AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #1 Skrevet 7. juni 2012 Prøver så godt jeg kan å være sunn om dagen fordi jeg er gravid og vil gi den lille så god start på livet som mulig, men greia er at jeg sprekker hver kveld. Da bare må jeg ha en is, må lage sjokolademousse, potetgull eller generelt annet sukker. Så sier jo mange at ja men du kan jo spise hva du vil siden du er gravid. Men jeg kan jo ikke det. Vil ikke ha en kjempebaby, vil ikke ha svangerskapsdiabetes og jeg vil ikke at barnet skal bli avhengig av sukker før han/hun er født. Trenger virkelig hjelp her. Prøver å spise så mye frukt som mulig for å få i meg den type sukker i stedenfor. Og jeg drikker masse masse vann hele tiden for å "mette" magen. Men alikevel hver kveld så går jeg en tur på butikken for å kjøpe noe digg. Og hvor mye er egentlig farlig for den lille i magen? Mengde sukker liksom? Må jo gå an å kose seg innimellom om jeg bare hadde klart å begrense inntaket.
Gjest _Blomsten_ Skrevet 7. juni 2012 #2 Skrevet 7. juni 2012 Prøver så godt jeg kan å være sunn om dagen fordi jeg er gravid og vil gi den lille så god start på livet som mulig, men greia er at jeg sprekker hver kveld. Da bare må jeg ha en is, må lage sjokolademousse, potetgull eller generelt annet sukker. Så sier jo mange at ja men du kan jo spise hva du vil siden du er gravid. Men jeg kan jo ikke det. Vil ikke ha en kjempebaby, vil ikke ha svangerskapsdiabetes og jeg vil ikke at barnet skal bli avhengig av sukker før han/hun er født. Trenger virkelig hjelp her. Prøver å spise så mye frukt som mulig for å få i meg den type sukker i stedenfor. Og jeg drikker masse masse vann hele tiden for å "mette" magen. Men alikevel hver kveld så går jeg en tur på butikken for å kjøpe noe digg. Og hvor mye er egentlig farlig for den lille i magen? Mengde sukker liksom? Må jo gå an å kose seg innimellom om jeg bare hadde klart å begrense inntaket. Lag hjemmelaget godteri med sukrin, yaconsirup osv. Jeg spiser ikke sukker hjemme, lager egne erstatninger av alt.
2shy Skrevet 7. juni 2012 #3 Skrevet 7. juni 2012 Problemet med flere ting som inneholder sukker, er at det gjerne inneholder det farlige herdede fettet også (f.eks is og noe potetgull osv). Det er rent søppel for kroppen din, og barnets. Hvis du først skal skeie ut, kjøp en sjokolade fra helsekosten som ikke inneholder sukker (eller aspartam), eller bak noe selv hvor du bruker f.eks palmesukker/rårørsukker istedet for raffinert sukker. Spis heller rå mandler? 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #4 Skrevet 7. juni 2012 Spis heller rå mandler? Yey, rå mandler når man har maks søtsug.. Baker man dem litt i ovnen med et lag honning derimot, da begynner vi å snakke. Helt frem til man skal amme, da må man vel kutte ut honning.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #5 Skrevet 7. juni 2012 Det er ikke nødvendig å bli hysterisk mtp sukker selv om man er gravid. Alt med måte, akkurat som vanlig. Er det en dag du har ekstra lyst på noe godt, så spiser du det. Hva med å innføre samme regel som da man var liten, med "lørdagsgodt" eller "helgegodt"? Selv spiste jeg sukker når jeg hadde lyst på det, og orket å gå på butikken for å kjøpe noe. 2-4 ganger i uken, men mengdene trengte ikke være enorme for å stille sukkersuget.
Campanula Skrevet 7. juni 2012 #6 Skrevet 7. juni 2012 Sukker er sukker, om det kommer fra frukt eller sjokolade. Men frukt inneholder vitaminer og mineraler, så det er bra du får i deg det. Jeg tror nok det er verre for barnet at du driver og stresser enn at du spiser litt sukker en gang i blant, du trenger ikke bekymre deg sånn Men det er forresten suuupert at du vil ha et godt kosthold under svangerskapet, det er absolutt ikke alle som tenker sånn ... 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #7 Skrevet 7. juni 2012 Det høres litt drøyt ut å bli søtsugen hver eneste dag, å spise godteri en gang i uken må holde. Spis ordentlig mat uten raske karbohydrater, eventuelt ta kromtillegg. Det burde holde. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #8 Skrevet 8. juni 2012 Jeg spiste godteri og sjokolade under hele svangerskapet. Fikk en frisk og fin unge, uten problemer. Det er ikke sååå farlig å spise sjokolade hver dag.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #9 Skrevet 8. juni 2012 Kjenner meg så godt igjen i denne problemstillingen og har til nå spist masse frukt når jeg har lyst på noe søtt. Når lysten på lakris slår inn er det ille, prøver mitt beste på å "utsette" å spise det (ikke bra for barnets intelligens) Litt maks en gang i uka! 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #10 Skrevet 8. juni 2012 Jeg spiste godteri og sjokolade under hele svangerskapet. Fikk en frisk og fin unge, uten problemer. Det er ikke sååå farlig å spise sjokolade hver dag. Selv om barnet blir født friskt, så kan dårlig kosthold være bidragsyter til allergi, astma, osv, senere i livet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #11 Skrevet 8. juni 2012 Selv om barnet blir født friskt, så kan dårlig kosthold være bidragsyter til allergi, astma, osv, senere i livet. Lærevansker, adferdsproblemer, adhd, reduserte sosiale ferdigheter.... Og selv om et barn kommer ut friskt betyr det ikke at neste også gjør det. For å bruke "kjøre uten sikkerhetsbelte"sammenligningen som blir brukt så ofte her inne. Sjokolade og sukker (inkludert frukt) i små mengder innimellom er greit. Men å skeie ut med store mengder frukt, sjokolade og chips hver dag er absolutt ikke bra for barnet. Det er jo bare å la være, du må ikke ha sukker, men du lar deg selv spise sukker hver dag. 3
2shy Skrevet 8. juni 2012 #12 Skrevet 8. juni 2012 Lærevansker, adferdsproblemer, adhd, reduserte sosiale ferdigheter.... Og selv om et barn kommer ut friskt betyr det ikke at neste også gjør det. For å bruke "kjøre uten sikkerhetsbelte"sammenligningen som blir brukt så ofte her inne. Sjokolade og sukker (inkludert frukt) i små mengder innimellom er greit. Men å skeie ut med store mengder frukt, sjokolade og chips hver dag er absolutt ikke bra for barnet. Det er jo bare å la være, du må ikke ha sukker, men du lar deg selv spise sukker hver dag. Sukker er èn ting, men så har man herdet fett som finnes i det meste av kaker/dessserter/ferdigmat, aspartam, fargestoffer, smaksforsterkere, osv. Jeg hadde aldri tort å spise/drikke noe som inneholder dette med et barn i magen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå