Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er Baccalaureate type? Hva er forskjellen mellom European Baccalaureate og International Baccalaureate?

Skal søke studier i utlandet, og har fått beskjed om å krysse av på en av dem. Prøve google det, men ble ikke klokere.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som kan svare meg?

Skrevet

"Baccalaureate" er eksamenene som brukes på videregående i Frankrike.

Europeisk og internasjonal baccalaureate er vel det som menes?

Skrevet

International Baccalaureate (ibo.org ) er et system for generell studiekompetanse som tilbys verden rundt, man har det på en håndfull videregående skoler rundt i Norge som et alternativ til studiespesialisering VG2 og VG3 (inntak fra studiespesialisering VG1). Dersom man søker norsk høyere utdanning med IB må man søke med samme tidlige frist som dersom man har Steinerskole eller tilsvarende, men omregningen fra IB-karakterer til norske poeng er ryddig og uproblematisk i motsetning til visse andre "alternative" grunnlag for studiekompetanse.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar fra dere begge :)

Jeg har tenkt å søke utdanning i utlandet, og på søknadsskjemaet til universitet står det at jeg må krysse av EB eller IB- baccalaureate. Jeg kommer meg heller ikkke videre hvis jeg ikke krysser av. Regner med at jeg må krysse av på EB-baccalaureate.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar fra dere begge :)

Jeg har tenkt å søke utdanning i utlandet, og på søknadsskjemaet til universitet står det at jeg må krysse av EB eller IB- baccalaureate. Jeg kommer meg heller ikkke videre hvis jeg ikke krysser av. Regner med at jeg må krysse av på EB-baccalaureate.

Du har hverken EB eller IB. EB er et system som primært er ment for barn av foreldre som arbeider i EU-systemet, og det er spesielle skoler som tilbyr dette. Krysser du av for at du har EB vil det jo fremgå senere i søknaden din at du ikke har det, så det vil bare skape krøll i prosessen senere.

Jeg ville ha kontaktet universitetet det gjelder og spurt hvordan søknadene deres håndterer eksamen fra nasjonale skolesystemer. Si at du har "Vitnemål fra den videregående skole" og at det er den norske adgangsgivende eksamen til universitetet, det pleier de å kjenne til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har hverken EB eller IB. EB er et system som primært er ment for barn av foreldre som arbeider i EU-systemet, og det er spesielle skoler som tilbyr dette. Krysser du av for at du har EB vil det jo fremgå senere i søknaden din at du ikke har det, så det vil bare skape krøll i prosessen senere.

Jeg ville ha kontaktet universitetet det gjelder og spurt hvordan søknadene deres håndterer eksamen fra nasjonale skolesystemer. Si at du har "Vitnemål fra den videregående skole" og at det er den norske adgangsgivende eksamen til universitetet, det pleier de å kjenne til.

ååå, nå følte jeg meg litt dum.. men takker for oppklarende svar :)

Jeg får ringe dem på mandag å spørre, siden jeg ikke får sendt inn søknad elektronisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...