Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å nærme meg etableringsfasen med hus, bil og barn raskere enn jeg egentlig er forberedt på. Og jeg hører jo stadig at kvinner er de økonomiske taperne ved samlivsbrudd. Og jeg orker ikke være naiv; selv om det er flott mellom meg og min samboer nå, så kan det jo endre seg. Jeg vokste opp i økonomisk ustabilitet, så usikkerhet i økonomi er noe jeg takler dårlig i dag.

Det jeg lurer på er hva jeg bør gjøre for å sikre meg selv økonomisk sett når hus, gift/registrert partner, bil, unger og hele den mølja der begynner å komme inn i bildet.

Hadde jo nada om dette i "økonomien" på VGS:(

Noe sted jeg kan gå for å få økonomisk rådgivning på dette? Banken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut www.pengevett.com, topp side med mye tips og god hjelp.

Men økonomisk rådgivning i en bank er aldri dumt, det kan du jo også gjøre :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eneste garanterte metode for fremtidig økonomisk trygghet er god utdannelse / godt betalt jobb. Da vil du ved eventuellt samlivsbrudd kunne forsørge deg selv og eventuelle barn, kanskje kutte litt på boutgifter (selge fellesbolig og skaffe deg noe mindre) men fremdeles ha et fint liv.

Ellers er den vanlige "fella" at vi jenter gjerne bruker lønna på mat,klær til mann og barn, fritidsaktiviteter osv, mens han betaler huslånet og møblene. Da sitter vi igjen med ingenting ved samlivsbrudd, om en ikke er gift da, da er det 50% deling.

Ta kontakt med banken om økonomisk rådgivning. Ellers bruk sunn fornuft :)

Skrevet

Enig med AB#3. Skaff deg en god utdannelse/jobb hvis du ikke alt har det. Da er grunnlaget for selvstendighet lagt. Du vil alltid kunne forsørge deg selv og eventuelle barn i så fall, selv om levestandarden sannsynligvis vil gå ned i forhold til et "to-inntektsliv". Du må aldri gjøre deg helt avhengig av partnerens inntekt.

Det andre smarte er naturligvis å være medeier i felles bolig. Ikke gå i kvinnefella og la ham stå som eier av boligen (og lånet), mens du betaler de løpende husholdningsutgiftene. Del på begge deler. Hvis han har bedre inntekt enn deg så kan det godt være han ender med 60% eierandel i bolig og du bare 40%, hvis dere velger å dele etter mulighet til å skyte inn penger. Det er greit nok. 40% er likevel langt bedre enn null for de fleste.

Andre ting som kan være lurt er å etterhvert fordele større salgbare luksusgjenstander mellom dere. Han eier hytta mens du eier båten, eller omvendt.

Samboeravtale er viktig dersom dere ikke gifter dere. Likeledes å hva som eventuelt skal være særeie for deg eller han hvis dere bringer forskjellige verdier inn i felles bo.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det de andre har sagt; sørg for å ha noe økonomisk fleksibilitet og likviditet uavhengig av deres parøkonomi. Selv om dere evt. velger å ha felles økonomi har du jo gjerne penger som er "dine" - sett til side noen av disse hver måned på en konto kun du disponerer. Det monner raskt, og det er en kjempetrygghet å ha noen titusen lett tilgjengelig i bakhånd i tilfelle krisesituasjon. Du har ikke lyst til å stå i en situasjon hvor du for eksempel må bli boende med eksen i flere måneder fordi du ikke får ut penger før boligen er solgt, eller plutselig stå med tre små barn og måtte ha leilighet NÅ, men ikke ha penger til depositum.

Jeg vil gjerne gi honnør for at du fokuserer på dette nå. Altfor mange kvinner unnlater å tenke gjennom disse tingene fordi det er så uromantisk og de "kjenner mannen, som aldri ville oppføre seg som en idiot". Men ting skjer jo som man ikke kan forutse, og plutselig står man der. Har man orden i sakene først, kan man leve lykkelig i forholdet sitt med viten at hvis ting skulle skjære seg, klarer man det ihvertfall økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips, skal definitivt sjekke ut link og ta en prat med banken:)

Har ikke så god utdannelse(midt på treet), men jeg vokste opp med veldig lite, så skal ikke så mye til før jeg føler jeg har mye. Om det gir noen mening:P Og hater så shoppe så den delen er jo veldig grei :eeeh:

Skrevet

Til trådstarter: du bør vurdere gjensidig testament, samboeravtale og se på ulike forsikringer - spesielt i forhold til samlivsbrudd forårsaket av at den ene partneren skulle gå bort - og mer aktuell om det er barn i bildet.

Dersom dere gifter dere bør du se på særeie.

I forhold til et vanlig samlivsbrudd har jo hver part sitt og er langt mindre komplisert enn ved ekteskap. Men her og forenkler en mye ved hjelp av en samboeravtale.

I tillegg bør er det aldri dumt å spare litt ved siden av.

Sørg for at begge står som eier av hus og bil hvis det er mest praktisk - likledes med lån.

Som gift er du aldri ansvarlig for ektemannens gjeld, annet enn at du må skrive under for pantsettelse av felles "bebodd" hus.

Et annet tips, mest i forhold til ekteskap da, men dere kan jo komme dit en gang og: banker og skattekontoret har opplysningsplikt i forhold til ektefellers gjeld og saldo på konto. Dere kan få dette oppgitt i banken og skattekontoret, men ikke kontoutskriftet med konkrete bevegelser ut og inn av konto.

Håper dette hjelper litt selv om det ble litt upresist og generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...