Gå til innhold

Hva er det med SÅNNE utenlandske menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig ikke,

men når jeg på en vanlig dag/kveld går i sentrum på shopping, eller er på vei hjem, så syns jeg ikke noe om denne ropingen. De oppfører seg dumt.

Oppsøker jeg fest, så må jeg tåle fulle folk, men når jeg gikk fra bussen og til t-banene, så forventer jeg ikke å oppleve sånt.

Men uansett så er dette et uniformt problem. Det finnes idioter i alle samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cuntzilla

Jeg synes også sånt er ubehagelig og drar på meg skylappene og strener forbi.

Det slår meg at Oslo sånn sett har gjort meg noe rasistisk, eller rettere sagt skeptisk ovenfor visse kulturer. En vakker dag er det vel bare noen som vil si til meg at jeg har dasspapir under skoen, og så turer jeg avgårde uten å se på dem engang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Men uansett så er dette et uniformt problem. Det finnes idioter i alle samfunn.

Ja, men dette handler også om kultur.

Eller er grunnen til at dette skjer meg ofte med nye landsmenn at det er flere idioter blant utlendinger enn nordmenn? Didn't think so.

Når gamle tannløse griser fra visse kulturer hoier etter vakre norske tenåringsjenter, eller faktisk tar de i armen, gliser til dem og foreslår helt seriøst at de skal bli med dem hjem, så er det et kulturkræsj på gang.

Jeg vet ikke om de tror de har kjangs fordi norske jenter er horer, eller om de er fra en kultur hvor det er kosher å prøve seg på alt og alle, eller om det er en hersketeknikk eller er ment som kompliment hva det nå er. Men noe er det som skiller disse spesielle mennene fra den jevne nordmann.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakeligvis har ikke denne episoden så veldig mye med det faktum at de er utenlanske å gjøre. Vedder på at du gik forbi forholdsvis mange utenlandske menn som ikke gjorde noe spesielt også.

Det er vel akkurat det det har å gjøre.

Har du prøvd å rusle gjennom Grønland en tidlig sommerkveld med venner av begge kjønn? Det er helt utrolig hvor mye tilsnakk og roping man får etter seg av voksne utenlandske menn uten at man i det hele tatt kaster et blikk på de.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Enda en sånn tråd? Og man vet ikke hva det dreier seg om engang? Hvorfor gidder du å lage en sånn tråd? Det gir oss ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Har du prøvd å rusle gjennom Grønland en tidlig sommerkveld med venner av begge kjønn? Det er helt utrolig hvor mye tilsnakk og roping man får etter seg av voksne utenlandske menn uten at man i det hele tatt kaster et blikk på de.

Ja, dette ble diskutert i den andre tråden. Og de fleste kom vel fram til at vi ikke har opplevd noe som helst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg opplevd mange ganger og bare fra innvandrere. Kulturforskjeller? Vet ikke jeg, er tydeligvis helt ok å rope og trakkasere kvinner der de kommer fra!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg skjønner ikke hvorfor de måtte rope sånn til meg? Jeg turte ikke skru av musikken, fordi jeg ikke ville høre hva de sa til meg.

Syns det er rart at disse mennene, som var i 40-50 åra, absolutt skulle prate med meg som er 20.

Mest sannsynlig prøvde de å sjekke deg opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badabing: Jeg har ikke sett noen annen tråd om dette, men har du et problem med det så foreslår jeg at du rapporterer tråden i steden for å spre om deg med sure kommentarer.

For oss som bor i Oslo er dette dessverre realiteten, men det betyr ikke at vi trenger og akseptere det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du aner ikke hva de sa, og dermed bør du holde deg for god til å bestemme deg for at de var slemme utlendinger som ville kjefte på deg!!

Du vet at utlendinger er mennesker? At de er like forskjellige som alle andre?

Som sagt før, det kan hende du mistet noe og at de faktisk prøvde å si ifra til deg, eller at det var noe annet de ville si til deg, uten å ville deg noe vondt. Når du, noe som er veldig synlig, totalt overser folk som snakker til deg, og , noe som også ofte er synlig, er engstelig og raser videre, så kan de ha blitt irriterte DERSOM de faktisk bare prøvde å si til deg at "du mistet xxxx".

Og du sier at dersom det var noe viktig ville de vel ha stoppet deg. Si meg, hvis de mennene, av utenlands opprinnelse, som du var redd for at var slemme med deg, i tillegg hadde kommet etter deg og forsøkt å stoppe deg fysisk. Hadde du gitt dem ett sekund mer av din tid da?

nei, jeg tviler på det, og det vet nok de også.

Er man utenlands i oslo har man helt garantert følt på MINST like mye fremmedfrykt fra nordmenn som det du mener du ble utsatt for her. Du var jo selv diskriminerende ovenfor dem. Ville du følt det likt om det var norske, voksne menn som snakket til deg på gata? Eller ville du da faktisk slått av musikken og hørt etter hva de sa til deg?

Du diskriminerer andre pga hvor de kommer fra, også hater du ukjente fordi du mener de sikkert kommer til å diskriminere deg? Ser du ikke dobbeltmoralen?

Jeg har jobbet på grønland og bodd på tøyen og har mange ganger gått gjennom grønland, både tidlig sommermorgener og tidlig sommerkvelder. Både med og uten venner, uavhengig av kjønn.

Jeg har ALDRI blitt snakket til, annet en ett og annet smil og "Bella" eller bare smil og "hei".

Mer en halvparten av vennene mine er utlendinger, og selv om de ikke bor på grønland, så ser de akkurat like ut og kommer fra de samme landene. Så nei, jeg har aldri opplevd noe slikt, selv om jeg har vært MYE på arenaer der det er overtall av utlendinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB 09:35:

Fordi om du ikke har opplevd ubehageligheter fra voksne utenlandske menn, så kan du ikke benekte det fakta at svært mange andre opplever det. Jeg har et typisk nordisk utseende med lyst hår og grønne øyne, og jeg har ikke vært på Grønland en eneste gang uten å få slengbemerkninger fra ekle menn som fint er over 50 år. Jeg er ikke i tvil om at det er kulturelle forskjeller, og det er trist at de ikke kan tilpasse seg landet de har flyttet til.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg selv er skeptisk til utenlandske menn, men dette har med fremmedfrykt og medias måte å fronte saker på.

Men jeg synes det blir litt for dumt om man skal overse på den måten, jeg hadde nok tatt ut en ørepropp for å høre hva disse mennene hadde å si, og om det var negativt / uforståelig / frekt så hadde jeg bare snudd meg og gått videre. Trekk ikke alle under en kam.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Badabing: Jeg har ikke sett noen annen tråd om dette, men har du et problem med det så foreslår jeg at du rapporterer tråden i steden for å spre om deg med sure kommentarer.

For oss som bor i Oslo er dette dessverre realiteten, men det betyr ikke at vi trenger og akseptere det.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=663812

For meg har dette du snakker om aldri vært en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg selv er skeptisk til utenlandske menn, men dette har med fremmedfrykt og medias måte å fronte saker på.

Men jeg synes det blir litt for dumt om man skal overse på den måten, jeg hadde nok tatt ut en ørepropp for å høre hva disse mennene hadde å si, og om det var negativt / uforståelig / frekt så hadde jeg bare snudd meg og gått videre. Trekk ikke alle under en kam.

Fremmedfrykt, ja det kan du ta deg faen på! Har blitt slått ned to ganger, blitt tafset på og blitt ropt etter utallige ganger så frykten er høyst reell. Jeg trenger ikke media til å fortelle meg at innvandrermenn er farlige, det er selverfart!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AB 09:35:

Fordi om du ikke har opplevd ubehageligheter fra voksne utenlandske menn, så kan du ikke benekte det fakta at svært mange andre opplever det. Jeg har et typisk nordisk utseende med lyst hår og grønne øyne, og jeg har ikke vært på Grønland en eneste gang uten å få slengbemerkninger fra ekle menn som fint er over 50 år. Jeg er ikke i tvil om at det er kulturelle forskjeller, og det er trist at de ikke kan tilpasse seg landet de har flyttet til.

Jeg vet faktisk ikke om "svært mange andre opplever det", hvor stor prosent av alle norske kvinner som oppholder seg på grønland opplever dette? Vet du? For jeg aner ikke. Jeg hører de som skriker høyest, men hører også jenter som forteller om det, men jeg kjenner personlig ingen.

Jeg har også ett veldig nordisk utseende, lyst langt hår, grønne øyne, lys hud, og har altså vært mye på grønland, uten å få noen ubehageligheter mot meg.

Jeg hadde en gang en som fulgte etter meg på bakken opp langs med politihuset.. fra grønland til tøyen, midt på natta. Jeg ble irritert, stoppet og snudde meg. Så på ham og spurte "hva VIL du egentlig?".

Han sa ikke ett pip og løp andre veien. :fnise:

Selv tror jeg utstråling og indre aksept for kommentarer kan synes for andre.

Forventer man eller er skeptisk, slik f.eks TS er, så tror jeg sjansen for å få tilsnakk er større.

Jeg har spurt flere av mine utenlandske venner hvorfor noen får det men jeg aldri får det... Da ser de på meg og humrer, "hvem tror du tør si noe negativt til deg?"

Norske venninner har også sagt det, jeg har en myndig utstråling som ikke tilater tull. Kanskje man derfor kan gjøre mye, ved å være litt bevist på hvordan man aksepterer verden rundt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg skeptisk og har fremmedfrykt, men jeg kan nok si jeg er like skeptisk om det er en mann av norsk opprinnelse som står å vræler etter meg på gaten. Men jeg hadde nok ikke gjort det samme om deg, jeg hadde skrudd av musikken for å finne ut hva de lurte på, og så tatt det derfra. Om de lurte på noe hadde jeg svart, men om de var frekke eller noe sånn hadde jeg bare skrudd på musikken igjen og oversett det.

Folk med utenlandsk opprinnelse har ofte en annen kultur enn vi har, og jeg skjønner faktisk at folk er skeptisk. Spesielt når man tenker på hvor mye som kommer i media som er skrevet over. Hvor ofte kommer det en positiv sak og "mann av utenlandsk opprinnelse" med..? Og hvor ofte er det "Kvinne voldtatt, mørkhudet mann siktet"...?

Jeg er ikke rasist, men jeg har sunn skepsis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, jeg synes det var litt risikabelt å ikke slå av musikken, det lureste hadde nok vært å følge med for å få en oversikt over situasjonen og være på vakt. Jeg går som regel med musikk i øret selv, men slår den av om noe rart skjer for å få litt "situational awareness".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Oslo i over 15 år og har aldri opplevd noen av de ville tingene dere skriver om her. De få ubehagelige opplevelsene jeg har hatt med menn i Oslos gater har vært med etnisk norske. Jeg må forøvrig gå gjennom både Grønland og Tøyen om jeg skal hjem til meg fra sentrum. Syns det er meget spesielt hvordan dere hauser hverandre opp med denne fremmedfrykten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette handler også om kultur.

Eller er grunnen til at dette skjer meg ofte med nye landsmenn at det er flere idioter blant utlendinger enn nordmenn? Didn't think so.

Når gamle tannløse griser fra visse kulturer hoier etter vakre norske tenåringsjenter, eller faktisk tar de i armen, gliser til dem og foreslår helt seriøst at de skal bli med dem hjem, så er det et kulturkræsj på gang.

Jeg vet ikke om de tror de har kjangs fordi norske jenter er horer, eller om de er fra en kultur hvor det er kosher å prøve seg på alt og alle, eller om det er en hersketeknikk eller er ment som kompliment hva det nå er. Men noe er det som skiller disse spesielle mennene fra den jevne nordmann.

Bare for å grave etter egen nysgjerrighet.

Når du nevner utlendinger og kultur. Er det spesifikt gruppe mennesker du tenker på?

Det jeg har merket med blått, hvor ofte har det skjedd deg, og hvor ofte har du hørt at det har oppstått?

Hersketeknikk er det neppe. Kompliment? Det tror jeg heller ikke.

Hva legger du i ordet jevne Nordmann? Er det en etnisk Nordmann, eller/og menn med andre etniske bakgrunner som er integrert i samfunnet?

Som skrevet, jeg bare lurer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...