Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvordan jobbsituasjonen for middels gode nyutdannede jurister (C snitt) er om dagen? Har litt inntrykk av at det er vanskelig å få jobb. Hvor lenge før man har levert masteroppgaven er det greit å begynne og søke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lærer man ikke og/å på jus ? :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

lærer man ikke og/å på jus ? :fnise:

Nei, det gjør vi ikke. Jeg sov nok i den timen på barneskolen :skratte:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, så tåpelig å kommentere på noe sånt, i stedet for å svare på spørsmålet. Prøve å trekke andre ned fordi man ikke unner dem status. Tipper juristen hadde gjort det bedre på en skoleprøve enn deg selv - samt får mer i lønn :P

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I forhold til svar på spørsmålet: Første forelesning på jussen sa foreleser høyt og tydelig at alle med C og D i snitt fikk gode jobber - nettopp fordi alle vet om det enorme karakterpresset som råder på jussen.

Utrolig mange av de som har kjempet seg inn på jusstudiet er perfeksjonister, og dette preger miljøet. MEN du må huske at på skalaen etter hver eksamen, så er det alltid flest som fikk C og D i snitt, det vil altså være flere jurister med C i snitt enn A. U see?

I forhold til jobb, fikk vi tips om å kunne begynne å søke / sende rundt CV'er fra og med at vi begynte på 3.året. Da begynte vi å bli interessante for kommende arbeidsgivere, og det var stor sjanse for å få sommerjobber/internships, for så å kanskje få jobbtilbud senere om de likte deg.

Så ikke fortvil, du er alltid sikret jobb som jurist - det er jo et yrke + at det foreligger behov! Tenk på alle de som går "kulturledelse", "filmvitenskap", "historie", "filosofi", "sosialantropolog", "europeiske studier". Da ville jeg nok vært mer i tvil :)

AnonymBruker
Skrevet

I forhold til svar på spørsmålet: Første forelesning på jussen sa foreleser høyt og tydelig at alle med C og D i snitt fikk gode jobber - nettopp fordi alle vet om det enorme karakterpresset som råder på jussen.

Utrolig mange av de som har kjempet seg inn på jusstudiet er perfeksjonister, og dette preger miljøet. MEN du må huske at på skalaen etter hver eksamen, så er det alltid flest som fikk C og D i snitt, det vil altså være flere jurister med C i snitt enn A. U see?

I forhold til jobb, fikk vi tips om å kunne begynne å søke / sende rundt CV'er fra og med at vi begynte på 3.året. Da begynte vi å bli interessante for kommende arbeidsgivere, og det var stor sjanse for å få sommerjobber/internships, for så å kanskje få jobbtilbud senere om de likte deg.

Så ikke fortvil, du er alltid sikret jobb som jurist - det er jo et yrke + at det foreligger behov! Tenk på alle de som går "kulturledelse", "filmvitenskap", "historie", "filosofi", "sosialantropolog", "europeiske studier". Da ville jeg nok vært mer i tvil :)

Takk for oppmuntrende ord! Man kan ikke høre dem ofte nok.

Jeg er vel egentlig ikke så bekymret for om jeg får jobb når jeg er ferdig. Jeg har en full CV og mer relevant erfaring enn de fleste. Regner ikke med å få drømmejobben med en gang, men noe relevantmå jeg få.

Det jeg lurer på er hva jeg kan ha sjanse på nå, når jeg ikke skal levere masteroppgaven før i november. Har søkt noen kvasirelevante stillinger i Nav, men har hørt rykter om at søkertallet på de stillingene ligger godt over 100.

Skrevet

Herregud, så tåpelig å kommentere på noe sånt, i stedet for å svare på spørsmålet. Prøve å trekke andre ned fordi man ikke unner dem status. Tipper juristen hadde gjort det bedre på en skoleprøve enn deg selv - samt får mer i lønn :P

Hjelpe meg, folk er hårsåre. Var bare en morsom kommentar. Og jeg klarer meg fint med profesjonsutdannelsen min, og nesten en mill i årslønn, takk ! ;)

Skrevet

Jobbmarkedet for jurister er ulikt rundt om i landet. I Bergen f.eks. er det tøffere konkurranse om jobbene enn i Oslo.

• 1 år senere...
Skrevet

Off topic, men på hvilken måte anvendte TS og/å feil i startinnlegget?

Anonymous poster hash: c9bef...462
  • Liker 1
Skrevet

Hjelpe meg, folk er hårsåre. Var bare en morsom kommentar. Og jeg klarer meg fint med profesjonsutdannelsen min, og nesten en mill i årslønn, takk ! ;)

Kan du fortelle hvor i HI det er å/og feil? Kan det være at det var du som sov i timene?

Anonymous poster hash: f6aa0...26a

Skrevet

Flaut.

On topic: Følger med på tråden! Håper det kommer flere ordentlige svar her. Spennende for oss førsteavdelingsstudenter å høre om andres erfaringer med jobbmarkedet. :)

• Liker 1
Skrevet

Kan du fortelle hvor i HI det er å/og feil? Kan det være at det var du som sov i timene?

...begynne Å søke.

Skrevet

De to første "å"-ene er riktige, men i siste setning står det "begynne og søke". Man skal ikke først begynne og deretter søke, men skal sette igang med jobbsøkingen. Det er en utbredt feil etter hvert, men det er like fullt noe man lærer på skolen og bør kunne.

Nå er denne tråden uansett eldgammel, men sånn når det første ble spurt om det.

Anonymous poster hash: e554e...9c2

Skrevet

Vet ikke helt hvor du bor, TS. I trøndelag hvor jeg søker opplever jeg derimot at det ikke er mine karakterer som gjør at jeg ikke får jobb, men heller manglende relevant erfaring. Jeg utkonkureres i søknadssammenheng av de som har erfaring. Så hvis du har noe erfaring, så kan du gjøre det veldig bra i jobbmarkedet. Det er i hvert fall min erfaring.

Skrevet

Hvor har du studert? Noe slikt fikk vi aldri høre! Karakterpresset på jussen er noe av det verste jeg noen sinne har vært borti, og en liten tale om akkurat det på førsteavdeling tror jeg kunne reddet mange fra nervøse sammenbrudd..

Vedrørende jobb: Arbeidsmarkedet er hardt om dagen i Osloområdet for nyutdannede, men har du arbeidserfaring er det verdt mye. Vet om er par som leverte masteren sist vår 2013 og fortsatt går ledige.. Felles for disse er manglende erfaring fra noe juridisk arbeid. For resten av de jeg kjenner har det tatt 2-6 måneder, samt noen som har hatt jobb i det de har levert masteren.

Videre tror jeg at om man ikke er selektiv, men åpner opp for stillinger man i utgangspunktet ikke har som første, annet eller tredjevalg vil det gå fint for de fleste. Er man første inne, kan man jo heller søke seg til drømmejobben senere.

Anonymous poster hash: e7768...64c

Skrevet

Er ikke du fantasikjæresten til en eller annen gutt her inne?

Du er liksom smart, lege, tjener godt og alt det der..

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...