AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #1 Skrevet 8. juni 2012 Jeg har to eldre brødre, som begge er gift, og de har tre barn hver. Jeg er nå i midten av 30-årene. Jeg har en god karriere, og tjener godt. Eier bolig på beste vestkant, reiser mye og lever livet. Jeg er også singel og barnløs, og har det bra akkurat nå, men håper jo at jeg skal møte noen en dag. Svigerinnene mine har ymtet frempå at de syns at jeg som har så god råd, og tjener så godt, burde gi litt mer til tantebarna mine. De sier at nevøen eller niesen ønsker seg ditt eller datt og SER på meg. Eller de sier, Du som har så god råd, har vel råd til alt! Jeg vet jo at de har mye utgifter selv, men de klarer seg helt fint. De har da to innteker hver, og lider ingen nød. Selv har jeg heller tenkt at om jeg passerer midten av 40-årene, og fortsatt ikke har fått barn, vil jeg nok vurdere og sponse slike ting som utdannelse og bolig når den tid kommer. Det siste jeg vil er å ha borskjemte tantebarn som tror de kan får alt i hendene. Jeg mener de må jobbe seg opp de også, slik som jeg og brødrene min måtte. Dessuten har jeg jo mange utgifter selv hver mnd, og jeg prioriterer pengene mine slik at det passer mitt liv. Samtidig har jeg dårlig samvittighet fordi jeg bruker penger på meg selv...Det går virkelig innpå meg, og jeg syns det er frekt av de å oppføre seg slik, BARE fordi jeg ikke har barn ... 8
Cordelia Skrevet 8. juni 2012 #2 Skrevet 8. juni 2012 (endret) Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet ihvertfall, det er da dine penger. Overse dem glatt du, uansett hvor mye de hinter. Så får de bare sitte der og sture. Evt. kan du jo gi noen sarkastiske bemerkninger tilbake så de kanskje skjønner at de har gått over streken. Blir de sure så; oh well..... Kan jo si "næh, skal bruke dem til å unne meg selv en laaang luksusferie, og da får jeg nok ikke råd til mye annet i år". Endret 8. juni 2012 av Cordelia 15
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #3 Skrevet 8. juni 2012 "Det er da ikke mitt ansvar å sørge for dine barn", enkelt og greit. Dersom du ønsker deg egne barn burde du heller spare til dem. Dersom det viser seg at du ikke får barn er det en pen tanke å hjelpe tantebarna med utdanning og til å etablere seg. De kommer til å trenge økonomisk hjelp mye mer da enn de trenger leker og dill nå. 8
Leanne Skrevet 8. juni 2012 #4 Skrevet 8. juni 2012 Det er dine penger og du er ikke pliktig til å overøse barna med ting.. De har selv valgt å få barna, og da får de følge opp. Jeg har og to barn, og vi har heller ikke sånn kjempe god råd men jeg forventer jo ikke at andre (familie/svigerfamilie) skal kjøpe ting til mine barn. Er det noe de trenger så klarer vi alltids å kjøpe det, enten nytt eller brukt... Og barna har igrunn leker og klær så det holder. Problemet her i huset er vel egentlig mer det at vi ikke har plass til alt de har Dessuten tror jeg og det er sunt at barna ikke får alt de øsnker seg. Selv om ---- har den leken trenger jo ikke du ha det. Da kan dere leke med det når du er hos ------. Hvis alle barn skal ha alle de samme lekene blir det jo kjedelig til slutt. Man trenger jo ikke alltid få det man ønsker seg....... 2
Gjest Doh Skrevet 8. juni 2012 #5 Skrevet 8. juni 2012 Svigerinnene dine er utrolig frekke som forventer noe sånn. Er dine penger og du velger selv hva du bruker de på. De har selv valgt å få barn og om det er noe de trenger eller foreldrene synes de skal få kan de kjøpe det selv. Kos deg med reiser og annet du har lyst på, de er sikkert bare misunnelige
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #6 Skrevet 8. juni 2012 Svigerinnene dine har ikke en dritt med hva du bruker DINE penger på. Det er da overhodet ikke din plikt å forsørge deres barn. Jeg er også singel, i 30-årene, med meget romslig økonomi. Men det er MINE penger, og ingen andre har krav på dem. Jeg kjøper bursdagsgaver og julegaver og slikt til niesene og nevøene mine, selvsagt, og da spør jeg gjerne hva de ønsker seg, eller spør foreldrene. Hadde de kommet med kommentarer og hint av typen til dine svigerinner hadde jeg nok sagt ganske tydelig ifra at det er mine penger, og deres barn. Du kan jo bruke hver minste anledning til å oie deg over hvor bra de må ha det, som har to inntekter i stedet for én. Og hvordan du gleder deg til barna deres blir større, for det er jo så kjekt med nevøer og nieser, for da har du alltid noen som kan klippe plenen gratis for deg og vanne blomene når du er på ferie. 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #7 Skrevet 8. juni 2012 det er ikke du som har valgt å få barn. det er dem! det er demmes økonomiske ansvarlig også. ikke ditt! du er singel og barnløs lev livet!!!!
Harlekin Skrevet 10. juni 2012 #8 Skrevet 10. juni 2012 (endret) Det er helt utrolig at det finnes sånne folk. Bare spill dum og overse hintene deres. Spør de rett ut, så får du bare si det som det er: Du har ikke ansvar for deres barn, og gir du gaver, så er det fordi du vil, ikke fordi du må. Endret 10. juni 2012 av Harlekin
lashara Skrevet 10. juni 2012 #9 Skrevet 10. juni 2012 For noen frekke folk. De har selv valgt å få barn så da får de jaggu meg betale for dem selv.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #10 Skrevet 10. juni 2012 greit at de har valgt å få ungene, men ts kan faktisk hjelpe litt. er man ikke familie da??? å har man så dritgod råd så syntes jeg det assa. hvis ikke er ts GJERRIG!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #11 Skrevet 10. juni 2012 greit at de har valgt å få ungene, men ts kan faktisk hjelpe litt. er man ikke familie da??? å har man så dritgod råd så syntes jeg det assa. hvis ikke er ts GJERRIG! Du har galt fokus. Voksne mennesker ber ikke om penger fra familiemedlemmer til å dekke unødvendig forbruk. Voksne mennesker bruker penger de har og ikke penger de ikke har. Problemet er altså ikke TS og at hun evt. er gjerrig, men at familien hennes ikke har noe med å be om penger og gaver fra henne. Enkelt og greit. 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #12 Skrevet 10. juni 2012 Fordi folk har mye penger så er det vel ikke en selvfølge at man skal øse ut til de som forventer det. Jeg har en veldig rik venn, men forventer ikke å få mer av han enn av andre venner. Er vi på byen så tar jeg neste runde i baren og han har tatt forrige. Det er nok derfor vi er så gode venner også. Vi forventer kun vennskap av hverandre. 6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #13 Skrevet 10. juni 2012 nei fy fan!! for noen svigerinner!! du bruker DINE penger på DEG.. og gir de noe fint til jul og bursdager!!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #14 Skrevet 11. juni 2012 Selvsagt skal du ikke bruke mer penger enn du selv vil på dine nieser/nevøer. Bursdags- og julegaver holder lenge! Ellers kan du selvsagt ta dem med på ting, feks kino, men da er det først og fremst fordi du vil gjøre noe hyggelig sammen med dem. Neste gang de ymter frempå, kan du si at du heller velger å bruke pengene på de som virkelig trenger det, feks barn i u-land gjennom redd barna eller lignende organisasjoner. 2
saltvann Skrevet 11. juni 2012 #15 Skrevet 11. juni 2012 Kanskje du burde ta en samtale med dem og si at det er ikke din oppgave å kjøpe ting til ungene. Hvis de forventer at du skal gi ting, så får du faktisk mindre lyst til å gi noe. Forklare dem at hvis du hele tiden kjøper ting til dem, blir de vant med det. Barn må lære at de kan ikke få alt her i livet. Hvordan vil det gå med dem som voksne da? Er mye bedre å heller ta dem med på opplevelser. som for eks dyreparken. Synes det er en fin tanke at du vil hjelpe dem som voksne, men ikke si dette til foreldrene til barna!
annma25 Skrevet 11. juni 2012 #16 Skrevet 11. juni 2012 Jeg skjønner ikke hva det er med folk som faktisk sier sånt høyt, at dem syns andre kan gi dyrere gaver.. du har ditt liv og din inntekt, det er ikke din oppgave å kjøpe alt som andre trenger.. de er vel voksne og burde klare seg selv.. jeg har to barn og jeg vet med meg selv at slikt sier man bare ikke. om mine barn trenger noe, er det vi som foreldre som har i oppgave å ordne det. Greit at man forventer kanskje en dyrere gave enn en bamse til 50 kr fra europris fra en tante som tjener greit..MEN det fins grenser! og det er forskjell fra familie til familie.. det jeg er vant til er at tanter/onkler gir gave til ca 300 kr, men i en annen familie jeg ble kjent med var det vanlig med MAKS 100 kr.. jeg synes du skal gi gaver i samme prisklasse som det du får fra dem! en dag får du kanskje barn selv.. da er det ikke sikkert at dine barn får så mye av dem, som de forventer at du skal gi deres barn...
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #17 Skrevet 11. juni 2012 Its family damn it! Da skal man overøse, i hvert fall har så god råd. Det er faktisk en selvfølge, er totalt uenig med ts å resten her i tråden, for ts virkger gjerrig. glad jeg ikke jeg har en sånn tante.
Gjest Lille-pus Skrevet 11. juni 2012 #18 Skrevet 11. juni 2012 TS, jeg er i samme situasjon som deg mht. tantebarn og egen økonomi. Mine tante-'barn' er nå passert 20, men jeg har alltid gitt den julegaver og bursdagsgaver i henhold til min egen økonomi og mine ønsker om å gi dem noe. Hadde min inngiftede svoger så mye som prøvd seg med å nærmest 'kreve' av meg så hadde han i klar tale fått beskjed om hvis ansvar det faktisk er/var å forsørge disse barna jeg er tante til. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #19 Skrevet 11. juni 2012 Jeg var i nokså lit situasjon når jeg var 20. Hadde da blitt samboer, og han hadde to søstre, alle eldre enn meg (han var 9 år eldre enn meg, og svigerinnene hhv 6 og 7 år eldre . ) Jeg jobbet "rævva" av meg, men tjente lite (jobba i kassa på butikken, men ikke full stilling). Hver jul og bursdager i familien fikk jeg lister av svigerinnene hva jeg skulle kjøpe til de ulike medlemmene. Og det var alltid det jeg definerte som dyre gaver. Feks svigermors bursdag så var det et kjede til 1200 på listen, eller merkeklær til et av barna der. Samboer var "fritatt" for å kjøpe gave, siden han var odelsgutt, og i familien. Alle vi utenforstående (mer, samboer/ektefelle til svigerinnene mine) måtte kjøpe gaver til familien. Så dette er nok litt vanlig...
Gjest Lille-pus Skrevet 11. juni 2012 #20 Skrevet 11. juni 2012 Den kravmetaliteten jeg synes barnas foreldre demonstrerer overfor TS og AB over mitt innlegg er til å bli flau over. En gave skal kunne gis med glede, ikke som et pliktløp. En gave skal, og må, være av en slik grad at den ikke oppfattes som en byrde for den som gir gaven. Krav om pris, merke, beløp o.l. gir iallefall meg et inntrykk av at det er mottagersiden som er smålige og ikke klarer se at tanter/onkler/sigerinner/svogere/søsken ikke er utømmelige pengemaskiner uten andre behov enn å drukne andre mennesker i kontanter og dyre gaver ( - selv om de ikke har barn selv). Det er så jeg benevner det 'moralsk utpressing'. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå