Gjest Elissima Skrevet 8. juni 2012 #1 Del Skrevet 8. juni 2012 Sitter og leser til examen og løser gamle examensoppgaver fra BI. Men jeg skjønner ikke den ene oppgaven: Hva blir sluttverdien av en årlig etterskuddsannuitet på kr 20.000 over 20 år, gitt en rente på 6 % og hvor mye mer eller mindre blir sluttverdien dersom det alternativt dreier seg om en forskuddsannuitet? I de rentetabellene jeg har i min bok står det rente fra 1 - 30 og perioder fra 1 - 16. Men i oppgaven står det jo over 20 år, hvordan i huleste skal jeg finne tallet på det? Har jukset og sjekket fasiten, men skjønner ikke hvor de får tallet fra.. På forhånd takk, er litt stressa her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #2 Del Skrevet 8. juni 2012 Du må bruke finanskalkulatoren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
belle_ Skrevet 8. juni 2012 #3 Del Skrevet 8. juni 2012 Skriver under på kommentaren over. Regn det ut på texas, da er det null stress. De rentetabellene gjør bare vondt verre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elissima Skrevet 8. juni 2012 #4 Del Skrevet 8. juni 2012 Eh, hvilken knapp og hvordan regner jeg det ut? Sorry jeg er ikke så god på dette.. Skal bli 36 komma et eller annet men jeg skjønner ikke hvor sensor fant ut av det. Er det knappen som heter FV? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #5 Del Skrevet 8. juni 2012 Eh, hvilken knapp og hvordan regner jeg det ut? Sorry jeg er ikke så god på dette.. Skal bli 36 komma et eller annet men jeg skjønner ikke hvor sensor fant ut av det. Er det knappen som heter FV? Det er noen år siden jeg hadde eksamen i finans nå, men det er knappene N, I/Y, PV, PMT og FV som skal brukes. Du bør kjøpe brukerguiden til BI kalkulatoren. Den er skrevet av en BI-foreleser og koster en hundrings eller to. Der står det hvordan du går frem med eksempler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 8. juni 2012 #6 Del Skrevet 8. juni 2012 Spørs jo hva slags kalkulator du har. Rentetabeller er utdaterte, og finanskalkulatoren krever litt å sette seg inn i, så jeg håper du ikke har det travelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elissima Skrevet 8. juni 2012 #7 Del Skrevet 8. juni 2012 Å neei, jeg har examen på mandag og har ikke råd til noen guide fra BI.. de knappene som nevnes har jeg på kalkulatoren men er det veldig kompliserte greier? Jeg har 5 forskjellige rentetabeller, hvordan vet jeg hvilken jeg skal bruke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå