Gå til innhold

Gave fra arbeidsgiver, hvor mye er "lov"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hvor stor gave er det lov å få fra arbeidsgiver? Mener at jeg har hørt at det er kun opp til en viss grense (enten det er penger eller en ting) som er ok?

Og hva skjer om gaven er over den e grensen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ingen grenser

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen grenser for gavens størrelse, men du må skatte for gaver over en viss størrelse.

Gjest Peaches
Skrevet (endret)

et år fikk vi gavekort på 2100kr på jobb .pluss en liten ting. kan ikke huske at vi måtte skatte noe av det.kan godt være men jeg husker ikke det allefall.

Endret av Peaches
AnonymBruker
Skrevet

sakset fra skatteetaten:

Gaver i arbeidsforhold

Gaver i arbeidsforhold er skatte- innberettningspliktige med unntak av:

Gave i anledning mottakerens 25, 40, 50 eller 60 års tjenestetid i bedriften. Fritaket gjelder bare for verdier inntil kr 8000.

Når gaven består i gullklokke med inskripsjon, regnes verdi inntil kr 12 000 som skattefri. Utgjør verdien av gaven mer enn beløpsgrensene ovenfor, skattlegges det overskytende beløp. Benyttes andre runde år for tjenestejubileum, kan gaver ved disse anledninger gi grunnlag for fritak. Dette gjelder ikke for jubileum under 25 år (f.eks. 20 års tjenestetid i bedriften) og ikke for gaver som gis oftere enn anvisningene ovenfor.

Forutsetningen er videre at disse jubileene trer i stedet for og for øvrig kan sammenlignes helt ut med de som er nevnt ovenfor, f.eks. at man ikke markerer 25 års tjenestetid, men 30 års tjenestetid tradisjonelt i vedkommende bedrift.

Jubileums- eller oppmerksomhetsgave fra arbeidsgiver. Skattefriheten gjelder som hovedregel for verdier inntil kr 3 000. Utgjør verdien mer, skattlegges det overskytende beløp fullt ut som lønn.

Som jubileums- eller oppmerksomhetsgave etter disse forskrifter regnes gave fra arbeidsgiver ved følgende anledninger:

Bedriften har bestått i 25 år eller i et antall år som er delelig med 25 (f.eks. 75 år eller 125 år)(kr 3 000).

Der bedriften har bestått i 50 år eller et antall år som er delelig med 50, vil skattefritaket gjelde verdier inntil 4500.

Mottakeren gifter seg eller fyller 50, 60, 70, 75 eller 80 år (kr 3 000).

Mottakeren går av med pensjon eller slutter av annen grunn etter minst 10 år i bedriften (kr 3 000).

Gave som består av annet enn pengebeløp (f.eks. julekurv, gavekort som ikke kan innløses i kontanter) når verdien ikke overstiger kr 1000 i løpet av inntektsåret. Utgjør verdien av gaven mer enn kr 1000 skattlegges det overskytende beløp som lønn.

Gaver kan gis etter flere alternativer til samme skattyter i samme år.

Vanlige spørsmål om skatteplikt på gaver og reiser

Din arbeids- eller oppdragsgiver skal gi likningsmyndighetene opplysninger om de skatte- og trekkpliktige ytelser du får. Det skal stå i lønns -og trekkoppgaven din. Vær oppmerksom på at selv om arbeidsgiver ikke har gjort dette, eller du har fått en skattepliktig ytelse fra andre enn arbeidsgiver, har du selv plikt til å føre opp verdien av det du har mottatt i selvangivelsen.

Spørsmålene og svarene tar bare for seg skatteregler. Reglene som skal sikre uavhengighet i beslutninger mv. ('smøring') er ikke omtalt.

Er alle gaver fra arbeidsgiver skattepliktige?

Hovedregelen er at alle ytelser (fordeler) man får av arbeidsgiver er skattepliktige. Det gjelder enten ytelsen består av kontanter, gaver eller andre naturalytelser. Men det gjelder enkelte unntak fra dette, fastsatt i en egen forskrift til skatteloven som på visse vilkår gir skattefritak for gaver i ansettelsesforhold når gaven består av annet enn penger og verdimessig ligger innenfor gitte beløpsgrenser. Merk at gavekort som kan løses inn i kontanter, faller utenfor skattefritaket.

Om mer informasjon, se Lignings-ABC, emne ”Gaver og tilskudd i arbeidsforhold mv ”.

Hvordan er det med skatteplikt på gaver man ikke får av arbeidsgiver, men av andre som f. eks en forretningsforbindelse?

Selv om gaven ikke gis av arbeidsgiver, vil det likevel være skatteplikt dersom gaven har klar sammenheng med arbeidsforholdet. Generelt kan en legge til grunn at dersom det ikke er sannsynlig at du hadde fått gaven dersom du ikke hadde vært ansatt der eller hatt det oppdraget du har, vil gaven i alminnelighet være skattepliktig.

Jeg er ansatt i offentlig virksomhet, og for en tid siden holdt jeg en presentasjon for en organisasjon. Som takk fikk jeg en blomsteroppsats. Er denne skattepliktig for meg?

I utgangspunktet er alle fordeler vunnet ved arbeid skattepliktig. Det gjelder også honorarer i form av naturalytelser. Dette gjelder enten det er i eller utenfor arbeidsforhold. Imidlertid er det et eget skattefritak for såkalte erkjentlighetsgaver for enkeltstående arbeidsprestasjon. Dette gjelder for gaver som ikke overstiger 500 kroner i verdi, og når gaven består av annet enn penger. Vær oppmerksom på at dersom verdien på gaven er over 500 kroner blir hele gaven skattepliktig.

En kollega av meg fylte 50 år forleden og fikk i den anledning en gave fra bedriften. I lunsjen oppstod det diskusjon rundt skatteplikten. Er det slik at det er skatteplikt på slike gaver?

I utgangspunktet er alle gaver fra arbeidsgiver skattepliktige, men det er unntak for såkalte jubileums- og oppmerksomhetsgaver. For at den skal være skattefri må gaven bestå i annet en penger, og skattefritaket gjelder kun for verdier inntil 3 000 kroner. Når kollegaen din fyller 50 år (eller 60, 70, 75 eller 80 år) kan hun derfor skattefritt motta en slik gave. Fyller kollegaen derimot fyller 40 år, gjelder ikke denne reglen. Hun kan eventuelt få en gave skattefritt etter regelen omtalt under spm. 4.

I fjor gjorde jeg en mindre jobb for et lite firma, og fikk en vare til en verdi av i underkant av 1 000 kroner. Hvordan håndterer jeg dette riktig?

Har du mottatt lønn eller annet arbeidsvederlag fra samme oppdragsgiver og det til sammen ikke overstiger 1 000 kroner i løpet av inntektsåret, er beløpet skattefritt og skal ikke føres i selvangivelsen. Dette gjelder imidlertid ikke hvis vederlaget er virksomhetsinntekt, da skal hele beløpet inngå i inntektsgrunnlaget.

Jeg reiser en del i jobben, og får som følge av dette bonuspoeng som jeg benytter privat for meg og min familie. Er det skatteplikt på dette og hva er begrunnelsen?

Dersom du gjennom tjenestereiser eller andre reiser i yrket opparbeider bonuspoeng, og du bruker disse privat, er dette skattepliktig inntekt på lik linje med annen inntekt. Begrunnelsen er at enhver fordel vunnet ved arbeid eller virksomhet er skattepliktig inntekt. Så lenge det er arbeidsforholdet som er årsaken til at du oppnår fordelen, spiller det ingen rolle for skatteplikten om du ikke får fordelen direkte av f. eks. arbeidsgiver.

Siden det er min arbeidsgiver som pleier å ta seg av det skattemessige har vel ikke jeg noe ansvar for disse bonusreisene?

Jo, du har en selvstendig plikt til å føre opp verdien av alle skattepliktige ytelser i din selvangivelse. Verdien vil i alminnelighet måtte fastsettes ut fra hva det ville ha kostet deg å kjøpe vedkommende tjeneste (evnt vare) selv. Beløpet føres i post 2.1.1 i selvangivelsen.

Jeg er leder i en bedrift og får tidvis invitasjoner til ulike arrangementer, f. eks sportsarrangementer, konserter og liknende der også andre ledere deltar. Når det stilles krav til at jeg må være synlig og knytte kontakter, så kan vel ikke dette være noe jeg må skatte av?

Jo, deltagelse på ikke-faglige aktiviteter betalt av andre enn arbeidsgiver, vil vanligvis være skattepliktig for deltageren. Om det ”forventes” at en deltar, eller bedriften definerer det som viktig at en av bedriftens ansatte er ”synlig” og liknende, påvirker normalt ikke vurderingen av skatteplikten.

Om mer informasjon, se Lignings-ABC, emne ”Studiereise, kongressdeltagelse mv.”.

Når jeg er på reiser med jobben hender det at min ektefelle blir med. Noen ganger er hun invitert og det forventes av vertsskapet at hun deltar, andre ganger blir hun med fordi vi tar fritiden sammen utenom de faglige møtene. Dette er vel greit skattemessig, i allefall de gangene hun er invitert?

Dersom arbeidstaker har med ektefelle og/eller barn på velferdstiltak, herunder hotellopphold med inntil to overnattinger, kan dette etter forholdene være fritatt for beskatning etter reglene om velferdstiltak i arbeidsforhold.

Om mer imformasjon, se Lignings-ABC, emne ”Velferdstiltak i arbeidsforhold”.

Kona har under oppholdet visse oppgaver. For eksempel bistod hun under åpningsseremonien av vår siste filial, der hun bl.a. overrakte blomster til ny daglig leder. Endrer dette den skattemessige siden?

Nei, tildeling av slike oppgaver fratar ikke reisen dens karakter av å være en feriereise, som dermed er skattepliktig.

Vi er en gjeng som skal på seminar i utlandet. Bedriften dekker reise, opphold og kost. Vi skal ha noe faglig innhold, men det blir utvilsomt mye fest og moro, med sightseeing og besøk på stranden. Blir det skatteplikt for oss som deltar?

Den generelle regelen er at hvis reisen skal godtas som en reise i tjenesten eller yrket, slik at dekningen ikke skal være skattepliktig for deltagerne, må formålet med reisen være hovedsakelig faglig eller tjenestlig begrunnet. Ut fra de opplysningene du gir, ser dette ut til å være en reise av mer privat enn faglig karakter. Den blir derfor skattepliktig.

De ansatte i bedriften har i en hektisk periode gjort en strålende innsats. Vi har derfor tenkt å arrangere en tur til utlandet for samtlige som et velferdstiltak. Vi har undersøkt priser og funnet ut at det blir billigst med en pakketur til syden, heller enn en helgetur på et høyfjellshotell i Norge. Er dette ok skatte- og avgiftsmessig?

Nei. Det særskilte skattefritaket gitt ved reglene om rimelig velferdstiltak forutsetter både at tiltaket kan karakteriseres som et velferdstiltak, og at tiltaket er rimelig. I dette tilfellet antar vi at det dreier seg om en ukes opphold på hotell. Flere dagers opphold på hotell regnes som ferie, som aldri er velferdtiltak i skattelovens forstand. Ferie betalt av arbeidsgiver er alltid skattepliktig. Svaret er derfor at et slikt opphold innebærer skatteplikt for de ansatte og plikt til å beregne arbeidsgiveravgift for arbeidsgiver.

Om mer informasjon, se Lignings-ABC, emne ”Velferdstiltak i arbeidsforhold”.

Jeg driver et firma og har en ansatt på deltid. Nå trenger vi å komme oss bort og tenkte derfor å bestille et helgeopphold på hotell et par dagers tid. Utgiftene skal jeg føre på firmaet under henvisning til reglene om rimelig velferdstiltak. Er det anledning til dette?

Nei. Dette utløser skatteplikt og plikt til å beregne arbeidsgiveravgift. Ordningen med skattefrie velferdstiltak omfatter ikke foretak uten ansatte eller med ansatte som til sammen ikke har arbeidstid og lønn som tilsvarer full stilling i foretaket. Ordningen omfatter heller ikke aksjeselskap med en aksjonær og der aksjonæren er den eneste ansatte i selskapet.

AnonymBruker
Skrevet

Ah!!!

Tusen takk for mye info!!! Arbeidsgiver har gitt noen ansatte (ikke jubileum eller andre slike ting) gaver for nærmere 10 000 nå siste året, og da meldte diskusjonen seg rundt lunchbordet.. Så langt er ingenting rapportert til skattetaten....

AnonymBruker
Skrevet

Ah!!!

Tusen takk for mye info!!! Arbeidsgiver har gitt noen ansatte (ikke jubileum eller andre slike ting) gaver for nærmere 10 000 nå siste året, og da meldte diskusjonen seg rundt lunchbordet.. Så langt er ingenting rapportert til skattetaten....

Det kan godt hende at den som kjører lønnen hos dere venter med å innberette til årets slutt for å samle opp alle innberetninger. Og du vil ikke se en egen kode på lønns- og trekkoppgaven heller. De fleste gaver går inn kode 111-A sammen med vanlig lønn.

Så det kan godt hende det er innrapportert tidligere, men at dere ikke har lagt merke til det.

Just saying.

Skrevet

Om det er lønnsinnberettet tidligere så bør det fremgå ganske tydelig av lønnsslippen din.

AnonymBruker
Skrevet

ingenting ble inrapportert i fjor (hverken på lønslipp eller årsoppgave). Da var det ting til en verdi på ca 5000-6000 kr. Sålang i år er det vel for over 6500 allerede, og ingenitng rapportert...

AnonymBruker
Skrevet

En er pliktig til å innrappotere for det som det skal fordelsbeskattes for.

Gjør ikke din bedrift det TS, snyter dere på skatten! Vær observang på at det er ikke bedriftens ansvar, men dere, mottakers ansvar å påse at man blir fordelsbeskattet for varen/tjenesten/gaven osv.

Snakk med de på lønn, kan de ikke regelverket eller vet de ikke at dere har mottatt gaver?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikkke om lønnsavdelingen vet det. Som sagt så gjelder dette kun et utvalg av de som jobber hos oss. Arbeidsgiveren har valgt seg ut en 8-10 sstykker som får allslagt ting/gaver igjennom et år, uten andre kriterier enn " jeg synes de har fortjent det".....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikkke om lønnsavdelingen vet det. Som sagt så gjelder dette kun et utvalg av de som jobber hos oss. Arbeidsgiveren har valgt seg ut en 8-10 sstykker som får allslagt ting/gaver igjennom et år, uten andre kriterier enn " jeg synes de har fortjent det".....

Hørtes ikke ut som en rettferdig sjef, men heller en som skaper splid.

Vel, mottaker er ansvarlig å se til at de blir fordelsbeskattet for fordelen de har fått. Gjør de ikke det, og heller ikke blir trukket på ekstra skatt grunnet dette på lønna si, så er de skyldig i skattebedrageri. Slikt ser skatteetaten veldig alvorlig på.

Bedriften vil selvfølgelig ha et ansvar også, jeg er bare litt usikker på hvor deres ansvar ligger. Lønningsansvarlig er selvfølgelig pliktig til å trekke ekstra skatt for fordelen en ansatt har mottatt, men om hun kan bli strafferesstskyldig vet jeg ikke.

Jeg sitter selv med regnskap, og vet om jeg fører regnskap feil, så er det strafferettsskyldig inntil 2 år fengsel. Enn om jeg ikke er regnskapsansvarlig, men en regnskapsmedarbeider.

Skrevet

Vår bedrift løser ofte dette ved å legge på et beløp som tilsvarer det man trekkes i skatt på lønnen. Dvs at gaven blir dyrere for bedriften, en vi snyter ikke på skatten og mottaker slipper å betale skatt på en gave.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ah!!!

På et direkte spøsmål til sjefen fikk vi til svar at dette ikke var gaver, men "lån" til hygelige arbeidstakere, og ikke noe som hveken skulle skattes av eller regnes som lån.. Når vi så spurte når vi kunne få "låne" noe, var det ikke økonomi til det. ikke kunne vi "låne" det som allerede var "utlånt", for sjefen kunne jo ikke kreve at de skulle levere det inn....

Anonym poster: 0ffc28820b7882ac0068bccd4a379e03

AnonymBruker
Skrevet

unnskyld!

Har skrevet feil i setning nummer to... det riktige skal være:

"hverken skulle skattes av eller regnes som gave."

Ble helt feil med et lån på slutten der!!!

Anonym poster: 0ffc28820b7882ac0068bccd4a379e03

AnonymBruker
Skrevet

En er pliktig til å innrappotere for det som det skal fordelsbeskattes for.

Gjør ikke din bedrift det TS, snyter dere på skatten! Vær observang på at det er ikke bedriftens ansvar, men dere, mottakers ansvar å påse at man blir fordelsbeskattet for varen/tjenesten/gaven osv.

Snakk med de på lønn, kan de ikke regelverket eller vet de ikke at dere har mottatt gaver?

BÅDE arbeidsgiver og lønnsmottaker har et selvstendig ansvar for å oppgi beløp til beskatning. Arbeidsgiver for å beregne arbeidsgiveravgift og foreta forskuddstrekk og lønnsmottaker for å få beløpet inkludert i likningen (selvangivelsesprinsippet).

Anonym poster: 4ab02f851bad778d9da50cc6c384ef3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...