Gå til innhold

Hva er den beste treningen?

Anbefalte innlegg

Gjest Vena Cava
Skrevet (endret)

Hva er den beste treningen om man skal ned i vekt, altså bli tynnere, i tillegg til å få litt muskler på kroppen og stramme opp?

E det en kombinasjon av styrke og kondisjon? Intervalltrening? Og hvor ofte bør man trene hva?

Jeg har trent litt vel mye styrke kanskje de siste ukene, i forhold til kondisjon. Så jeg føler at fremgangen her stoppet opp litt ang fettforbrenning.

Jeg trener etter jillian Michaels DVD for de som lurer. No more trouble zones, 30day shred, og killer buns and thighs. Jeg blir ganske sliten og kjenner det godt i musklene, men er redd det ikke er nok kardio trening innbakt. Bør jeg jogge i tillegg? Jeg har tenkt på å jogge i tillegg nå i begynnelsen bare for å få opp intensiteten og fremgangen litt. Kanskje annenhver dag jogging og trenings DVD? Jeg trener 5 dageri uka og har normalt sunt kosthold. Spiser litt snop en gang i uka ca.

Noen innspill? Setter pris på alt dere kan komme med :)

Endret av Muff.
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men kan jo si hvordan jeg trener. Jeg skal ned i vekt, er ganske overvektig. Pr. nå har jeg to styrketimer i uka for å bli litt sterkere, men mest av alt for å ha litt variasjon i treningen. Utenom det har jeg 3-4 kondisjonsøkter i uka, som stort sett består av spinning. Legen min har sagt at jeg bør fokusere mest på kondisjonstrening dersom jeg skal ned i vekt. Spinningtimene er ulike, og jeg har blant annet intervalltrening én gang i uka.

Skrevet

Av erfaring bør du være forsiktig med for mye og for hard intervalltrening. Selv opplevde jeg at appetitten økte noe enormt, samt at det øker faren for skade.

For å svare på spørsmålet: kondisjonstrening er best for å gå ned i vekt - spinne, jogge, svømme osv. Styrke er viktig for å bevare muskelmassen, så en slipper å bli en slank pudding :-)

Skrevet

Både kondisjon og styrke er viktig!

Jeg trener kondis ved enten elipse eller jogging, pluss styrke med vekter. Bor et stykke unna treningsenter, så jeg kjøpte meg ei brukt elipsemaskin og div vekter så jeg får trent hjemme. Bruker mest elipse da den er mere skånsom mot rygg enn jogging.

Sykling er og god kondistrening:-)

Skrevet

Jeg har også fått beskjed fra legen om å konsentrere meg om kondisjonstrening mens jeg går ned i vekt. Jeg sykler intervaller og jogger/går raskt. Bruker mye oppoverbakker og blir skikkelig sliten. I vinter gikk jeg på ski 2-3 ganger i uka og det satte virkelig fart på forbrenninga! SÅ stavgang i oppoverbakke er noe jeg vurderer å starte med også. jeg trener 4-5 ganger i uka. Når jeg er i mål med vekta skal jeg begynne med styrketrening i tillegg for å stramme opp og bli sterkere. Da vil nok vekta øke litt igjen, men da er det muskler :)

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg har prøvd mange treningsformer og for min del har joggingen vært det mest effektive. Det brenner fett, får frem muskeldefinasjonen og det skal ikke mye jogging til per uke for å få resultater.

Jeg kombinerer det selvsagt med et sunt kosthold, samt at jeg praktiserer yoga 2-3 ganger i uka.

Leste faktisk nylig at det er sånn Victoria Secret modellene lever(jogging, yoga og sunt kosthold) :popcorn:

Gjest Grodu
Skrevet

Jeg har prøvd mange treningsformer og for min del har joggingen vært det mest effektive. Det brenner fett, får frem muskeldefinasjonen og det skal ikke mye jogging til per uke for å få resultater.

Jeg kombinerer det selvsagt med et sunt kosthold, samt at jeg praktiserer yoga 2-3 ganger i uka.

Leste faktisk nylig at det er sånn Victoria Secret modellene lever(jogging, yoga og sunt kosthold) :popcorn:

Jogging er så deilig! :) Tror det er en av de beste treningsformene som finnes.

Gjest Vena Cava
Skrevet

Jogging er så deilig! :) Tror det er en av de beste treningsformene som finnes.

Hvor ofte og lenge jogger du i gangen for å få effekt? Og hvor intenst?

Selv hater jeg å jogge, syns det er så kjedelig....hehe men må man så må man er det det heter :P

Gjest Grodu
Skrevet (endret)

Hvor ofte og lenge jogger du i gangen for å få effekt? Og hvor intenst?

Selv hater jeg å jogge, syns det er så kjedelig....hehe men må man så må man er det det heter :P

Det blir forskjellig i forskjellige perioder, men blir ofte 3-5 ganger i uka hos meg. Rundt 30-60 minutter pleier jeg å jogge. Løper ofte intervaller. Pleier å gå rolig i 5 minutter, jogge sakte en stund, så jogge raskt. Så bytter jeg på.

Men tror det er viktig å ikke presse seg alt for mye i starten, da blir det bare slitsomt og man mistet motivasjonen lett. Det er smart å starte ganske rolig, feks. 20 minutter et par ganger i uka om du sjeldent trener ellers. Så blir det mer og mer :) til slutt tar du mila flere ganger i uka :trene: dersom man har motivasjon til det.

Jeg syntes også det var sykelig kjedelig å jogge i starten. :fnise: Men så tenkte jeg på de positive resultatene man får (ikke bare på utseendet, men phsykisk) jeg følte meg såå mye bedre! Så det hjalp for motivasjonen :)

Det hjelper jo også med god musikk på ørene som har litt "tempo".

Endret av Grodu
Skrevet

Jeg har trent mye jogging, men merket lite effekt av det etterhvert. Så har startet med intervalltrening og det fungerer veldig bra!

Tar 15-20 min jogging på tredemølle, der jeg svetter ganske godt

Deretter 20-30 min styrke, der jeg fokuserer på de største muskelgruppene (bein, mage, armer)

Og så avrunder jeg med 10 min til på tredemølla, litt saktere for å få ned pulsen.

Fungerer veldig bra for meg! :) Ved å bygge muskler får man bedre forbrenning når man hviler, vettu;) Så jeg merker både vektnedgang og oppstramming i fisken!

Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg har trent mye jogging, men merket lite effekt av det etterhvert. Så har startet med intervalltrening og det fungerer veldig bra!

Tar 15-20 min jogging på tredemølle, der jeg svetter ganske godt

Deretter 20-30 min styrke, der jeg fokuserer på de største muskelgruppene (bein, mage, armer)

Og så avrunder jeg med 10 min til på tredemølla, litt saktere for å få ned pulsen.

Fungerer veldig bra for meg! :) Ved å bygge muskler får man bedre forbrenning når man hviler, vettu;) Så jeg merker både vektnedgang og oppstramming i fisken!

Takk for svar begge :)

Men nå ble jeg litt interessert i dette med intervalltrening...... må virkelig ha ting inn med teskje jeg da. Hvordan legger dere det opp? Bruker dere pulsklokke?

Det har ikke jeg, men har hørt at det er en veldig grei investering da man kan følge med på pulsen sin og dermed få litt bedre kontroll over treningen.

Hvor lenge er hver "økt" når dere trener intervall? Og hvor lang er hele økten til sammen?

Jeg har trent litt fra før så er ikke HELT grønn. Bare litt. (Trener i stua til kardio/styrke dvd) Trenger virkelig å trene litt mer variert nå før jeg blir møkk li av dvd-dama, og jeg er langt fra mål.......

Skrevet

Jeg bruker ikke pulsklokke. Rett og slett fordi jeg er student og har ikke råd. Men det kunne sikkert vært lurt å ha! :)

Som jeg skriver så tar jeg mellom 15- 20 minutter på tredemølla, der jeg løper meg fin og svett, og opparbeider meg en rimelig høy puls.

Deretter trener jeg de største muskelgruppene:

-Bein (4 sett med 15 rep. pr gang) Varierer hvilke apparater jeg bruker. Innimellom tar jeg to forskjellige apparater, der jeg tar 4x15 på hver. Andre ganger holder det med en type.

- Armer: Biceps (4x10 rep, der jeg starter med lav intensitet, og legger på høyere etterhvert)

- Mage: 5-6x 15 situps

Så hender det jeg tar litt andre apparater der jeg trener mer spesifikke muskelgrupper, hvis jeg har tid og overskudd til det.

Styrkedelen av treningsøkten varer ca 25 min

Deretter tar jeg enten 10 minutter på ellipsemaskinen, eller så tar jeg ti minutter løping igjen på tredemølla. For å få opp pulsen en gang til, og svette litt mer.

Alt i alt varer hele økta en times tid. Og når man varierer på den måten går tiden superfort! :)

Absolutt å anbefale! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener kun tung styrketrening og har en veldig flott og stram kropp pga det.

Kondisjon får ned vekten, men for å få en FIN kropp og ikke bare tynn, er det styrke som gjelder. De få jentene som faktisk trener skikkelig styrke har ti ganger finere kropp enn disse småslappe joggejentene (med NOEN unntak).

Anonym poster: 9a1de2258842567fa68a2e822f053dd0

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Kardio forbrenner mer energi og vil derfor hjelpe deg å gå ned i vekt. Men det eneste dom virkelig hjelper er å spise mindre! Du blir ikke tynnere om du spiser som normalt/mer enn normalt.

Skrevet

Kjenner godt til dette med at jogging er noe herk i starten, men kan LOVE deg at det blir mye mer gøy etter hvert som du kjenner at formen blir bedre;D Jeg har en strekning på 2,5 km som jeg løper fram og tilbake en gang i ny og ne (blir ikke så veldig ofte, fordi jeg trenger variasjon i hvor jeg løper, ellers blir jeg lei med en gang). Første gangen jeg løp der måtte jeg gå store deler av strekningen og droppet det 300 m bratte bakken midtveis (den er SEIG), nå er det null problem og jeg synes det er så gøy å se framgang. Absolutt verdt slitet!!!

Når det gjelder intervaller pleier jeg som regel å ta det på tredemølla. Varmer opp i 10-15 min med rolig jogg og kjører 40 sek x 10 to ganger (20 sek hvile mellom, og 3 min pause/rolig gange).

Kjører også pyramideløp, hvor jeg øker intensiteten hvert 5. min, løper da i 25 min, tar en 3 min pause og kjører samme greia, bare med øking hvert 2. min.

Hvis jeg kjører intervaller ute, finner jeg meg en bakke og bruker trær eller lyktestolper som mål. Kan f.eks spurte/løpe forbi 2 lyktestolper, deretter gå til neste osv..

Skrevet

Hvem F vil fortsatt se ut som VS modellene?? Trodde det for lengst var "ut" :fnise: ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...