Gå til innhold

Leggetider

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har ei datter på 5 år som er helt håpløs å legge på kveldene. Hun har for.eks ennda ikke lagt seg. jeg trenger gode råd. :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår sønn på 6 år får lov til å lese på sengen hvis han er veldig våken, men han får ikke lov til å forlate sengen! Slik har det alltid vært. Vet om andre som lar barna leke i sengen.

Ellers er vel faste kveldsrutiner viktig, synes jeg. Noen barn blir søvnige :Gjesp: av et kveldsbad (...ikke mine... :riste::wink: ), mens andre har faste rutiner på sang og lesing. Det viktigste er vel å roe ned tidlig for kvelden. Ikke "herse"-leker like før sengetid - det girer bare opp selv om det er aldri så morsomt!!! :briller:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, ett råd må være å ikke sove på ettermiddagen. Når min sønn gjør det så er det alltid vanskelig for han å sovne til normal tid..Jeg pleier å bare la han være opp da. Neste dag går alt som smurt igjen.

Gjest Coolaid
Skrevet
Jeg har ei datter på 5 år som er helt håpløs å legge på kveldene. Hun har for.eks ennda ikke lagt seg. jeg trenger gode råd. :-?
Trenger litt mer info for å svare deg. Hva er rutinene deres' date= o.l. Vet at mange foreldre har "leggeproblemer" men min erfaring er at dette er ofte selvforskyldt. Mener ikke at det er slik hos dere men skulle hatt mere info for å svare.
Skrevet

Hva mener du med lagt seg? Er hun i sengen og er våken eller tusler hun rundt i stua?

Hva med å sette opp ett belønninssystem for at hun skal legge seg fint? F. eks 1 klistre merke for hver kveld hun har lagt seg fint når du har stelt henne for natten. Når det f. eks har gått en uke ( 7 klistremerker) kan hun f.eks bytte de inn i noe hun har lyst på.

Etter noen uker kan du jo sette lista litt høyere og etter som tiden går bortfaller dette belønningssystemet, og du har forhåpentligvis fått ei jente som har fått rutinen at når hun blir sendt i seng om kvelden så er det natt :D

Bare et lite tips fra meg.

Lykke til!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Faste legge rutiner, faste legge tider og få lov tiil å velge selv hva hun vil gjøre i sengen i 10 min.

fargelegge, lese, bli lest for etc....

Det har funket hos oss.

Nå har det jeg jo sånn at akkurat som voksene så er det ikke altid at de får sove, da får hun lov til å evt lese litt til (men det skjer veldig selden, er det ofte da prøver hun seg nok litt :wink: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...