Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Får en del dejavu er for tiden, plutselig er det som om jeg har vært en plass der jeg aldri har vært før, og jeg ser personer som ikke er der, har tilogmed sett stenbuer som ikke eksisterte i en dal, det føles som jeg har vært der før for mange år siden.Oldemor var synsk!

Endret av Anciol
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt en tur til legen, dette er generelt ikke et psykisk sunnhetstegn.

Hvis du faktisk ser folk som ikke er der, bør du kanskje utelukke en svulst før du feirer at du plutselig har blitt synsk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt en tur til legen, dette er generelt ikke et psykisk sunnhetstegn.

Hvis du faktisk ser folk som ikke er der, bør du kanskje utelukke en svulst før du feirer at du plutselig har blitt synsk.

For noe tull! Si det der til Margit Sandemo du...

AnonymBruker
Skrevet

Ei dame jeg kjenner opplever slike syn og øyeblikk veldig ofte. Hun har fortalt meg at hun opplever mer av slike øyeblikk når hun velger noe som tydeligvis er riktig for henne.

Syns det er interessant :)

AnonymBruker
Skrevet

Ei dame jeg kjenner opplever slike syn og øyeblikk veldig ofte. Hun har fortalt meg at hun opplever mer av slike øyeblikk når hun velger noe som tydeligvis er riktig for henne.

Syns det er interessant :)

Skrevet

Slike ting skjer fordi hjernehalvdelene dine ikke alltid fungerer synkront. Dermed blir synsinntrykk behandlet med et lite sekunds avvik og en får en dejavu følelse. Det med mennesker som ikke er der er mer alvorlig. Jeg hadde sjekkt knollen for en svulst ja. Det eller starten på en psykose.

Skrevet

Slike ting skjer fordi hjernehalvdelene dine ikke alltid fungerer synkront. Dermed blir synsinntrykk behandlet med et lite sekunds avvik og en får en dejavu følelse. Det med mennesker som ikke er der er mer alvorlig. Jeg hadde sjekkt knollen for en svulst ja. Det eller starten på en psykose.

Jeg ser ting når jeg har migreneaura. Forhåpentligvis er det bare noe sånt som TS overtolker fordi hun har lyst til å være synsk.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

du burde gå til legen for å utelukke alle ting. som svulst som noen sier her. .. sånn for sikkerhets skyld

Gjest Purple Haze
Skrevet

Schizofrene ser gjerne syner og hallusinerer. Jeg jobber med psykiatri og har pasienter som ser Ozzy Osbourne stående foran senga deres, vinkende mens han sier navnet til pasienten. Synene og hallusinasjonene kan være hva som helst, da.

Jeg sier ikke at TS er schizofren, men at det kan være et faresignal om man plutselig begynner å se syner.

• Liker 1
Skrevet

For noe tull! Si det der til Margit Sandemo du...

Ja, hun er jo autoriteten på nevrovitenskap.

• Liker 1
Skrevet

Et deja vu (som betyr allerede sett) er det som skjer når du kommer inn i et rom eller en situasjon der du har en sterk følelse av at du har sett akkurat dette før. Litt som når du ser en film du har sett før. Jeg er litt usikker på om det er dette TS snakker om, siden hun sier hun ser folk som ikke er der.

For å avmystifisere deja vu'et, så oppstår dette fenomenet når hjernen din "tar feil" av korttidsminne og langtidsminne.

Si du kommer inn i et rom med masse folk. Hjernen din lager da et minne om det du ser og legger dette minnet i korttidsminnet ditt. '

Samtidig sjekker den langtidsminnet ditt for å se om du har opplevd noe lignende før og kan bruke de erfaringene du gjorde den gangen.

Noen ganger driter hjernen seg ut og lagrer det nye minnet i langtidsminnet i stedet, og når den da skal sjekke langtidsminnet for lignende situasjoner, finner den det som akkurat skjedde.

Vanligvis er et gjennomsnittlig deja vu over i løpet av tre-fem sekunder, men jeg har selv opplevd deja vu'er som har holdt på i opptil ti-femten minutter. :fnise:

Hjernen er rar.

• Liker 1
Skrevet

Disse hypotesene om årsakene til déjà vu over her er bare spekulasjoner. Ingen vet sikkert hva det kommer av.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ser ting så burde du kanskje få sjekka det ut med legen...

Men selv har jeg erfart deja vu (allerede sett) og noe som jeg tror heter deja reve (allerede drømt). Deja vu jeg får er ofte bare en sterk følelse av at noe har hendt før det jeg ser og følelsen av å være der og da. Kan ikke forklare med noe jeg husker fra før. Deja reve har jeg faktisk mer ofte enn deja vu, det er etter jeg har drømt noe så skjer det akkurat det litt senere, men da vet jeg hvor jeg har det fra ihvertfall, fra drømmen altså. Begynner å lure på om deja vu kanskje er noen drømmer jeg ikke klarer å huske helt...Men ikke helt sikker der. Noen har sagt at det er små epilepsi anfall i hjernen som er veldig små, men fører til at man får en følelse av å ha vært en plass og gjort noe før. Et annet "fenomen" jeg har opplevd er å få deja vu akkurat samme tid som noen venninner. Skjedd et par ganger. Begge bare roper deja vu samtidig. Rart det der.

AnonymBruker
Skrevet

hva med forsinka deja vu? jeg opplever noen ganger vanlig deja vu, og noen ganger så tenker jeg tilbake et par dager noe som hendte og tenker at det har jeg jo opplevd før :P

AnonymBruker
Skrevet

Et vanlig minne eller? :)

Skrevet

Mulig fantasien spiller meg et puss, .

Men har sett ting siden jeg var liten, så det er neppe schizophrenia, eller sinnsforstyrrelse.

Jeg har svært mange minner fra steder jeg har vært da jeg var på reisefot rundtom i Europa og Norge:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...