Gå til innhold

Hva kan jeg jobbe som når jeg får arbeidspraksis gjennom NAV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på AAP, og nå skal NAV hjelpe meg med en arbeidspraksisplass.

Jeg vet ikke helt hva det går ut på, men jeg vet iallfall at jeg skal jobbe.

Det jeg er redd for er å få en jobb der jeg må jobbe i butikk ... da blir jeg heller søppeltømmer!

Hva slags jobb kan man egentlig få? Og blir man tatt hensyn til?

Noen som har erfaring med dette, og kan fortelle litt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer an på hvorfor du går på APP.

Jeg er i samme situasjon og etterhvert skal jeg også ut i praksisplass (lenge til) og jeg blir tatt hensyn til hvilken praksisjobb jeg skal prøve meg i pga diagnosene jeg har. (psykisk)

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, skal lete etter praksisplass nå. Men dette er noe du helst gjør selv, så du selv kan velge hvor du skal jobbe (i større eller mindre grad), så lenge bedriften går med på det.

Hvis du skal ta noe utdanning senere, så kan du jo velge en praksisplass som har noe med det å gjøre? Praksisplass er jo også en perfekt måte å få en fot innenfor i en bedrift, så det kan jo fort resultere i en jobb etter perioden er over.

Ihvertfall i min situasjon er det sånn at jeg kan avslutte og finne en annen bedrift om det ikke fungerer. Så kanskje du også kan bytte hvis det blir problemer?

Bare spør om du lurer på noe :)

Skrevet

Om du virkelig, virkelig ikke vil jobbe i butikk, men godtar alt annet, er jeg sikker på at NAV kan finne en praksisplass som ikke innebærer å måtte møte kunder 7,5 timer hver dag. Jeg har selv bekjente som har fått alt fra butikkjobber (som du ikke vil ha), til "plukke/gjøre ferdig ting på lager og sende ut til kunde" typer jobb, til det mer håpløse "nå er du her, og egentlig har vi jo ingenting jobb til deg, men vi kan like godt be deg gjøre x/y/z fordi du er her og skal holdes i arbeid."

AnonymBruker
Skrevet

Du finner praksisplass selv, da har du full kontroll. Du bør velge praksis etvsted der det er mulig å få jobb senere, da.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, skal lete etter praksisplass nå. Men dette er noe du helst gjør selv, så du selv kan velge hvor du skal jobbe (i større eller mindre grad), så lenge bedriften går med på det.

Hvis du skal ta noe utdanning senere, så kan du jo velge en praksisplass som har noe med det å gjøre? Praksisplass er jo også en perfekt måte å få en fot innenfor i en bedrift, så det kan jo fort resultere i en jobb etter perioden er over.

Ihvertfall i min situasjon er det sånn at jeg kan avslutte og finne en annen bedrift om det ikke fungerer. Så kanskje du også kan bytte hvis det blir problemer?

Bare spør om du lurer på noe :)

Er det ikke også noe med at man må søke på nytt hver 6. mnd og at man får innvilget dette i maks fire år? Dette gjør det ekstra viktig å finne noe du faktisk kan tenke deg å drive med!!! Du har fått en yppelig mulighet til å prøve deg ut, bli kjent og la fremtidige arbeidsgivere bli kjent med deg, så grip muligheten!!! :) Nav kan hjelpe deg å finne praksisplass, og vil da lytte til dine ønsker!!

Skrevet

Er det ikke også noe med at man må søke på nytt hver 6. mnd og at man får innvilget dette i maks fire år? Dette gjør det ekstra viktig å finne noe du faktisk kan tenke deg å drive med!!! Du har fått en yppelig mulighet til å prøve deg ut, bli kjent og la fremtidige arbeidsgivere bli kjent med deg, så grip muligheten!!! :) Nav kan hjelpe deg å finne praksisplass, og vil da lytte til dine ønsker!!

Det er vel forskjellig fra person til person, hva slags tiltak det er snakk om og hvor lenge det er. For min del er det kun på 3 mnd, noe som gir god nok tid til at de skal få bli kjent med meg og hvordan jeg er å jobbe med, så jeg kanskje (forhåpentligvis) får muligheten til å få jobb der etter endt praksis.

Er perioden i for lang tid, så går det jo lengre tid før personen kan få muligheten til fast ansettelse i den bedriften. Derfor er det nok bare for korte perioder i gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Har ei som har praksis plass igjennom Nav der jeg jobber nå.

Og jeg sier det bare, hadde aldri gidda og jobba 7,5 timer for 300kr dagen sånn som hun gjør. Hun må sitte i kassa fra hun begynner til hun slutter om dagen, og det er veldig lenge og sitte på en plass.

Hun er veldig dyktig ,så synes ganske synd på henne.

Jeg hadde selv praksisplass gjennom Nav da jeg var 16 i en stall..

og det var slave arbeid og ren utnytting.. Ble bombandert med alle oppgavene ridelærer egentlig skulle gjøre i tillegg til det jeg allerede hadde .

AnonymBruker
Skrevet

Det går ann å få jobb via nav i en barnehage, det venter jeg på nå. Ville tatt en samtale med saksbehandleren og kommet med ønsker :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke TS men jeg i samme situasjon. Jeg har ikke fått noe veiledning av saksbehandleren om hvordan jeg skal gå frem for å få praksis. Hvordan har dere andre gjort det ? Ringt ? Møtt opp? Fått saksbehandleren til å ordne?

Skrevet

Jeg er ikke TS men jeg i samme situasjon. Jeg har ikke fått noe veiledning av saksbehandleren om hvordan jeg skal gå frem for å få praksis. Hvordan har dere andre gjort det ? Ringt ? Møtt opp? Fått saksbehandleren til å ordne?

Det beste er om du selv møter opp på plassen, men hvis du ikke tør så kan sikkert saksbehandleren spørre for deg.

Saksbehandleren/veilederen din skal likevel være behjelpelig med å ordne papirer (som skal skrives under) og alt du og bedriften trenger av informasjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...