min erfaring) men barnet trenger ikke være der fra de åpner til de stenger, korte dager er helt greit :)

Jeg nevnte for de en uke i strekk.Men en mnd høres jo enda bedre ut til han kommer igang ja.Han har litt vanskelig for og gli inn.Vært utrolig skeptisk.Tenkte og begynne dagene med bare max en time etter som han har sliti som han har gjort og heller øke mer og mer for hver uke.Vi er også på besøk der støtt og stadig nå for at han skal bli litt kjent.så plassen i seg selv er ikke fremmed.Men blir anderledes likevel når han starter opp skikkelig.

AnonymBruker
Skrevet

en time om dagen er ganske lite i starten! Da rekker han jo bare å komme, bli litt med før han må gå igjen. Er bedre for de å komme om morgenen i 9-10 tiden, og heller bli hentet når han skal sove(om han fortsatt sover på dagtid) eller etter de har spist lunsj:)

Skrevet

Jeg er av den oppfatning at barnehage er sunt allerede fra 1 års alder.

Men ettersom jeg er student med mye frihet, har barna mine korte dager og det er jeg veldig glad for. De blir stort sett levert i 9 tiden, og hentet kl 15. Helt perfekt.

Eldste valgte jeg også å ha hjemme 1 dag i uken til hun ble 2.

Gjest anonym
Skrevet

en time om dagen er ganske lite i starten! Da rekker han jo bare å komme, bli litt med før han må gå igjen. Er bedre for de å komme om morgenen i 9-10 tiden, og heller bli hentet når han skal sove(om han fortsatt sover på dagtid) eller etter de har spist lunsj:)

Du tenkte de dagene jeg er med at vi skal bli lengere? Men jeg tenkte da jeg skal gå fra han at jeg kommer litt fort tilbake.Så etter vært som dagene går og han er tryggere så merker ikke han at jeg er lengere borte.Jeg skal ikke ut i no jobb enda så har god tid på meg.

Er litt skeptisk til bhg start.Men før dere evt sier noe,så har det sine grunner :)

Veldig gode grunner.

Gjest anonym
Skrevet

Jeg er av den oppfatning at barnehage er sunt allerede fra 1 års alder.

Men ettersom jeg er student med mye frihet, har barna mine korte dager og det er jeg veldig glad for. De blir stort sett levert i 9 tiden, og hentet kl 15. Helt perfekt.

Eldste valgte jeg også å ha hjemme 1 dag i uken til hun ble 2.

Jeg slipper også heldighvis og ha han i barnehagen til seint på ettermiddagen.Godt er det :)

AnonymBruker
Skrevet

Du tenkte de dagene jeg er med at vi skal bli lengere? Men jeg tenkte da jeg skal gå fra han at jeg kommer litt fort tilbake.Så etter vært som dagene går og han er tryggere så merker ikke han at jeg er lengere borte.Jeg skal ikke ut i no jobb enda så har god tid på meg.

Er litt skeptisk til bhg start.Men før dere evt sier noe,så har det sine grunner :)

Veldig gode grunner.

Tenkte begge deler. Jeg var med henne 2 timer i starten første dagene, også begynte jeg å gå etter en halvtimes tid, og hentet henne etter hun hadde spist lunsj første dagen, og etter hun hadde middagskvilen sin andre dagen. Etter dette så var hun i barnehagen fra 8-14:) Aldri noen gråting eller noe!

Når de bare er der i en time så rekker de ikke komme ordentlig igang med leken. Barn har ikke samme tidsbegrep som oss voksne. Om han er så stor at han leker mer med andre barn så har det mye mer å si at han rekker å komme igang med lek med andre barn:)

Gjest anonym
Skrevet

Han leiker ikke med andre barn enda han da.Han trekker seg litt unna om det blir litt voldsomt.Sånn har han alltid vært.

Men tar det litt som det kommer også:)

Men tenker ikke at han skal være der i fem timer første dagen han er der aleine.Vil ta det med ro ;)

Men som sagt,jeg har tid til det så da er det greit tenker jeg :)Men klart da han har blitt kjent og trygg så kommer han til og være der flere timer vel og merke.

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg hadde sønnen hjemme til han var 1,5 år, før hun ønsket å søke han inn i barnehagen på 50% plass. Gutten var ikke på etterskudd i forhold til språklige og motoriske ferdigheter, men hun opplevde at gutten ble veldig fort "stor" etter at han begynte i barnehagen. 100% barnehageplass er nok ikke nødvendig med mindre man ønsker det eller ser at barnet har et større behov for sosialt samspill med andre barn.

Jeg var ikke i barnehage da jeg var yngre, men jeg hadde flere nabobarn som heller ikke var i barnehage. Dermed ble jeg sosialisert med andre barn gjennom oppveksten og hadde ikke tilpasningsproblemer da jeg begynte på skolen. Vi hadde et tvillingpar i min klasse på barneskolen som bodde litt i ødemarken i kommunen, og dette tvillingparet fikk aldri ordentlig innpass på skolen, fordi de ikke hadde erfart hvordan det var å forholde seg til andre barn enn hverandre.

Jeg tror barn har veldig godt av å være i barnehage i ung alder, dersom de ikke har sosialiseringsmuligheter hjemme. Det å lære seg å ta hensyn til andre er en viktig del av utviklingen, allerede fra de er små. Dessuten baseres mye av lek-utviklingen hos barnet på samspill med andre barn. Et par dager i uken er mer enn nok, bare for tilvenningens skyld.

Gjest anonym
Skrevet

Han min henger heller ikke etter på språk osv.Og vi går i åpen BHG nå.Noe vi har gjort siden august i fjor.Så kommer til og fortsette der en dag i uka også:)

Så han får sosialisert seg nok.Og han forstår masse sjenerelt sett også.Så her trengs ikke 100% BHG ;)

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg vinner i lotto så er jeg hjemme på heltid. Nå har jeg skolebarn da, men mine gikk aldri mer enn 50%

Kjernetiden i alle barnehager er fra 9.30-14.00. Senvakten kommer rundt 9.30, og da går tidligvakten 14.00. Det er bare fullt bemannet med voksne mellom 9.30 og 14.00, så vet dere foreldre det ;) Så fra 14 til stengetid er den travleste tiden i bhg, da er det mat, skifte bleier, vaske hender, rydde opp etter mat, koste avdelingen, kaste søppel. Innimellom her blir barn hentet og de skal krysses ut, og gjerne snakke litt med foreldre også..............sier seg selv at det er MEGET travelt i barnehagene.

(jeg jobber i en selv)

Skrevet

Jeg synes det er flott med deltidsbarnehage for de som har mulighet til det. Jeg hadde også, som skrevet over, latt ham være lenge i barnehagen i begynnelsen slik at han lettere kommer inn i miljøet der. 1 time er for lite, jeg synes i det minste 2-3 timer de første dagene. Du er jo der mye av tiden selv.

AnonymBruker
Skrevet

Han min henger heller ikke etter på språk osv.Og vi går i åpen BHG nå.Noe vi har gjort siden august i fjor.Så kommer til og fortsette der en dag i uka også:)

Så han får sosialisert seg nok.Og han forstår masse sjenerelt sett også.Så her trengs ikke 100% BHG ;)

Selv om barnet får sosialisert seg nok, betyr ikke dette at barnet er klar for å ta hensyn til andre den dagen det begynner på skolen. Et barn som har vært hjemme, kun vært sammen med andre barn over kortere tid og ikke daglig, og som har vært sammen med mor så lenge det kan huske, vil kunne "møte veggen" den dagen det kommer ut og ser den virkelige verden. Der det faktisk ikke er midpunktet, der han må være sammen med andre barn hele dagen, der han alltid må vente på sin tur, der han må være uten mor hele dagen og der han kun har friminuttene til å gjøre det han vil.

En dag i uken, bare 6 timer, er nok for å gi barnet en forsmak på det virkelige liv, slik at overgangen til skolen går lettere. For min del dreier det seg ikke om at barnehagen koster penger, det er snakk om en invistering i barnets beste interesse.

Et barn lærer ting i barnehagen som verken en mor, far, søsken eller besteforeldre kan lære barnet. Og denne kunnskapen er gull verdt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjernetiden i alle barnehager er fra 9.30-14.00. Senvakten kommer rundt 9.30, og da går tidligvakten 14.00. Det er bare fullt bemannet med voksne mellom 9.30 og 14.00, så vet dere foreldre det ;) Så fra 14 til stengetid er den travleste tiden i bhg, da er det mat, skifte bleier, vaske hender, rydde opp etter mat, koste avdelingen, kaste søppel. Innimellom her blir barn hentet og de skal krysses ut, og gjerne snakke litt med foreldre også..............sier seg selv at det er MEGET travelt i barnehagene.

(jeg jobber i en selv)

Slik er det ikke der jeg jobber. Når tidligvakten går kl 14.15 spiser vi frukt, og da er alle skiftet på. Neste går kl 15.30, 16.00 og så 16.45. Så er det å gå ut, og det hender vi spiser frukt ute. Da er avd ryddet og alt er klart. Bare å ta ned kluter når en går kl 1645.

De to eldste gikk i kortidsbarnehage året før de begynte på skolen. Minsten forlangte å begynne i bhg, så han begynte da han var tre år. Da fikk de lengre åpningstider. Jeg jobbet hver tredje helg. Nå jobber jeg 40 % i bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...