AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #1 Skrevet 8. juni 2012 Sitter igjen med to små barn på 2 år og 1 år, der far døde for 2 uker siden. Skal ta kontakt med barnevernet for avlastningshjem. Men jeg vet ikke så mye om dette, så er det noen som har erfaring med avlastningshjem, og være innblandet med barnevernet på det viset at far ikke er tilstede lenger?
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2012 #2 Skrevet 8. juni 2012 stakkars deg og barna dine. god klem. barnevernet er der for å hjelpe deg. ta i mot råd og hjelp du kan få. der er ikke bare dem som har problemer i hjemmet som kan få hjelp der. avlatingshjem kan vere en helt vanlig familie som har kapasitet og lyst å ta i mot barn som trenger flere støtter i livet. noen har barn fra før andre ikke. vanligs er det 3 kvar helg eller oftere om behovet er stort. masse lykke til.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #3 Skrevet 8. juni 2012 Uff Har ikke så mye å si, men jeg var selv i avlastningsfamilie en helg eller så i måneden. Dette var en gøy opplevelse for meg siden de hadde et barn på min alder. Kom inn i en familie som hadde fire barn fra før.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #4 Skrevet 8. juni 2012 Det er ofte at det begynner med avlasntningshjem og til slutt tar barnevernet fra deg ungene :S Utrolig synd at det skal være sånn at du må frykte noe sånt,for ellers hadde det vært supert tilbud! Er selv alene med en liten å han gjerne benyttet meg av tilbudet visst det ikke hadde vært for at jeg frykter barnevernet. 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 8. juni 2012 #5 Skrevet 8. juni 2012 Det er ofte at det begynner med avlasntningshjem og til slutt tar barnevernet fra deg ungene :S Utrolig synd at det skal være sånn at du må frykte noe sånt,for ellers hadde det vært supert tilbud! Er selv alene med en liten å han gjerne benyttet meg av tilbudet visst det ikke hadde vært for at jeg frykter barnevernet. Er jo ikke nødvendigvis slik at barnevernet tar barna dine pga avlastingshjem, i så fall har BV fått inn meldinger med bekymring fra noen andre.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #6 Skrevet 8. juni 2012 Det er ofte at det begynner med avlasntningshjem og til slutt tar barnevernet fra deg ungene :S Utrolig synd at det skal være sånn at du må frykte noe sånt,for ellers hadde det vært supert tilbud! Er selv alene med en liten å han gjerne benyttet meg av tilbudet visst det ikke hadde vært for at jeg frykter barnevernet. For noe sludder. Hører du bare på rykter eller? Man mister ikke barna sine fordi man kan ha behov for avlastning. Man blir rett og slett ikke mindre skikket til å ha barn fordi man innser at man trenger litt hjelp, heller mer skikket vil jeg si. Det var aldri et spørsmål om at jeg skulle bli tatt fra faren min bare fordi jeg var i et avlastningshjem ihvertfall. 3
Gjest annemor30 Skrevet 8. juni 2012 #7 Skrevet 8. juni 2012 Vi har vært avlastningshjem, et hjem med overskudd til et ekstra barn:) Vi har kun våre egne så vi tok ikke over noens barn;) 1
Gjest mor1 Skrevet 8. juni 2012 #8 Skrevet 8. juni 2012 Jeg har vært alene med min pode siden jeg ble gravid. Gjorde det slutt med far 2 uker før jeg fant det ut. Han er en slask som aldri kom seg i arbeid, hadde psykiske problemer og røykte hasj innimellom. Han ble aldri bedre og klarer ikke holde avtaler. Etter mangen sjangser og lite avlstning fra familien min valgte jeg å få ett avlastningshjem til poden. Jeg har hatt det i 2 år nå og angrer ikke ett sekund på det. Vi har fantastisk god dialog og poden koser seg hos dem 1 gang i måneden. poden fikk også denne mannelige kontakten h*n så sårt søkte. Barnehagen var veldig fordomsfull ovenfor meg da jeg fikk det. Ble litt i overkant nyskjerrige etc. Folk kan gjærne være fordomsfulle rundt dette temaet, men det er vel bare mest uvitenhet. Vær derfor åpen med nettverket ditt og dem som er glade i deg. Nå er jeg gravid med nr2, og denne mannen jeg har truffet er fantastisk. Til tross for at vi mest sannsynlig kommer til å etablere oss og han er fantastisk grei å hjelper til vil jeg ikke avslutte avlastningshjem før poden begynner på skolen. Lykke til. Det er ingen skam å trenge hjelp og tid for seg selv. Alle trenger det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #9 Skrevet 8. juni 2012 Vi er fosterforeldre for to fosterbarn, og vi har avlastningshjem for dem via barnevernet. Dette kom i orden nå etter jul, og da hadde vi hatt dem i nesten to år uten nevneverdig avlastning. Denne ordningen er helt super! Barna trives kjempegodt sammen med avlastningsfamilien, og familien sier at deres barn gleder seg til våre skal komme. Våre barn liker godt å finne på nye og spennende ting med nye voksne (avlastningsmor/far), og vi ser at de har godt av nye impulser. I tillegg er det helt nødvendig for oss som fosterforeldre for at vi skal kunne ta oss inn igjen en helg i måneden, i og med at våre barn trenger mye oppfølging i hverdagen. Vi gjør rett og slett en bedre jobb som foreldre på grunn av avlastningen. Når det gjelder avlastningsfamilien, så er de en vanlig familie med barn og "våre" avlastningsforeldre er kurset gjennom barnevernet. Er ikke sikker på om alle avlastningsforeldre blir det, i og med at noen tar imot "normale" barn, som dine, uten store fysiske og/eller psykiske traumer. At man blir fratatt barna av barnevernet pga at man ber om avlastning er bare tull. Det er et godt tegn at du ber om hjelp, og så lenge det ikke er MYE mer alvorlige problemer i familien, og noen melder bekymring, er barnevernet ingen "trussel". 1
Leanne Skrevet 8. juni 2012 #10 Skrevet 8. juni 2012 Vi er avlastningshjem for et barn en helg i måneden. Barnet er hos oss fordi foreldrene trenger avlastningen. Vi har det kjempe koselig sammen, våre barn synes det er topp at det kommer et ekstra barn en helg. Det er lurt å ta kontakt med barnevernet for å få satt igang tiltak for å få et besøkshjem ganske raskt, det tar gjerne litt før man kommer i gang. Det barnet vi har ventet i nesten et år... kondolerer så mye ts
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #11 Skrevet 9. juni 2012 Er jo ikke nødvendigvis slik at barnevernet tar barna dine pga avlastingshjem, i så fall har BV fått inn meldinger med bekymring fra noen andre. iKKE i de tilfellene jeg vet om hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #12 Skrevet 9. juni 2012 kan jeg få avlastningshjem til sønnen min på 8 mnder selv om vi egentlig ikke har problemer? Er alene med han så hadde vært litt godt å av og til ha litt avlastning.
Gjest annemor30 Skrevet 9. juni 2012 #13 Skrevet 9. juni 2012 kan jeg få avlastningshjem til sønnen min på 8 mnder selv om vi egentlig ikke har problemer? Er alene med han så hadde vært litt godt å av og til ha litt avlastning. Snakk med barnevernet;)
wahaj Skrevet 10. juni 2012 #14 Skrevet 10. juni 2012 Takk for svar Er ikke redd for at bv skal ta fra meg barna. Er bare veldig sliten, og trenger avlastning Fikk beskjed om at det kunne ta tid, så nå er det også flere som har skrevet brev til bv (ei fra kriseteamet), så det kanskje blir litt fortgang i sakene. Selv om jeg ikke har vært helt alene hele tiden, og fått mye hjelp til barna så merker jeg likevel veldig forskjell at far ikke er der. Er vanskelig å svelge, men må bare ta tiden til hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå