muffineline Skrevet 8. juni 2012 #1 Skrevet 8. juni 2012 Jeg fikk utbetalt ferielønn i dag, og lurer på om jeg da ikke får lønn i juli da? Jeg har en uke ferie i slutten av juni og en i begynnelsen av juli, så jeg jobber jo ganske mye i juli.
meelissa Skrevet 8. juni 2012 #2 Skrevet 8. juni 2012 Feriepengene er jo de du tjente opp i fjor Du får lønn hvis du jobber i juli.
andy capp Skrevet 8. juni 2012 #3 Skrevet 8. juni 2012 Det kommer helt an på hvordan lønna utbetales. For eksempel i staten får du normal lønn + fereipengetillegg i juni, normal lønn de 11 andre månedene i året. Andre steder får du utbetalt feriepengene i juni, sammen med vanlig lønn, og trekkes for ferie når du avvikler den ne. Det blir da ditt ansvar å sørge for at du har penger i ferien. Atter andre steder utbetaler vanlig lønn så lenge du jobber, men utbetaler feriepengene når du faktisk avvikler ferien. Dette er det altså bare lønningsansvarlig på din arbeidsplass som kan svare på.
Fanta Exotic Skrevet 8. juni 2012 #4 Skrevet 8. juni 2012 Jeg får alltid feriepenger i tillegg til vanlig lønn, siden jeg alltid jobber hele sommeren.
Bachata Skrevet 8. juni 2012 #5 Skrevet 8. juni 2012 Dersom du ser av lønnsslippen din at du kun har fått utbetalt feriepenger denne måneden, så er praksisen til firmaet du jobber i at du i juni trekkes for 5 uker ferie og kun får feriepenger. Dersom det er slik, så vil du få helt normal lønn alle andre måneder, uansett når du tar ut dine 5 uker ferie. Det vil altså si at ferien du tar i juli, blir du ikke trukket for. Dersom du har fått både feriepenger (som du opparbeidet i fjor) OG vanlig lønning (dette ser du av lønnsslippen din, der skal det stå spesifisert), så vil du trekkes for ferie i de månedene du tar ferie (eller måneden etter) og må selv sørge for å ta vare på feriepengene så de dekker om du tar ferie senere. Er du usikker eller ikke helt klarer å tolke lønnsslippen, ta kontakt med lønningskontoret. Dersom du jobber ett sted der all ferie blir trukket i juli (altså at du kun får feriepenger og ikke vanlig lønn i juni), så har de altså trukket deg for all ferie, og om du ikke har tatt ut all ferie på slutten av året, så får du enten overført ferie eller utbetalt det du har blitt trukket for mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå