Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å bli noe, men vet ikke hva. Har ikke noe utdannelse og er i midten av 20 åra, vel nærmere 30 år.. :sjenert:

Tror det må bli noe med helse- og sosial, og ikke så alt for lang utdannelse..

Men er helse- og sosialfag vanskelig? Og hva med norsk og matte og sånt? Har glemt det jeg lærte på barene og ungdomsskolen. Skulle hjelpe min nevø med lekser da han var hos meg, men.. :klo:

Er det noen her som er skoleassistent, barne og ungdomsarbeider, helsefagarbeider, helsesekretær eller lignende som kan gi meg en liten input om jobben og utdannelsen? Og lønnen også. :pls:

Håper jeg får noen konstruktive ærlige svar. :mrgreen:

Forresten, når jeg er så gammel som jeg er, blir det voksenopplæring eller kommer jeg i klasse med 16 åringer?

Hvordan er det med voksenopplæring? Er det bare på kvelden det? Er det det som er den største forskjellen på voksen og vanlig?

Og er det gym på voksenopplæring??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke voksenopplæring fra det året du fyller 25 (kan søke tidligere, men havner nederst på lista)

sjekk vigo.no

Det pleier vel å være undervisning en dag i uka, så da har du jo muligheten til å jobbe ved siden av.

Har du relevant erfaring kan du slippe unna noe av lærlingtiden hvis du må være lærling.

Lykke til! :)

Gjest Purelove
Skrevet (endret)

Det er ikke vanskelig, synes jeg. Studerte helse&sosialfag i tre år, og ble utdannet som helsesekretær. Det var desverre ikke noe for meg, så idag studerer jeg barnevernspedagogikk. Er du sikker på at det er noe du liker? Hvis ja, go for it!

Lønnen er grei den, jobba i en legekontor en periode og fikk utbetalt 16.000 kr i mnden. Spørs om du jobber i privat eller offentlig sektor. Det er jo veldig lenge siden, så jeg vet ikke helt...

Ang. norsk og matte, så er det ikke så vanskelig synes jeg. Matte er bare første året, norsk og engelsk i andre året, tredje året studerer du bare det du har valgt, altså helsesek, tannhelsesek, apotekteknikker eller barne og ungdomsarbeider. Ikke noe allmenn fag her.

Voksen opplæring har du også rett til. Tror ikke du kan begynne på vanlig vgs med 16 åringer når du snart er 30?? For da har du ikke ungdomsrett, tror jeg.. er faktisk ikke helt sikker. Du kan ringe å spørre.

Edit: noen tar den samme utdanningen jeg tok, bare i et år, ikke tre, så det kan jo være noe for deg? Jeg snakker bare av min erfaring :)

Lykke til :klemmer:

Endret av Purelove
Skrevet (endret)

Tror ikke det er gym forresten. Og om det er på kvelden eller dagen kommer an på fylket tror jeg. Da jeg var i samtale med studieveileder kunne hun fortelle at dette var en dag i uka, jeg har nettopp søkt selv om jeg er et par år før ung.

Les litt på nettsiden til den skolen nær deg som tilbyr voksenopplæring, der pleier det å stå litt info.

Og når du søker på vigo.no så kan du samtidig søke veiledning. Anbefaler deg å gjøre det :)

Endret av mlilja
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg råder deg til å lese NIFU rapporten som nylig har kommet. Den heter yrkesutdanning eller almennutdanning i sektoren. Sjokkerende lesning.

Anonym poster: 9d6887d1ad3dadd4786c4e00ce25ae89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...