sussi123 Skrevet 7. juni 2012 #1 Skrevet 7. juni 2012 Jeg leier en leilighet på 38 kvadrat og ønsker å skaffe meg katt(er). Jeg har ønsket meg dette i mange år og er nå godt over 30, singel, barnløs og har bestemt meg for å oppfylle drømmen.Har noen spm som jeg håper noen kan svare på: 1. Jeg leier leilighet, og utleieren er i utgangspunktet ikke så keen på at jeg skal ha katter. Jeg har sjekket opp regelverket, snakket med advokat osv og funnet ut at jeg har krav på å ha kjæledyr selv om jeg leier så lenge de ikke er til besvær for huseier(som bor mange mil unna) eller naboer, noe innekatter jo ikke er. Han sier han er redd for parkett og vegger, men hvis jeg har klore/klatre stativer, masse leker og de er to som leker med hverandre, vil de da høyst sannsynlig klore opp parkett, kjøkkeninnredning, murvegger osv?Møblene er mine, så de må gjerne få klore på de. 2. 38 kvadrat for lite?Jeg har sett ut to puser(blandingskatter, en han og hun). De jeg har sett ut er søsken og vokser opp sammens nå. Jeg ønsker de skal få selskap i hverandre når jeg er på jobb osv. Er 38 kvadrat(en ettroms med alkove) for lite for to katter eller burde jeg holde meg til en? Får jeg sove om nettene eller holder de meg våken siden det jo er en ettroms?Jeg har også en balkong, men kan ikke gjerde den inn pga borettslagets regler. Kan kattene lære seg til å holde seg på den balkongen uten å hoppe ned? Når bør jeg introdusere de for den balkongen? Med en gang når jeg får de(når de er 12 uker), eller etter en stund når de har blitt trygge inne i leiligheten? 3.Kan to innekatter klare seg hjemme alene en periode hvis man setter fram vann og mat? Jeg snakker da om ett par dager foreksempel. Eller må man da regne med å kutte all spontan helgereising? 4. Utgifter. Er det dyrt? 5. Leker også kattene sammens når de blir voksne? Blir superglad for svar!!
Aurora M. Skrevet 8. juni 2012 #2 Skrevet 8. juni 2012 Tja, det var mange spørsmål (og godt er det, for det viser jo bare at du overveier dette nøye) Jeg kan ta et par av de nå (litt trøtt..). Først av alt vil jeg si at jeg har stor forståelse for at du ønsker deg katt(er). Du høres også ut til å kunne bli en god "pusemor"! Når det gjelder boforholdene dine er jeg derimot (dessverre!) litt tvilende. La meg først spørre: Du sier du leier leilighet i et borettslag. Er det da framleie det er snakk om? For hvis det er slik, er det vel en grense (er det ikke 1 eller 2 år?) for hvor lenge du kan leie. Det igjen vil vel bety at du må ut på boligmarkedet igjen om ikke lenge, og det er ikke like enkelt med 2 puser- innekatter eller ei. For det er jo dessverre slik at selv om vi strengt tatt vel har loven på "vår side" når det gjelder innekatt, så er det fremdeles utleier som avgjør om han ønsker å leie ut til noen som har dyr eller ikke. Og de fleste velger sistnevnte.. Fremtidig bosituasjon er en ting en må tenke grundig gjennom når en velger å anskaffe seg katt, som fort kan bli bortimot 20 år gammel. Det kunne selsagt blitt en stor fordel for deg også om du hadde funnet en større leilighet der huseier i utgangspunktet er mer positiv til dyrehold, men slikt vet man jo aldri.. Når det gjelder hold av innekatt anbefales det alltid å ha minst 2 katter. Dette fordi de stimulerer hverandre på en måte vi mennesker aldri vil klare. Katter har enormt med energi og et stort behov for lek og adspredelse, og innekatter krever mange ganger så mye lek og kontakt med eier (selv om de er flere sammen) enn en utekatt som får brukt sine sanser og sin kropp på den måten de er skapt til. Det er med andre ord en ganske krevende oppgave å ha innekatter, selv om de er 2 sammen. Dette gjelder selvsagt spesielt når de er små. Om du får sove i en liten ettroms med 2 kattunger er vanskelig for meg å svare på da jeg ikke vet om du er en "lett sover" eller sover om det så kravler to pelsdotter over deg halve natten som vil leke, biter deg i tærne og mest trolig raser rundt i leiligheten på kattungers vis. For det vil de garantert gjøre. Garantert vil det også ryke enten en potteplante, en duk eller en pyntegjenstand i ny og ne, for de er virkelig høyt og lavt! Når det gjelder arealet, bekymrer det meg ikke de første månedene. Da vil de ha nok med å utforske de kvadratene de har til rådighet (og ny mamma). Men katter vokser fort til. Jaktinstinktet og utforskertrangen vekkes og rastløsheten kommer sigende på.. Og det er nå (omkring 7-8 mnd eller så) det er naturlig å utvide verden for dem (slippe de ut) for å la de få leve ut alle de instinktene og den energien de har. Som innekatteier må en derfor prøve å kompensere for dette i form av tilretteleggelse som i størst mulig grad dekker behovet for utforskning : Forandringer i miljøet- trenger ikke være store). Fysisk aktivitet : Klatrestativ, hyller oppetter vegg, tilstrekkelig med stimulerende leker o.s.v). Sansestimli: Frisk luft og spennende lukter-kan løses ved netting foran vindu og bred vinduspost som de kan sitte i om en ikke har balkong, kattegress inne (nyttig også for fordøyelse) og gjerne et lite "grønt hjørne" i stua med ufarlige planger. Hjernetrim og utløp for jaktinstinkt Lek med eier flere ganger om dagen fortrinnsvis i form av jaktlek (jage rundt på gulv, rundt dørkarmer, under matter og andre lure steder som krever en innsats, med leke i enden av en snor er et eksempel). Hvis en tenker seg det naturlige livet til en katt (som får gå ute) og hvordan de får brukt hele kroppen og alle sansene i mange, mange timer daglig, skjønner man at det krever en god del fra eier å lykkes i å få stabile og lykkelige innekatter. Ikke minst om en selv er i full jobb, alene og ønsker frihet til å reise bort i ny og ne. Jeg sier ikke at det ikke kan gå, men du må være forberedt på at det er krevende, og det er dessverre en god del innekatter som utvikler adferdsproblemer fordi de er understimulert. Ang. balkongen: Ja, de hopper ned. Høyde skremmer dem ikke (de har lite begrep om det) i småbarnsstadiet og heller ikke i voksen alder så sant de ikke har "lært leksa" (hoppet/falt ned og fått en støkk). Ergo kan du ikke ha dem på balkongen uten sikring. Det betyr også at du selv heller ikke kan nyte den med mindre du ikke tar blikket fra småttisene så mye som et sekund, og selv da må du være rask i vendinga om du skal fakke dem i spranget. Er det for høyt ned, kan de skade seg alvorlig. Er det for lavt, kan de være over alle hauger før du vet ordet av det. Og en liten innekatt forstår seg ikke på alle farene der ute.. Ang. utgifter har sikkert mange andre her disse i hodet (grunnet frivillig arbeid er ikke "mine priser" relevante her), men kattene må iallefall både chippes, vaksineres og kastreres selv om de skal være inne. Du må også påberegne uforutsette utgifter i tilfelle sykdom og skader (anbefaler forsikring!). De bør få kvalitetsfor, og du må som nevnt ut med noe ekstra for tilretteleggelse for klatring, lek o.l. Om du lykkes i å få harmoniske og lykkelige innekatter av to kattunger (og en harmonisk uthvilt "mamma") i en såpass liten ettroms, i full (?) jobb, uten balkong de kan lufte seg på, kan jeg selvsagt ikke svare et bastant "nei" på da jeg ikke kjenner deg. Men jeg kjenner meg selv ganske godt etterhvert, og vet at når det kommer til katter er jeg en ekstremt tålmodig og oppofrende sjel. Og jeg ville ikke ha klart det over tid med friske unge katter. For over tid er stikkordet her, og det er slik vi må tenke når vi anskaffer oss dyr. Jeg ville ha sett litt annerledes på situasjonen om det var snakk om to eldre "skadeskutte" puser som har levd et hardt liv som hjemløs og som har vist at de ikke under noen forutsetninger vil ut. To som til fulle har fått rast fra seg og har fått evig nok av jakt og uteliv. To som bare ønsker fred og ro i en varm sofakrok til å hvile ut i sine siste år, mat i skålen sin og en kjærlig mamma de ikke trenger å dele med 20 andre bråkmakere.. Det finnes noen av dem rundt om på hjelpesenter og i fosterhjem. Kanskje du må lete litt, ta noen telefoner, men det ville til fulle være verd det om du skulle tenne på tanken. Lykke til med avgjørelsen! 3
CathFoto Skrevet 8. juni 2012 #3 Skrevet 8. juni 2012 Jeg hadde to katter på mindre plass enn det i 6 mnd, og det gikk fint. Jeg må understreke at det ikke var planlagt, Pus2 var en mini uteligger da jeg fikk ham, og jeg tok ham i mot på den plassen fordi jeg visste jeg natt skulle flytte. Anyways, jeg tror det går fint. Men om du ønsker at de to skal være kompiser så kan det være lurt å finne to som er vokst opp sammen på Finn eller to gode kompiser fra FOD/Dyrebeskyttelsen, evt to kattunger som er søsken. Min ene pus, Pus1 gikk løs på vinduskarmen en gang, men det var lett å fikse med nytt og fint klorebrett. Ellers har jeg aldri opplevd at de har klort på vegger, gulv osv. Det er lurt å ha et høyt klore/klatrestativ for katter liker seg i høyden. Helst vil de kunne gå rundt hele leiligheten uten å måtte berøre gulvet. Jeg synes det er fint med to katter, nettopp fordi de har selskap i hverandre og om de har vokst opp sammen så er det større sjanse for at de setter pris på selskapet enn om ikke. Ang. søvn så kommer jo det an på hvordan puser man har, men det er nok ikke plassen som avgjør det. Det som avgjør er om du har puser som snakker mye og om de er bajaser om natten og hvor godt sovehjerte du har. Med to katter i hus kan du reise mer enn om du har en, de klarer seg fint over natten alene. Men skal man være borte et par dager så synes i allefall jeg det er fint med en venn eller kattepasser som kommer innom og ser til de og koser litt. Kostnader ja, tegn forsikring er mitt råd. Da blir det mindre dyrt om uhellet skulle være ute, det har både jeg og Green Lady her på forumet erfaringer med. Jeg har tre puser og bruker ca 800,- pr.,mnd og det inkluderer mat, kattesand og forsikring. Leker osv kjøper jeg litt innimellom og tror neppe det blakker meg noe. Mine katter elsker q-tips, hårspenner, hårstrikker og tråd så leker trenger ikke være dyrt. Ang.balkong så er vår glasset inn, så har ikke personlig erfaring med dette, men noen jeg kjenner bor i 7 etg med to katter, og de har et slags nett på balkongen som gjør at kattene kan være ute uten fare og uten sjenanse for naboer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå