Suzy Skrevet 5. februar 2004 #1 Skrevet 5. februar 2004 Erna Solberg ber kvinner slutte å tro at de kan ha styringa på alt - gi fra dere litt av ansvaret så tar mennene sin del, sier hun... Jeg tror hun har rett. Vi kvinner tenderer til å være kontrollfreaker som vil ha alt gjort på sin måte og til den tiden vi ønsker det utført. Hadde menn vært mer villige til å ta ansvar om vi slapp opp litt mer og dermed overlot ansvar til dem - ja det tror jeg! Enig? Her er artikkelen
MarianneE Skrevet 5. februar 2004 #2 Skrevet 5. februar 2004 Ganske enig Suz. Vi tar lett på oss alt, for da blir det gjort skikkelig tror vi, uten at vi har gitt mannen en eneste sjangs til og prøve seg sjøl. Vi opprettholder det gamle kjønsrollene hvor hun har styring på hjemmet, og han har jobben sin. Ikke bra........
Gjest care Skrevet 5. februar 2004 #3 Skrevet 5. februar 2004 Jeg for min del ber Erna slutte å tro at hun tro alt om norske kvinner.
*Shira* Skrevet 5. februar 2004 #4 Skrevet 5. februar 2004 Jeg har slutta... nesten ivertfall. Har vaskehjelp og det er den BESTE investeringen jeg noen gang har gjort :D Isteden for å krangle om hvem som skal gjøre husarbeid.... (Ender som oftest opp med at jeg måtte ta det, og da var jeg så sur og grinete at mann og barn bare måtte skygge unna..) så bruker vi tid på ungene eller oss selv. Jeg synest "Jern Erna" er ei tøff dame, som er bevisst på hva hun vil med livet sitt. Og som kjenner sine begrensninger, at en ikke rekker over alt.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 5. februar 2004 #5 Skrevet 5. februar 2004 Ja det er jo klart - det løser jo alle problemer på hjemmefronten. Eneste grunnen til at han ikke gjør noe eller tar ansvar er jo selvsagt at han ikke slipper til! Si meg, leser dere ikke f.eks. samlivsspalten her inne? Hvor mange ganger har det ikke handlet om nettopp dette? HAN gjør ikke.... selv om hun "streiker" og bare gjør sine ting. Å mene at det mest er fordi hun ikke "lar han ta ansvar" som er grunnen til at han ikke gjør er rent ut sagt tåpelig!
Tusenfryd Skrevet 5. februar 2004 #6 Skrevet 5. februar 2004 Jeg tror ikke dette er frelsen i alle hjem. Men jeg tror det e rmye i det. Jeg har venninner som klager over at mannen ikke gjør noe hjemme, ikke vasker gulv og ikke vasker opp og ikke tar seg av barna... De har gjerne væt gift i en ti års tid, har et par små barn og far begynnelsen har Hun lagt føringen på det som skulle gjøres, gjerne gjort det selv, og snakket om sin mann som barnevakt for barna (!) og Han slapp ikke til. Når en mann ikke slipper til når han er i tjueårene, er det ganske naivt å tro at han skal gjøre alt perfekt og i det hele tatt gjøre noe når Han er midt i tredveårene og ikke har gjort en dritt på ti år. Men DA hyler hun, for da er Hun sliten og lei og det blir helt krise. Jeg har sett det, jeg har sett brudd pga dette og Hun har innrømmet det i etterkant. Det er ikke noe koseligere fordi om vi har redd sengen selv, men en del forebyggende kan vi gjøre selv også. Vaskehjelp er en god ting!
*Shira* Skrevet 5. februar 2004 #7 Skrevet 5. februar 2004 Ja det er jo klart - det løser jo alle problemer på hjemmefronten. Eneste grunnen til at han ikke gjør noe eller tar ansvar er jo selvsagt at han ikke slipper til! Si meg, leser dere ikke f.eks. samlivsspalten her inne? Hvor mange ganger har det ikke handlet om nettopp dette? HAN gjør ikke.... selv om hun "streiker" og bare gjør sine ting. Å mene at det mest er fordi hun ikke "lar han ta ansvar" som er grunnen til at han ikke gjør er rent ut sagt tåpelig! Helt enig. Vi gir dem jo faen men ikke en sjangse. Vi klager og syter. Men hadde vi klart å slippe litt på kontrollen, så hjelper gutta til :D
Fakse Skrevet 5. februar 2004 #8 Skrevet 5. februar 2004 Tror ikke Erna kjener mannen min Om en av oss klager så må det være han, for før jeg møtte FlyLady var jeg håpløs på husarbeide! Han har derimot alltid vært flink, tar gladelig "sin del" og gjerne mere enn det.
Suzy Skrevet 5. februar 2004 Forfatter #9 Skrevet 5. februar 2004 ALLE menn er vel ikke dårlige til å gjøre sin del av husarbeidet, men mange er det... Det er vel ikke for ingenting at mange par krangler om nettopp husarbeid. Sissi - Nei, det løser ikke alle problemer å bare la være å gjøre husarbeidet, man må jo kommunisere rundt det også. F.eks; "Nå blir det å sørge for at vi har mat ditt ansvar, så skal jeg ta meg av klesvasken" (bare et løst eksempel... ) Nå har jeg tatt som utgangspunkt at begge parter er relativt oppegående og ikke sliter med mange andre problemer i tillegg til oppvask-vegring Men det er ikke er så lett å ta over oppgaver i en husholdning når hun sukker tungt og gjør oppgavene på den riktige måten så fort han har ordnet noe... Det er MYE av det i samlivene rundt omkring og det er absolutt et problem. Jeg synder på det området sjøl og jeg vet at det ikke er særlig koselig! Tror ikke du ville vært villig til å gjøre noe om du bare fikk negative tilbakemeldinger på det du bidro med, ville du vel?
*Shira* Skrevet 5. februar 2004 #10 Skrevet 5. februar 2004 Suzy, dette er jeg faktisk helt enig med deg i Og så kan det være lurt å legge ut noen gulerøtter. Som f.eks. "Elskling, tar oppvasken idag, flytter vi "freddan" til ikveld "
Suzy Skrevet 5. februar 2004 Forfatter #11 Skrevet 5. februar 2004 Og så kan det være lurt å legge ut noen gulerøtter. Som f.eks. "Elskling' date=' tar oppvasken idag, flytter vi "freddan" til ikveld "[/quote'] Hm... det er igrunnen han som lokker med freddan i vårt tilfelle :oops: eller bruker det som trøst og blidgjøring når jeg er sur pga mangelnde innsats på husfornten - og det hjelper hver gang Uansett... jeg har for alvor funnet ut hvor dominerende jeg er i husarbeidet når jeg har vært bortreist - da blir det nemlig bakt brød, vasket klær og hus og ordna som bare det. For da er jo ikke jeg der og gjør det først...
Tusenfryd Skrevet 5. februar 2004 #12 Skrevet 5. februar 2004 Og så kan det være lurt å legge ut noen gulerøtter. Som f.eks. "Elskling, tar oppvasken idag, flytter vi "freddan" til ikveld " Jeg synes ikke det er lurt å bruke sex som belønning for at mannen tar sin rettmessige del av det soms kal gjøre i heimen. Nå provoserer jeg sikkert igjen, men DET er kvinnefiendtlig, det!
*Shira* Skrevet 5. februar 2004 #13 Skrevet 5. februar 2004 Høres ut som du har et herlig parforhold Suzy. En liten avsporing til Erna Solberg's innlegg. Logga meg på VG nettsiden og der har de lagt ut et diskusjonsfora pga uttalelsen til Erna og der fant jeg denne: Helt greit om hun slutter med husarbeid. Så kan jeg slutte med å sponse hennes lån og forbruk ved at hun har et sugerør ned i lønnskontoen min hver måned. Vi skal nok bli enige. Fy faen Jeg hadde ALDRI funnet meg i å ha en slik mann. Og heldigvis kan jeg stå på egne ben.
Gjest GreenSky Skrevet 5. februar 2004 #14 Skrevet 5. februar 2004 Nei, en sånn mann ville jeg heller ikke hatt. En fyr som tror at jeg ville fungert som gratis hushjelp må nok tro om igjen. Jeg har tro på organisering og planlegging. At en blir enige om hvem som skal ta seg av hva og forholder seg til det. Når det gjelder å "streike" ved å ikke gjøre husarbeid, eller å drite mer i husarbeidet, hadde ikke det vært noe problem for meg i det hele tatt. Jeg er ikke typen som pusser vinduer en gang i uka, støvsuger og tar oppvasken hver dag. Tvert i mot er jeg den "blinde" typen som ganske enkelt ikke "ser" hybelkaninene eller oppvaskstabelen. Litt rot er bare sundt.
Suzy Skrevet 5. februar 2004 Forfatter #15 Skrevet 5. februar 2004 Høres ut som du har et herlig parforhold Suzy. Jeg er jevnt over veldig fornøyd ja... Helt greit om hun slutter med husarbeid. Så kan jeg slutte med å sponse hennes lån og forbruk ved at hun har et sugerør ned i lønnskontoen min hver måned. Vi skal nok bli enige. Disse høres ut til å ha et innmari sunt og gjensidig forhold preget av respekt og kommunikasjon gitt... Enig Shira - slikt blir for dumt. Her er det tydeligvis endel andre "issues" som må rettes opp i før det kan fungere... *sukk*
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2004 #16 Skrevet 5. februar 2004 Helt enig. Vi gir dem jo faen men ikke en sjangse. Vi klager og syter. Men hadde vi klart å slippe litt på kontrollen, så hjelper gutta til :D Hm. Det var ikke slik jeg forstod Sissi sitt innlegg. At kvinner ikke slipper menn til. Men at det heller ikke hjelper OM vi slipper de til; des kjønner likevel ikke hintet. Det er ikke bare kvinnene som må endre sin innstilling; det må også mannen gjøre. For meg selv kan jeg svare at det virker som om E.S mener at vi bør oppdra mannen, at han ikke klarer å tenke selv, og at alt er vår skyld.
Arkana Skrevet 5. februar 2004 #17 Skrevet 5. februar 2004 Jeg lurer faktisk litt på hvorfor kvinner finner seg slike menn som aldri gidder å ta i et tak hjemme. Det hadde ikke jeg orket i allefall. Samboeren min og jeg deler mer eller mindre likt og det fungerer bra. Vi er kanskje litt uenig i hva som defineres som "rent" og "må vaskes", men jeg henger meg ikke opp i hvordan han gjør det, bare det blir gjort, og det tror jeg vi begge setter pris på. Jeg kunne aldri klart det om jeg følte jeg måtte følge etter ham for å sjekke at det ble gjort etter min standard. Nå skal det sies at samboeren min kom fra et hjem hvor moren gjorde alt, og han har aldri hatt en huslig plikt i hele sitt liv, så jeg synes faktisk han er flink (om man kan bruke det ordet om noe som for meg burde vært helt naturlig).
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2004 #18 Skrevet 5. februar 2004 Tanken om at det faktisk ligger i kvinners natur og instink å ta hånd om "redet" har nå blitt så politisk ukorrekt at det har blitt non-issue. Jaja. Farvel fornuft.
Arkana Skrevet 5. februar 2004 #19 Skrevet 5. februar 2004 Helt greit om hun slutter med husarbeid. Så kan jeg slutte med å sponse hennes lån og forbruk ved at hun har et sugerør ned i lønnskontoen min hver måned. Vet du, jeg synes ikke dette var så veldig dumt sagt (om enn en smule tåpelig formulert). Hvis bare mannen jobber, hvorfor skal ikke da kona ta på seg mesteparten av husarbeidet? Det blir jo hennes jobb, ikke sant? Han tjener pengene, og skal i tillegg ta 50% av husarbeidet, det er ikke rettferdig i det hele tatt. Jeg synes summen av inntektsgivende arbeid OG husarbeid skal være likt fordelt mellom partene, som den som da ikke har en jobb bør ta en større del av husarbeidet.
*Shira* Skrevet 5. februar 2004 #20 Skrevet 5. februar 2004 Hm. Det var ikke slik jeg forstod Sissi sitt innlegg. At kvinner ikke slipper menn til. Men at det heller ikke hjelper OM vi slipper de til; des kjønner likevel ikke hintet. Det er ikke bare kvinnene som må endre sin innstilling; det må også mannen gjøre. For meg selv kan jeg svare at det virker som om E.S mener at vi bør oppdra mannen, at han ikke klarer å tenke selv, og at alt er vår skyld. He, he kan nok virke som jeg var litt kjapp på trykker'n der ja. Tok ikke den ironiske tonen For meg virker det som om Erna Solberg vil at vi skal slippe mannen til ved at vi slipper litt av kontrollen hjemme, la han gjøre ting på sin måte og fire litt på kravene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå