AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #21 Skrevet 8. juni 2012 Men medisinstudie i norge toget har gått. Man må nesten bestemme seg dag 1 på vgs om man skal klare å komme seg inn på medisin og selv da er det ikke sikkert man kommer inn. Halvparten 6ere og halvparten 5ere er ikke noe alle kan klare. Neida, toget har ikke gått. Jeg hadde 5 i snitt på vgs, gikk ikke studiespesialisering og hadde ingen realfag. Studerte noe annet, så fant jeg ut at jeg ville bli lege. Tok alle realfagene jeg trengte som privatist. Kom inn på første forsøk. I Norge. 1
Gjest test123 Skrevet 8. juni 2012 #22 Skrevet 8. juni 2012 Neida, toget har ikke gått. Jeg hadde 5 i snitt på vgs, gikk ikke studiespesialisering og hadde ingen realfag. Studerte noe annet, så fant jeg ut at jeg ville bli lege. Tok alle realfagene jeg trengte som privatist. Kom inn på første forsøk. I Norge. Mente å komme direkte inn fra vgs, skulle spesifisert det. Men hvor gammel var du da du startet legestudie? Man må vente ganske mange år før man får nok alderspoeng til å komme inn på medisin. Man fyller 19 når man er ferdig med vgs, og man får ikke alderspoeng før man fyller 21. Kanskje må man vente til man fyller 23 år før man kan komme inn i Norge. Det er jo ganske lang ventetid for en som vet hun vil studere medisin.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #23 Skrevet 8. juni 2012 Nå vil jeg reflektere litt sammen med deg rundt dette valget du vil ta: Du får 4 i realfag, og det er det vel en grunn til? Hvordan ser du for deg at du skal klare medisinfagene som bygger på realfagene? Og det på engelsk? Det utdannes altfor mange leger for tiden. Hvordan ser du for deg mulighetene for jobb hvis du kommer gjennom studiene? Hvordan kan du si at denne personen som du ikke en gang kjenner ikke kan klare medisinstudiet kun basert på personens karakterer i realfag? (eller i det minste antyde det) Har en venninne som studere medisin i øst Europa, hun hadde vel også fire et noen av realfagene, og eksamen gikk heller ikke særlig bra. Hun har jobbet ekstremt hardt de årene hun har vært der nå, og kommet seg gjennom med gode resultater. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #24 Skrevet 8. juni 2012 Mente å komme direkte inn fra vgs, skulle spesifisert det. Men hvor gammel var du da du startet legestudie? Man må vente ganske mange år før man får nok alderspoeng til å komme inn på medisin. Man fyller 19 når man er ferdig med vgs, og man får ikke alderspoeng før man fyller 21. Kanskje må man vente til man fyller 23 år før man kan komme inn i Norge. Det er jo ganske lang ventetid for en som vet hun vil studere medisin. Jeg glemte at de har gjort om opptakskravene. Jeg fikk ikke alderspoeng, men poeng for det andre jeg hadde studert + folkehøyskole. Så man må kanskje vente lenger nå, ja.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #25 Skrevet 8. juni 2012 Man kan fint bli lege med 4 i fysikk, medisin er ikke en kjemi- eller fysikkutdanning. Det er overhodet ingen sammenheng mellom karakterkravene og nødvendig kunnskapsnivå. Kravene er bare høye fordi det er et prestisjestudie med svært få plasser. Karakterene sier dog noe om hvor flink og motivert du er til å ta til deg kunnskap, noe som er viktig på studier med stort pensum. Det er ikke mye man lærer på VGS. Tar du vekk bildene, eksempler og oppgaver er vel kjemi 1-boka omtrent 20 sider og noe man fint kan få 6 i etter å ha lest litt ved siden av full jobb i et par måneder.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #26 Skrevet 8. juni 2012 Ja, du kommer lett inn i Øst-Europa. Men husk at du også skal greie å gjennomføre. Min venninne kom akkurat ikke inn i Norge, og dro derfor til Riga for å studere medisin. De var 21 stk i klassen da hun begynte for 3 år siden. Nå er de bare seks igjen. Hun er vanvittig dyktig, men bruker omtrent all sin våkne tid på lesing. Jeg valgte å heller bruke ekstra tid på å finpusse litt på vitnemålet, og studere medisin ved NTNU. Man får forresten alderspoeng fra og MED det året man fyller 20!
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #27 Skrevet 8. juni 2012 Studerer selv i Polen. Studiet er jo ikke på polsk, men på engelsk. Man lærer jo litt grunnleggende polsk på skolen, men ikke så mange som kan det så bra. All undervisning foregår på engelsk. Er bare når man er med pasienter så oversetter lærerene litt også. Da jeg begynte for 5 år siden så burde man ha over 4 i ren snitt for å komme inn, nå tror jeg det har økt til 5 eller noe pga mer pågang. Hadde selv ingen realfag, men tok dette på 1 år, 2kjemi og 2fysikk. Kom inn på egen kvote fordi jeg hadde gått sykepleien (helsefag). I Frankrike har jeg hørt at man kommer lett inn første året, men det er bare få plasser for studiet videre og man må virkelig kjempe om de plassene. Studiet er på fransk. I Tyskland er det en del norske som studerer, lettere å komme inn enn i Norge har jeg hørt. Men studie språket er tysk. Kan jo prøve England, men det er litt dyrt med skolepenger. Fins en del info om medisin i hvert land på www.ansa.no
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #28 Skrevet 9. juni 2012 Ts kan søke under primærkvote frem til h*n er 21. kravet er at TS ikke får utstedt nytt vitnemål før opptaket. Altså kan TS ta karakterforbedring i et år etter vgs, da får mann et karakterbevis. Hvis ts sender inn karakterbeviset for forbedrede karakterer og ikke søker nytt vitnemål, så kan h*n fremdeles ha en sjangs i Norge. Ville ikke vært så bekymret for å studere i øst europa, mann får mye mer for pengene der borte (med tanke på hva kost og losji koster) og språket kan fint læres hvis mann ønsker, men undervisning foregår på engelsk, så språket er ikke det største problemet. Du kan jo alltids søke medisin studiet i Danmark eller Sverige, men kravene for å komme inn der eg nokså høy.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #29 Skrevet 9. juni 2012 Det går an å komme inn på legestudiet i Norge uten alle alderspoengene, men da skal du ha rimelig gode karakterer. Så du kan slite deg ut etter videregående og ta opp fagene det står dårlig til med, og komme inn før du blir 24. Meget mulig, men sikkert grusomt hardt. Jeg fant ut ifjor at det var lege jeg ville bli. Var temmelig slapp på videregående, så har litt å fikse på. Men du skal nok se at jeg spankulerer rundt på Det medisinske fakultet neste høst Er ikke så veldig langt fra poenggrensen, så kunne nok kanskje kommet inn i år, men jeg har lyst til å kunne si at jeg "kom inn på første forsøk"
mi_hari_ra Skrevet 6. juli 2012 Forfatter #30 Skrevet 6. juli 2012 tusen takk for all hjelp og tips folkens! har vært til stor hjelp!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå