Gå til innhold

Spraymale dører i hus

Anbefalte innlegg

Gjest airam90
Skrevet

Hei hei :)

Vi vurderer å kjøpe et hus, det eneste som ikke er perfekt er dørene.... tror det er furudører, helt nye.

Jeg vil kun ha hvite dører, men kan jo ikke se vekk fra denne leiligheten pga dørene i huset da alt annet er perfekt.

Vi er redde for at å male dem selv pga det sikkert er vanskelig å få det fint og tar jo også en god del tid.

Har dere vært oppi hvor mye det koster å få dem spraymalet av folk som kan det?

Eventuelt kjøpe nye? (litt synd siden dørene er ganske nye)

Og listene i huset må egentlig også males + vegg (men dette klarer vi vel selv)

Eller er lister også vanskelig å male??

Erfaringer? :) :)

Skrevet

Hei

Jeg vet ikke hvor mye det koster å får malt dørene, men vil jo absolutt tro det er billigere enn å kjøpe nye.

Når det gjelder listene så er det ganske greit å male dissse. Du bør absolutt teipe godt inntill listene på vegg (og tak om du ikke skal bruke samme farge og glansgrad som tidigere benyttet). Jeg anbefaler å male ett strøk - gå så over med litt sparkel over alle spikerhull og skjøter - mal så et nytt strøk. Strengt tatt så bør man vel grunne et strøk aller først men det har jeg ikke gjort hos oss (og de er fortsatt veldig fine etter noen år).

Det går også an å kjøpe slikt spraymalingsutstyr - men vet ikke hva det koster.

Et tips til slutt. Jeg ville prøvd å få vite hvilken type maling, farge og glansgrad som er benyttet i taket.

Gjest airam90
Skrevet

Hei

Jeg vet ikke hvor mye det koster å får malt dørene, men vil jo absolutt tro det er billigere enn å kjøpe nye.

Når det gjelder listene så er det ganske greit å male dissse. Du bør absolutt teipe godt inntill listene på vegg (og tak om du ikke skal bruke samme farge og glansgrad som tidigere benyttet). Jeg anbefaler å male ett strøk - gå så over med litt sparkel over alle spikerhull og skjøter - mal så et nytt strøk. Strengt tatt så bør man vel grunne et strøk aller først men det har jeg ikke gjort hos oss (og de er fortsatt veldig fine etter noen år).

Det går også an å kjøpe slikt spraymalingsutstyr - men vet ikke hva det koster.

Et tips til slutt. Jeg ville prøvd å få vite hvilken type maling, farge og glansgrad som er benyttet i taket.

Tusen takk for et orntlig svar! :)

Listene klarer vi nok å male selv, tingen var at linstene er i tre i alle rom, derfor tar det jo litt tid. Men det kan vi ta sånn smått etterhvert :) Ikke dumt, tenkte kanskje vi måtte ta dem ned for å male dem. Vi må male stuen også, så da kan vi jo male listene i samme farge :)

Tror nok det er billigere som du sier å spraymale dørene ja.

Skrevet

Nei ikke ta dem ned. Mye raskere om du taper ordentlig. Det går som en vind å male dem på denne måten.

Men: Om jeg var deg ville jeg valgt samme farge på listene som på taket, ikke som veggene. Dette gir en mye finere helhet.

Gjest airam90
Skrevet

Nei ikke ta dem ned. Mye raskere om du taper ordentlig. Det går som en vind å male dem på denne måten.

Men: Om jeg var deg ville jeg valgt samme farge på listene som på taket, ikke som veggene. Dette gir en mye finere helhet.

Stemmer! :) Det skal jeg finne ut! :) Håååper bare de vet det selv ;) heheh!

Gjest Badabing
Skrevet

Det som er mest vanlig, er vel helhvitt i i tak, og egghvit/bomull på dører og lister. Du får kjøpt rimelige ferdigmalte MDF-dører til noen hundrelapper.

Nå kommer det jo an på hva slags dører du har, men slette dører kan man fint rulle på maling selv.

Spraylakkeringsutstyr koster litt. Om man skal sette bort denne jobben, er det nok vel så billig å kjøpe MDF-dører.

Å male lister er en pirkejobb, men det er ikke vanskelig. :)

Jeg vil påstå at alle disse tingene er noe man kan gjøre selv. Vi har lagt gulv, satt på plater på vegger, lagt fliser, skrudd opp kjøkken, tapetsert og malt både inne og ute, og vi kunne ikke noe sånt fra før av vi heller.

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette.

Rainbow81, mod.

Skrevet

Det som er mest vanlig, er vel helhvitt i i tak, og egghvit/bomull på dører og lister. Du får kjøpt rimelige ferdigmalte MDF-dører til noen hundrelapper.

Nå kommer det jo an på hva slags dører du har, men slette dører kan man fint rulle på maling selv.

Spraylakkeringsutstyr koster litt. Om man skal sette bort denne jobben, er det nok vel så billig å kjøpe MDF-dører.

Å male lister er en pirkejobb, men det er ikke vanskelig. :)

Jeg vil påstå at alle disse tingene er noe man kan gjøre selv. Vi har lagt gulv, satt på plater på vegger, lagt fliser, skrudd opp kjøkken, tapetsert og malt både inne og ute, og vi kunne ikke noe sånt fra før av vi heller.

Jeg tror det er mest vanlig med samme farge på tak og taklister - uten at jeg skal påstå dette hardnakket. Jeg synes ihvertfall det er penest. Vi har eggehvitt i taket og på listene.

Forøvrig så kommer det vel litt an på kvaliteten på de dørene du har i dag om du skal bekoste dem spraymalt eller ikke.

Jeg har malt våre profilerte dører med skumrulle og pensel. Det måtte noen ekstra strøk i profileringene før det ble pent så det var litt av en jobb å male mange dører. Men pene ble de absolutt. Man får helt slett og pene dører om man bruker skumrull - dette er også veldig enkelt.

Skrevet

Dører er da ingen sak å male. Bruk rull istedet for kost, og ikke velg en alt for matt maling.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Bare et tips ang maskeringstape.. Kjøp den dyreste og beste tapen fargehandelen har. Den koster en del men er vel verd hver krone når du skal fjerne tapen igjen. Ble en erfaribg rikere i fjor da jeg malte rommet til dattera mi og rasket med meg en rull til 40 kr i hui og hast. Anbefales ikke. Sitter ennå rester igjen etter den. Bare et tips :)

• 2 uker senere...
Gjest airam90
Skrevet

Bare et tips ang maskeringstape.. Kjøp den dyreste og beste tapen fargehandelen har. Den koster en del men er vel verd hver krone når du skal fjerne tapen igjen. Ble en erfaribg rikere i fjor da jeg malte rommet til dattera mi og rasket med meg en rull til 40 kr i hui og hast. Anbefales ikke. Sitter ennå rester igjen etter den. Bare et tips :)

Ja, huff det har vi opplevd selv :( Det er ikke noe kjekt! Så det kommer vi til å gjøre :D

Tusen takk for tipset ;)

AnonymBruker
Skrevet

Blir den blå maskeringstapen. Dører, lister, vinduskarmer og tak skal alt være malt i helt hvitt. Taket skal være helmatt, det andre skal ha høyere glansgrad.

Anonym poster: 57b069e0efd5c38e2f6473856492afc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...