fuerza Skrevet 8. juni 2012 #1 Skrevet 8. juni 2012 (endret) Jeg har nettopp inngått et nytt leieforhold på leilighet, og synes det er forferdelig dyrt å leie. Føler nesten det er billigere å kjøpe, men det er ikke aktuelt for øyeblikket. Derfor lurer jeg rett og slett på hva som er "normalt" å betale i husleie. Hvorfor leier du? Hvor leier du? (Storby/bygd?) Hvor stor er leiligheten? Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) Leier du alene eller sammen med noen? Hvor stor del av inntekten din går til husleie? Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? For min egen del er vi to som leier, og betaler 12 000 + strøm pluss strøm for 60 kvm, ganske nært storby. Jeg vet det ikke er så hårreisende dyrt, men synes allikavel det er dyrt nok. Endret 8. juni 2012 av fuerza
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #2 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Jeg leier fordi jeg ikke har mulighet til å kjøpe, lån på min lave inntekt hadde nok ikke vært aktuelt. Hvor leier du? (Storby/bygd?) Jeg leier på landet, så jeg har hage, ser ofte hjort, og svaner som svømmer i vannet rett nedenfor Hvor stor er leiligheten? 42 kvm. Jeg er enslig, med katt, så det passer helt fint. Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) Jeg betaler 6000,-/mnd, pluss strøm. internett og tv. Leier du alene eller sammen med noen? Sammen med pusekatten min. Så hun betaler ikke med annet enn mus til matmor. Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Definitivt.
LeaMichele Skrevet 8. juni 2012 #3 Skrevet 8. juni 2012 Vi er to som leier og vi betaler 9000 for et rekkehus på 120kvm. Dette er uten strøm, internett og tv. Vi bor i en by i vestfold. Vi leier mens vi sparer opp egenkap til hus.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #4 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Billig, føler meg friere Hvor leier du? (Storby/bygd?) Storby, omtrent midt i sentrum Hvor stor er leiligheten? 28 kvadrat Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 2800 eks strøm Leier du alene eller sammen med noen? aleine Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Nei, er nok lit sær kanskje men føler jeg har mer frihet til å bare pakke sakene å flytte når jeg vil. Er nok en omstreifer og liker å bu forskjellige plasser enn så lenge. Men nå kjenner jeg huseieren ganske godt fra før jeg flyttet inn så det har nok noe med prisen på leien vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #5 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Fordi jeg er student og ikke har råd til å kjøpe. Hvor leier du? Trondheim Hvor stor er leiligheten? ca. 36 kvm + 8 kvm innglasset veranda + bod i kjeller Hva betaler du? 7800 kr, inkludert TV, varme og varmtvann. Leier du alene eller sammen med noen? Leier med kjæresten, han betaler 4400 og jeg betaler 3400. Hvor stor del av inntekten din går til husleie? Omtrent halvparten. Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? JA!
Gjest uAnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #6 Skrevet 8. juni 2012 (endret) Hvorfor leier du? Fordi jeg har for mye mark i rumpa og eventyrlyst til å ville binde meg til ett sted. Hvor leier du? (Storby/bygd?) Akkurat nå bor jeg i bygd Hvor stor er leiligheten? Jeg har hus med stor hage, huset er bittelitt under 100m2 Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) Inkludert strøm, internett og TV betaler jeg 4500 Leier du alene eller sammen med noen? Leier alene Hvor stor del av inntekten din går til husleie? Etter skatt har jeg 9600, så rundt halvparten. Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Ikke i det hele tatt Endret 8. juni 2012 av uAnonymBruker
Lura Lotta Skrevet 8. juni 2012 #7 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Har egenkapital,men ingen jobb så får ikke tatt opp lån Hvor leier du? (Storby/bygd?) 1 time fra Oslo, sentrum i byen Hvor stor er leiligheten? 90 kvm Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) Husleia er 7000,- + strøm 500-1000 i mnd. varierer, +tv 450,- + internett ca 500,- tror jeg. Leier du alene eller sammen med noen? Har samboer Hvor stor del av inntekten din går til husleie? "inntekten" min er jo AAP, så ca halvparten. Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Helt klart!
Gjest Peaches Skrevet 8. juni 2012 #8 Skrevet 8. juni 2012 jeg betaler 3500+ strøm og internett. det er i et hus med mange leiligheter.leiligheten er ca 55-60 kvm. bor 5-7 min gange fra sentrum.det er en by ikke stor by men en by. jeg ville ikke kjøpt om jeg hadde hatt mulighet for jeg vet ikke hvor lenge jeg blir å bo her i byen.jeg er alene. dyreste leiligheten jeg har hatt var på 4700 oppå et kjøpesenter. men jeg har vært heldig generelt når jeg har leid.den var 45 kvm.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #9 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Har ikke råd til å kjøpe Hvor leier du? (Storby/bygd?) Tettsted Hvor stor er leiligheten? 60 kvm Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 4000 inkludert tv og internett, eksl strøm Leier du alene eller sammen med noen? Alene Hvor stor del av inntekten din går til husleie? 38% Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Ja.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #10 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Fordi jeg liker friheten med å leie Hvor leier du? (Storby/bygd?) En av norges største byer, meget sentralt Hvor stor er leiligheten? 65 kvadrat Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 6200,-. Ingenting inkludert Leier du alene eller sammen med noen? Alene Hvor stor del av inntekten din går til husleie? Har utbetalt nesten 28 000,- pr. måned Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Nei, ikke slik som livssituasjonen min er for øyeblikket. Trives veldig godt med å leie. Og jeg har vært svært heldig.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #11 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Fordi jeg er student og har ikke råd til å kjøpe. Hvor leier du? (Storby/bygd?) Storby Hvor stor er leiligheten? 50 kvm Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 5500 i måneden for hele leiligheten. Mellom 3000 og 4000 i strøm i kvartalet. Leier du alene eller sammen med noen? Sammen med samboeren, så alt må deles på to. Hvor stor del av inntekten din går til husleie? Litt under halvparten. Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Ja.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #12 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Ikke råd til å kjøpe. Hvor leier du? (Storby/bygd?) Storby Hvor stor er leiligheten? 48 kvm Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 9900 uten strøm. Leier du alene eller sammen med noen? Sammen med samboer, så leie er 4950 på hver. Hvor stor del av inntekten din går til husleie? Midt i mellom studier og jobb, så det vet jeg ikke hvordan det blir her enda. Men det er ikke så mye dyrere enn vår forrige leie, og da har leien utgjort mellom halvparten og en tredjedel av inntekten min. Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Ja, det er drømmen.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #13 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Liker friheten med å flytte når jeg måtte ønske uten å tenke på megler, salg osv. Hvor leier du? (Storby/bygd?) Storby Hvor stor er leiligheten? 75 kvm Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 8250 + strøm, internett og kabel-tv. Leier du alene eller sammen med noen? Vi er to. Hvor stor del av inntekten din går til husleie? Fint lite. Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Ja.
Anglofil Skrevet 8. juni 2012 #14 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Er student, bor her bare midlertidig. Hvor leier du? (Storby/bygd?) Relativt stor by Hvor stor er leiligheten? 13 kvm Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 3300 kr inkl strøm og internett Leier du alene eller sammen med noen? Alene Hvor stor del av inntekten din går til husleie? Ca 17-20% av lønna utenom sommeren Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? I fremtiden, ja. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #15 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Er student. Kommer ut i jobb til høsten og skal leie 6-12 mnd da også for å spare opp egenkapital Hvor leier du? (Storby/bygd?) Studentleilighet på Kringsjå Hvor stor er leiligheten? 32 kvm Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) ca. 5200,- + strøm og varmtvann, internett er inkludert. Vaskemaskin koster kr. 20 pr vask, det sammen med tørketrommel (og du er heldig dersom den virker) Leier du alene eller sammen med noen? Har samboer. Hvor stor del av inntekten din går til husleie? Lever på studielån + ekstrajobb, omtrent 1/4 går til husleie. Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Uten tvil.
Pityriasis Skrevet 8. juni 2012 #16 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Skal flytte til annet fylke om 1 år pga jobbsituasjon, har for lite i egenkapital. Hvor leier du? (Storby/bygd?) Storby, 5 min i bil fra sentrum Hvor stor er leiligheten? 85 kvm men skråtak så reellt sett nærmere 100. Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 8500 eksl alt annet Leier du alene eller sammen med noen? Sammen med ektemann og barn Hvor stor del av inntekten din går til husleie? 1/3 av min nettoinntekt, 1/5 av samlet nettoinntekt
Aeternitas Skrevet 8. juni 2012 #17 Skrevet 8. juni 2012 (endret) Hvorfor leier du? Får ikke boliglån. Hvor leier du? Tettsted på Østlandet. Hvor stor er leiligheten?50kvm Hva betaler du? 6000,- eksl. strøm/internett. Husleien altså, betaler da halvparten fordi jeg har samboer. Leier du alene eller sammen med noen?Har samboer. Hvor stor del av inntekten din går til husleie? 17%. Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten?Absolutt. Endret 8. juni 2012 av Aeternitas
Marwel Skrevet 8. juni 2012 #18 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Fordi jeg ikke har egenkapital eller god nok lønn til å eie nå. Hvor leier du? (Storby/bygd?) Trondheim Hvor stor er leiligheten? Ca 30kvm Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) 4000 eksl strøm, inkl tv og internett Leier du alene eller sammen med noen? alene Hvor stor del av inntekten din går til husleie? Det varierer hva jeg tjener pr mnd siden jeg er student med deltidsjobb. Men sånn ca 20-30% går til boutgifter (med strøm) Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Tja. Jeg vil eie, men vil i såfall ha bedre/mer stabil økonomi siden det er varierende hvor mye jeg tjener pr mnd. Det er velig greit å kunne bytte bort vakter i eksamensperioder og slikt. Hjelper ikke at man knapt får kjøpt leilighet under 1,5 mill om man ikke vil bo på hybel.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #19 Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor leier du? Ja si det. Fordi eiendomsmarkedet her jeg bor begynner på rundt 4 mill for en liten bolig Hvor leier du? (Storby/bygd?) Jeg leier i en passe stor liten by Hvor stor er leiligheten? jeg leier Hus. Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) Vel jeg har nok en luksusavtale, for jeg betaler rundt 2500 for 270 kvm Leier du alene eller sammen med noen? Hvor stor del av inntekten din går til husleie? Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? Ja jeg hadde nok kjøpt selv hadde jeg hatt råd. Litt av min inntekt går til leie, ja ca 20% tenker jeg Jeg leier alene-
belle_ Skrevet 8. juni 2012 #20 Skrevet 8. juni 2012 Er enig, det er veldig dyrt å leie!! Hvorfor leier du? - Fordi jeg ikke har mulighet til å ta opp lån i den situasjonen jeg er i nå, har heller ikke vært noe flink å spare på BSU. Hvor leier du? (Storby/bygd?) - Oslo (vest) Hvor stor er leiligheten? - Om lag 70 kvm Hva betaler du? (eks/inkl strøm?) - Vi betaler til sammen nesten 14000 Leier du alene eller sammen med noen? - Leier med en venninne Hvor stor del av inntekten din går til husleie? - Hele stipendet og lån og litt til Hadde du heller kjøpt om du hadde muligheten? - Ja, det hadde jeg helt klart gjort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå