Gå til innhold

Pus skal få ny, liten "søster"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi hadde 2 katter, som var født og oppvokst sammen. Dessverre ble jentepusen overkjørt og drept i februar.

Guttepusen vår har "venner" i nabolaget, men vi ser at han fremdeles savner søsteren sin. Han savner en pus å kose med når han er inne. Vi prøvde å adoptere en hjemløs katt tidligere i vår, men det gikk ikke så bra. Han er her fremdeles, men bare utendørs.

Guttepusen vår er kastrert, og er en veldig kjærlig pus. Han har jaktinstinkt, og leverer småfugl og mus jevnlig. Men han er veldig glad i de tropiske fuglene som hører til her i heimen. Han kan sitte timesvis ved fugleburet og male og "kose" med fuglene. Og han prøver å kose med fremmede hunder som stikker innom. Og han var helt utrolig når nabokatten fikk unger i fjor. Han tok seg av dem, og var super "reservefar". Han fant seg i at de herjet rundt, og likte å kose med dem.

Nå har vi funnet en liten pusefrøken, og hun kommer her om ca. 3 uker.

Hvordan introduserer jeg kattene best for hverandre? Guttepusen er jo i utgangspunktet en snill og kjærlig katt, men kanskje han vil føle at "territoriet" blir truet når det kommer en liten pus inne?

PS. Hvis noen har gode navneforslag til den nye pusen, tar jeg gjerne i mot innspill. Pelsen er grå - uten hvite flekker/partier. Øynene er en fascinerende blanding av blå og grønne.

Endret av Dolce
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo kalle nypusen Sølvi (etter den grå, kanskje sølvgrå, fargen) :)

Skrevet

Du kan jo kalle nypusen Sølvi (etter den grå, kanskje sølvgrå, fargen) :)

Sølvi er supert forslag! Takk :klemmer:

Skrevet

For både den gamle pusen sin del og den nye pusefrøkna vil jeg tro det er best å la henne være i buret en liten time etter at dere har hentet henne. På den måten kan hun få vendt seg til luktene av dere, hjemmet og katten, bare sørg for at hun er fått i seg mat og vann før dere henter henne og legg i et tisselaken i buret. Den gamle katten vil da bli kjent med lukten hennes også.

Det kommer mest sannsynlig til å bli en "slåsskamp" når dere åpner buret for å sette hierarkiet, men det høres ut som om katten deres er en skikkelig dyreelsker :rodmer:

Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av Dolce
Gjest Lille-pus
Skrevet

Gratulerer :)

Det kommer litt ann på hvor gammel den lille frøkenen er når hun kommer.

Jeg synes ofte det er enklere å introdusere en liten kattunge til en (eller to) voksne katter enn det det er å introdusere en voksen katt til andre voksne katter.

Det skyldes nok at den lille da fremdeles er et barn, og ikke direkte utgjør en umiddelbar trussel.

Det kan ofte være lurt å la den nye kattungen 'få' et eget rom som innledningdvis er bare 'hennes' og hvor hun kan føle seg trygg og finne roen de første dagene. Alt er jo fremmed når hun kommer... Det lukter tydelig og klart av 'annen hannkatts private eiendom', det er nye lyder, lukten av nye mennesker, det er nye rutiner.

Det er egentlig mer enn nok til å kunne gjøre en liten frøken ganske engstelig.

Inne på 'hennes' rom er det lurt å ha en dokasse som ikke lukter av ham.

Da er det nytt og greit å gjøre fra seg på kassen (den tilhører ikke noen andre), noe mykt og godt å sove på (kanskje i form av en hule ?)

Det er nok lurt å ikke gi full tilgang til hele huset og til hele uteverdenen med en gang. Best å vente med 'ute' inntil hun er helt sikker på at hun bor HER, og at ikke husets nåværende 'herre' jager henne rett til skogs.

Lek med henne, kos med henne, bygg det båndet som kan bli så sterkt mellom katt og menneske :)

Jeg vil ikke tro du trenger å lukke døren til 'hennes' rom helt når hun er alene der (?)

Det vil ofte holde å 'låse' den i en posisjon hvor det er en liten åpning som ingen av de to kattene klarer å smyge seg gjennom.

Da kan de frivillig oppsøke hverandres lukt, prøve seg på litt fysisk kontakt med hverandre i værhårsavstand.

Når det virker som de to har akseptert hverandre så lukker du alle dører ut av huset, åpner døren til 'hennes' rom, krysser fingrene og ser hvordan det går.

Vær forberedt på å komme til å sove på en madrass på gulvet inne på 'hennes' rom de første nettene.

Han høres ut som en ren drøm av en gentleman han som deler sitt liv med dere :rodmer:

Jeg tror nok dette vil gå godt. Det er jo ikke umulig at han vil fortelle henne hvem som er sjefen når hun blir litt større og ypper til bråk med ham :fnise:

Her var det slik at min sorte gentleman var den som nærmest på strak pote adopterte Frøke Fryd da hun kom som 7 uker gammel, morløs liten kattunge.

Han lekte (og leker fremdeles) med henne, han kose-vasket/vasker henne og hun er sjef (han lar henne bestemme og være sjef). Jeg har aldri sett ham løfte en pote i sinne mot henne.

Han har også lært henne å åpne dører.... for hun gjør det på samme vis som ham, - bare litt mindre elegant :fnise:

Off topic: Navn til en 'blå'/grå frøken.... Grace ?

Litt ordspill med uttale der ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...