Gå til innhold

Hvor mye kan man stole på en synstest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Optikerne spør oss hele tiden om vi ser ditten og datten under en synsundersøkelse og må stole helt på hva vi svarer. Eller tar jeg feil? Vurderer de synte på annet vis og? Jeg er bare nysgjerrig :jepp:

Skrevet

Det er noen få av spørsmålene som er overflødige som de spør allikevel, men i all hovedsak tror jeg det er viktig å være helt ærlig når du er hos optiker.

På den annen side klarer de jo å lage riktige briller til barn som ikke skjønner så mye av de greiene der, så jeg regner med at de har sine metoder for å vite relativt nøyaktig hva du trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Det var en av grunnene til jeg spør, siden jeg jobber med barn og noen har briller. Og nettopp fått lesebriller selv, var selvsagt ærlig.

AnonymBruker
Skrevet

Synet kan testes både objektiv og subjektivt. Hos oppegående mennesker som kan kommunisere bra så legges det mest vekt på den subjektive delen (altså den med tilbakemeldinger fra pasienten) og hos de som ikke kan kommunisere hvordan de ser så legges det mest vekt på den objektive.

Du kan stole ganske mye på det resultatet du får hos en optiker. Grunnen til at du får så mange glass å velge mellom er nettopp for å være pirkete og for å finne akkurat det glasset som er best for deg. Og det sjekkes flere ganger for å dobbeltsjekke at det er det riktige man finner frem til - så ikke bli stresset av at du kanskje svarte feil på noen - de ER like og det ER vanskelig å velge mellom mange av dem, og det skal det være. Det gjøres i tillegg ulike tester som kommer frem til det samme - også dette for å dobbeltsjekke.

• 2 uker senere...
Gjest ameja
Skrevet

Min opplevelse er at du ikke kan stole på optikerens synstester. Det virker som de velger å overdrive behovet fordi de tjener penger på brillesalget. Selv fikk jeg for noen år siden jevnlig hodepine på lesesalen da jeg studerte, og bestemte meg for å gå til optiker. Etter de vanlige testene erklærte hun en rekke defekter ved øynene mine, og resultatet ble kjempedyrt spesialglass.

Den første måneden var jeg veldig påpasselig med å bruke brillene på forelesninger og på lesesalen, og merket en bedring. Etter et par måneder ble bruken mer slurvete, for til slutt å avta helt. Så gikk det noen måneder uten at jeg brukte brillene, men hodepinene kom ikke tilbake. Etter det har jeg ikke brukt brillene på 5-6 år og aldri hatt hodepine eller andre sliteplager ved intens lesing!

Og toppen av kaka opplevde jeg nylig da jeg gjennomgikk en storsjekk på sykehuset pga høyt blodtrykk. De ønsket å se om forskjellige organer hadde blitt "skadet" av noe de mistenkte var langvarig høyt blodtrykk. Hos øyelegen der ble jeg kjørt gjennom utrolig mange tester og avanserte apparater, og konklusjonen var at øynene vart ok, bortsett fra at jeg ble anbefalt å vurdere lesebriller med styrke +0,5 dersom jeg ble trett av mye lesing!

Makan! Jeg stoler i alle fall aldri mer på optikerens salgssvindling!

Skrevet

Min opplevelse er at du ikke kan stole på optikerens synstester. Det virker som de velger å overdrive behovet fordi de tjener penger på brillesalget. Selv fikk jeg for noen år siden jevnlig hodepine på lesesalen da jeg studerte, og bestemte meg for å gå til optiker. Etter de vanlige testene erklærte hun en rekke defekter ved øynene mine, og resultatet ble kjempedyrt spesialglass.

Den første måneden var jeg veldig påpasselig med å bruke brillene på forelesninger og på lesesalen, og merket en bedring. Etter et par måneder ble bruken mer slurvete, for til slutt å avta helt. Så gikk det noen måneder uten at jeg brukte brillene, men hodepinene kom ikke tilbake. Etter det har jeg ikke brukt brillene på 5-6 år og aldri hatt hodepine eller andre sliteplager ved intens lesing!

Og toppen av kaka opplevde jeg nylig da jeg gjennomgikk en storsjekk på sykehuset pga høyt blodtrykk. De ønsket å se om forskjellige organer hadde blitt "skadet" av noe de mistenkte var langvarig høyt blodtrykk. Hos øyelegen der ble jeg kjørt gjennom utrolig mange tester og avanserte apparater, og konklusjonen var at øynene vart ok, bortsett fra at jeg ble anbefalt å vurdere lesebriller med styrke +0,5 dersom jeg ble trett av mye lesing!

Makan! Jeg stoler i alle fall aldri mer på optikerens salgssvindling!

Det har ikke falt deg inn at synet er noe som er i kontinuerlig endring, på lik linje med alt annet i kroppen? Og at ting kan endres ganske så mye på 5-6 år?

For 5-6 år siden så var jeg langsynt på begge øynene. Nå er jeg enda mer langtsynt på det ene øye og nærsynt på det andre øyet.

Min erfaring er at optikere er som alle andre yrkesgrupper, noen er dyktige og andre er mindre dyktige. Har man en dyktig optiker så kan man være rimelig sikker på at det de finner ut er riktig.

• Liker 2
Skrevet

Syne mitt har forandret seg fra pluss til minus på det ene øyet, og det andre øyet har alltid vært minus. Hadde også skjev hornhinne på minusøyet, tok operasjon og så veldig bra med begge øynene, før synet gradvis ble dårligere.

Siste sjekk viste at jeg hadde gått fra omtrent null til -1,0 og -1,75 på fem år.

På noen forandrer synet seg omtrent ingenting i løpet av ti år, for andre forandrer det seg hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...