Gå til innhold

Hvor lange/korte skal klørne være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på hvor lange/korte klørne hos en katt skal være? Leste et sted her at de er for lange om de er mellom 4 og 6 mm? Jeg målte den ene kloa til katten min og den var 6 mm fra nerven til ytterste delen. Målte rett fram så det er jo en bøy der også.

Takker for svar på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har et mykt målebånd er det bedre å måle med, fra nerven, over klobøyen til tuppen av kloa. Når de blir for lange, synes klørne utenfor pelsen når poten er i slappe av-modus når katten ligger og sløver. Du kan snippe et par mm av tuppen med negleklipper eller klotang om du synes det er nødvendig.

Hos oss er det nødvendig fordi klørne til pus blir ikke bare lange, men forferdelig tykke også, slik at hun høres ut som en svær hund som tasser over gulvet. Det er selvfølgelig en majestetsfornærmelse og helt forferdelig når vi holder på å klippe, men etterpå synes hun egentlig bare det er veldig deilig.

Skrevet

Burde man ikke klippe dem når de er for lange da? Hun setter seg fast overalt o.O Men skal måle fra nerven og over klobøyen. Tror det trengs å klippes litt. Jeg bare lurte på hvor mange mm fra nerven som var normalt.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg antar hun har blanke/hvite klør ? Nesten kattene jeg har kjent (utenom min første, min eneste-ene) har hatt blanke klør.

Det er en velsignelse å klippe en blank klo (i forhold til en som er sort på oversiden....)

Nåja, det var et 'halvt sidespor... beklager.

Tilbake på sporet; Jeg tar utgangspunkt i at hun har blanke klør :)

Du ser nerven inne i kloen ?

Om deler av kloen stikker ut fra poten når hun ligger stille og slapper av (ikke er anspent på noen måte), og/eller du hører små 'tapp-tapp' lyder når hun går på parkettgulv eller fliser, da er det tid for å stusse litt på klolengden :)

Du merker det også dersom hun begynner å 'sette seg fast' i tekstiler.

For en innepus så tar jeg (og vetrinæren vår) sånn ca 3-4 mm fra nerven.

Vetrinæren klipper nærmere nerven enn det jeg gjør :fnise:

Det går ann å begynne litt 'pent' og klippe de ytterste 2-3 mm første gangen.

Dette er jo en 'rund-dans' som både du/dere og katten skal bli fortrolige med :)

Jeg har lært at det er lurt å plassere pus på et bord, ha godt lys, og la pus stå med hodet mot deg, helt inntil maven din.

Så legger du et lett håndkle over hodetog ryggen til pus (da vil hun føle st hun har funnet et skjulested og forholde seg mye roligere :)

Så tar du pote for pote, klemmer forsiktig på poten slik at klørne kommer ut, og klipper klo for klo. Husk 'ulveklørne'/'tommel-klørne' på forpotene. Om man glemmer disse ofte så buer de seg veldig og blir vanskelige for pus.

Er dere to så la det ene mennesket stå med kattens hode inn mot maven (og håndkledet over pus sitt hode, nakke), mens det andre mennesket tar seg av klippingen :)

Det er godt å ha en god klosaks. Jeg tror ikke jeg ville prøvd meg med neglekipperen eller en avbiter....

Skrevet

Vi gjør det mye på samme måte, bortsett fra at det er fysisk umulig å få pus til å stå stille når klørne skal klippes. :fnise:

Så her blir hun holdt på fanget av matfar, fast og bestemt, men ikke hardt. Vi forsøkte håndklemetoden, men hun liker ikke å ha ting oppå seg,da begynner hun bare å gå baklengs. :fnise:

Jeg tar en og en pote med vanlig negleklipper fordi jeg føler jeg får det bedre til da, og klipper 3-4 mm fra nerven. Godt lyst er fint å ha, men heldigvis er vår pus hvit i pelsen, og tilsvarende hvite/gjennomsiktige klør, så det er lett å se nerven.

Såret, vonbroten og meget snurt og fornærmet etterpå, men du ser på henne at det egentlig føles mye bedre. :rodmer:

• Liker 1
Skrevet (endret)

TS her, ja pus har heldigvis hvite klør^^ Takk for svar, da skal jeg klippe dem 3-4 mm fra nerven:-) Hoho, pus blir nok ikke glad :-p Vurderer å klippe 1 mm ca (altså tuppen) en gang i uka, så slipper de å bli fryktelig lange.

- Innlegget ble 'kludret til' ved et uhell !

Dette beklages på det dypeste.

Lille-pus

Endret av Lille-pus
Gjest Lille-pus
Skrevet

Her kommer mitt svar (som skulle være i eget innlegg, og ikke inkludert i ditt, Brimi) :sjenert:

Vet du hva ? Da synes jeg du skal klippe bittelitt hver gang og klippe ofte :)

Jeg forstår deg. Jeg syntes det var kjempeskummelt første gangen, - og det synes han som skulle få klørne sine stusset også.

Vi ble ferdige..... etter flere dagers jobbing.... og du verden så mange festelige, dype striper med skorpe på jeg hadde på halsen og i kravebensområdet da uken var over ! :Hehe:

- dette var før vetrinæren lærte meg trikset med håndkledet, som virker veldig beroligende på mine 3 :fnise:

Skrevet

TS her, ja pus har heldigvis hvite klør^^ Takk for svar, da skal jeg klippe dem 3-4 mm fra nerven:-) Hoho, pus blir nok ikke glad :-p Vurderer å klippe 1 mm ca (altså tuppen) en gang i uka, så slipper de å bli fryktelig lange.

- Innlegget ble 'kludret til' ved et uhell !

Dette beklages på det dypeste.

Lille-pus

Sorry, måtte bare :skratte:

Sånn i begynnelsen kan det være lurt å gi seg med klippingen når pus protesterer og heller ta resten neste dag.

Skrevet

Sorry, måtte bare :skratte:

Sånn i begynnelsen kan det være lurt å gi seg med klippingen når pus protesterer og heller ta resten neste dag.

Hehe, har klippet dem en gang før. Men fikk ikke tatt alle. Kommer nok til å ta litt og litt ja :-) Må dessverre gjøre det alene imorgen, men kan prøve håndkle trikset^^ Takk for svar igjen^^

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...