AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #1 Skrevet 8. juni 2012 Katten min blør fra potene/klørne. Var hos veterinær i dag og da ble det huket av for at alt var ok med klørne, som det neppe var. Jeg var bekymret og fortalte at noen klør så ut som at de var brukket, men det var visst ikke noe å tenke over. Nå blør han og sleiker på det. Hva i all verden skal jeg gjøre? Prøver å bandasjere litt med papir, men det går kjempedårlig. Faen heller.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #3 Skrevet 8. juni 2012 Ringte dyrlegevakta, og på han virket det som at det ikke var kjempegrise, men noe som vi burde se på i morgen. Han visste ikke hvor jeg skulle dra, hvem som har åpent osv. Han holdt til på Romerike, mens jeg bor i Ski kommune i Follo. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #4 Skrevet 8. juni 2012 Bruk blodstopp dersom den blør fra klørne. De har det på dyrebutikken, en boks med hvitt pulver.
Strixvaria Skrevet 8. juni 2012 #5 Skrevet 8. juni 2012 Det kan forsåvidt gå infeksjon i et eventuelt sår, så det vil være lurt å holde pus unna jord og lignende hvis du har mulighet til det i natt. Det går an å sjekke potene selv, for å se etter manglende klør, men hvis pusen har veldig vondt kan det bli du som ender opp med blødende hånd. Uansett tror jeg det går bra til i morgen, men du bør nok ta med pusen til en annen veterinær i morgen tidlig, og hold ham helst inne i natt. Hvis du igjen opplever å bli avvist av veterinæren, så hold på ditt, og krev at vedkommende sjekker samtlige poter. Det blør ikke fra potene til pus uten grunn, og det er mye mulig at en klo eller to har blitt revet ut, f.eks. i slosskamp med en hannkatt (det er jo sesong for det nå, ehe). Det er sikkert ikke veldig alvorlig, men det er uansett lurt å sjekke det ut hos en veterinær, og vedkommende kan eventuelt rense såret osv. Det går nok bra skal du se! 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #6 Skrevet 8. juni 2012 (endret) Bruk blodstopp dersom den blør fra klørne. De har det på dyrebutikken, en boks med hvitt pulver. Har ikke det for hånden, og det vil ikke akkurat være pri å kjøpe det i morgen. Da er det strake veien til den veterinæren som er tilgjengelig. Men takk for tipset, kan være greit å kjøpe inn. Akkurat nå har jeg ingen verdens ting å rense med, bandasjere osv. Prøvde å bandasjere med toalettpapir og teip, i ren desperasjon, men det var bare å glemme. Regner med å bytte veterinær etter dette, slurv som både har gått utover katten og etter hvert min lommebok. Endret 9. juni 2012 av Kosemose 1
kriksaa Skrevet 9. juni 2012 #7 Skrevet 9. juni 2012 Du kan ta en ganske tykk sokk på poten, så slipper du alt blodet over alt du kan også koke vann, avkjøle det og bruke papir/bomull til å vaske
Gjest Lille-pus Skrevet 9. juni 2012 #8 Skrevet 9. juni 2012 Ringte dyrlegevakta, og på han virket det som at det ikke var kjempegrise, men noe som vi burde se på i morgen. Han visste ikke hvor jeg skulle dra, hvem som har åpent osv. Han holdt til på Romerike, mens jeg bor i Ski kommune i Follo. Noen som vet? Noen som vet ? Å ja da Men, - og dette er viktig; de er ikke gratis, men de er generelt veldig gode, og de er så og si alltid tilgjengelige for akutthjelp. Oslo Dyreklinikk i Ensjøveien. I helgene har de 'bare' akuttvakt. Jeg må jo si jeg lurer litt når du ringer Vetrinærvakta (i Follo antar jeg ?) og havner på Romeriket.... Her er hjemmesiden til Vetrinærvakten i Follo, og de lengste unna du kommer er i Enebakk (som tross alt er skapelig avstand fra Ski anyway) Så spørges det om dette er et akutthjelptilfelle.... sammenliknet med en påkjørsel, en magedreining eller andre livstruende tilfeller.... Mange gode råd har du alt fått. På apoteket vil du også få hjelp. Du bør rense sårene (når det blør så renses også sårene på den måten så det hjelper litt), og så må noe dekke sårene. En helt ren liten sokk/tommel fra en helt ren vante/vott er et utmerket forslag, Lykke til
Nyxe Skrevet 9. juni 2012 #9 Skrevet 9. juni 2012 Når vessle pus hadde problemer med en klo ville ikke vetrinæren gjøre noe for oss heller. Så jeg sølv teipet en sokk til problem labben så jeg ikke fikk blod over alt og pus ikke drev og tygget såret opp igjen ved en hver annledning. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #10 Skrevet 9. juni 2012 Hjemme igjen, og han har da avrevne klør/klokapsler og betennelse i disse. Må medisineres tre ganger daglig, og tilbake til kontroll om 10 dager. Lampeskjerm i 14 dager. Kommer fortsatt ikke over at gårdagens veterinær mente at klørne var i normaltilstand. 1
forum88 Skrevet 9. juni 2012 #11 Skrevet 9. juni 2012 Hjemme igjen, og han har da avrevne klør/klokapsler og betennelse i disse. Må medisineres tre ganger daglig, og tilbake til kontroll om 10 dager. Lampeskjerm i 14 dager. Kommer fortsatt ikke over at gårdagens veterinær mente at klørne var i normaltilstand. Stakkers pusen:( Dette bær du virkelig ta opp med den andre dyrlegen! De kan ikke bare sende pus hem igjen å si at alt er ok, når det tydligvis ikke er det.. Ring de på mandag og fortell hva den andre dyrlegen sa og at det ikke er akseptabelt måten de behandlet deg på.. Lykke til og god bedring til pus:) 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #13 Skrevet 9. juni 2012 Og jeg har sendt lang mail til veterinæren jeg var hos i går, spent på svaret. 6
Gjest Lille-pus Skrevet 9. juni 2012 #14 Skrevet 9. juni 2012 Så flott du/dere fikk sett på det i dag. Hvilken klinikk/vetrinærkontor ble det i dag ?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #15 Skrevet 9. juni 2012 Så flott du/dere fikk sett på det i dag. Hvilken klinikk/vetrinærkontor ble det i dag ? Grorud, på Stovner. Litt reisevei, mildt sagt.
Gjest Lille-pus Skrevet 9. juni 2012 #16 Skrevet 9. juni 2012 Grorud, på Stovner. Litt reisevei, mildt sagt. En gang i verdern og i et tidligere liv var jeg også hos dem. Den gangen med en liten kosegutt av et marsvin Det var der jeg møtte en av de beste vetrinærer jeg noengang har møtt. Han heter Geir Erik Berge, og driver nå sin egen klinikk på Nordberg. Det var godt du og pus fikk tatt en ny og grundigere undersøkelse Riktig god bedring til pasienten, og kudos til pasientens menneske De fleste av oss opplever av og til å møte fagpersoner som tar feil, eller som trekker forhastede slutninger. Det er ikke gøy når det skjer, og konsekvensene kan i enkelte tilfeller bli fatale for pasienten. Erfaringen er at det er lurt å ta det opp på en saklig måte med den som gjorde feil. Da er læringspotensialet større siden vedkommende ikke føler det samme behov for å gå rett i forsvar, og man har forhåpentligvis bidratt til at en liknende feil ikke gjentar seg. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #18 Skrevet 11. juni 2012 Jeg holdt en veldig profesjonell og ydmyk tone i mailen, selv om jeg samtidig gjorde det klart at hun mest sannsynlig har gjort en feilvurdering. Skulle nesten ha ventet med å sende mailen til jeg hadde vært hos Grorud, så jeg kunne fortelle om betennelsen, medisineringen, alt sammen. Svarer nok i morgen (i dag ) da, får se om de legger seg flate eller om de mener at han faktisk var frisk og fin hos dem. Ifølge Grorud var jo dette noe som hadde fått utvikle seg over flere dager, så betent som det var. Katten er ikke i humør i det hele tatt, har knapt hørt han "si noe" siden vi kom hjem og han ser veldig trist/misfornøyd ut... I kveld gjemte han seg også under senga da jeg skulle prøve å smøre på salve. Stakkars.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå