mi_hari_ra Skrevet 7. juni 2012 #1 Skrevet 7. juni 2012 Hei! Jeg er 18 år og går på 2.vgs akkurat nå. Jeg tar realfag og har karakteren 4 i alle dem akkurat nå. Det er jo åpenlyst at jeg kommer ikke til å komme inn på legestudier i Norge. Men uansett så SKAL jeg bli lege og vil bli det så fort som mulig. Er det noen av dere som har plasser/land å annbefale? Og hvordan det er der? Hva man må forvente? Jeg vil egentlig helst ikke studere i et Øst-Europeisk land (pga jeg vil ikke lære nye språk). Jeg kan engelsk, norsk og fransk. :-) Håper dere kan være til noe hjelp!
Tullepia Skrevet 7. juni 2012 #2 Skrevet 7. juni 2012 Hei! Jeg er 18 år og går på 2.vgs akkurat nå. Jeg tar realfag og har karakteren 4 i alle dem akkurat nå. Det er jo åpenlyst at jeg kommer ikke til å komme inn på legestudier i Norge. Men uansett så SKAL jeg bli lege og vil bli det så fort som mulig. Er det noen av dere som har plasser/land å annbefale? Og hvordan det er der? Hva man må forvente? Jeg vil egentlig helst ikke studere i et Øst-Europeisk land (pga jeg vil ikke lære nye språk). Jeg kan engelsk, norsk og fransk. :-) Håper dere kan være til noe hjelp! Nå vil jeg reflektere litt sammen med deg rundt dette valget du vil ta: Du får 4 i realfag, og det er det vel en grunn til? Hvordan ser du for deg at du skal klare medisinfagene som bygger på realfagene? Og det på engelsk? Det utdannes altfor mange leger for tiden. Hvordan ser du for deg mulighetene for jobb hvis du kommer gjennom studiene? 4
mi_hari_ra Skrevet 7. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2012 Jeg er kanskje ikke den smarteste, men jeg vet at jeg kan oppnå hva jeg vil her i verden. Selv om jeg har 4 i realfag, så betyr det ikke nødvendigvis at jeg er dummere enn andre. Ja, det er mange leger her ute, men feks jeg kjenner faren til venninna mi, det sies at han er en kjempe god lege. Han har ikke hatt fysikk eller noe avansert matte en gang, så hvordan kan alle realfagene mine spille en SÅ STOR rolle i når jeg skal ha meg jobb?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #4 Skrevet 7. juni 2012 Jeg kjenner flere som går medisinstudiet i Polen, og det er visst kjempe. Jeg har besøkt dem der, og de snakker ikke en døyt polsk. De kan enkelte ord, men ikke mer enn det. 1
Sulosi Skrevet 8. juni 2012 #5 Skrevet 8. juni 2012 Tråden er flyttet til Karriere og utdanning. Mvh Sulosi.
FrøkenDetektiv Skrevet 8. juni 2012 #6 Skrevet 8. juni 2012 Det er litt synd at du ligger på bedre middels i realfag ja, siden det er det studiet bygger på. Vil opplyse om at det er mest kjemi og biologi, men fysikklovene og matematikk vil også følge på. Medisin er et studie som veldig mange kunne tenke seg, men som svært få egentlig passer til. Men om du virkelig vil dette, så har man jo medisinstudier i Storbritannia, Amerika og Frankrike. Snittet der er noe lavere enn i Norge hvis du gjør det bra i andre fag, men du må nok over 5 i snitt ihvertfall i Fr. og Storbrit. Ellers er det disse typiske østeuropeiske som nok har de laveste snittene, men da må en nok lære seg litt av språket pga kommunikasjon med pasienter ved utplassering under studietiden. Som en person sier over her så utdannes det veldig mange leger idag, man har plassene i Norge som er stappfulle, i tillegg til en del som studerer utenlands. Det har vel vært snakk om å oppheve trekkturnus, slik at det kan bli vanskeligere for utenlandsstudenter å få turnustjeneste her i Norge. Men det vil fremtiden vise. Ønsker deg lykke til!
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #7 Skrevet 8. juni 2012 Jeg har studert medisin (i Norge) og jobber nå som lege. Jeg skjønner godt at du har lyst å bli lege, for det er det beste yrket som finnes Men det er noen ting du blir nødt til å ta i betraktning: Frem til nå har det ikke spilt noen stor rolle om man har studert i utlandet eller i Norge, fordi alle har kunnet få turnus i Norge på lik linje, og på den måten kommet seg inn på arbeidsmarkedet. Da har man bare fått et tilfeldig nummer på listen tildelt, og den som fikk nr. 1 fikk velge turnusplass først, osv. Men fra og med neste år må man søke jobb (begynnerstilling) på samme måte som man søker andre jobber. Da vil dessverre utenlandsstudenter ofte bli nedprioritert. Grunnen til dette er at de fleste av oss som jobber på sykehus ser at turnuslegene som har studert i utlandet, ikke har så mye erfaring som de som har studert i Norge. De kjenner ikke til systemet på norske sykehus, har knapt snakket med pasienter før (fordi de ikke har kunnet språket der de har studert), og de gjør generelt en mye dårligere og lite effektiv jobb de første månedene. En arbeidsgiver vil da heller velge en som har vært i praksis på norske sykehus før. En løsning på dette er at du bruker all ferie du har på å jobbe på sykehus i Norge, for å få erfaring. En annen løsning er at du søker jobb på mindre attraktive sykehus (Finnmark og Sogn og fjordane pleier å slite med legedekningen). En tredje løsning er at du søker deg til et land hvor du kan språket, slik at du kan snakke med pasientene. Men det er mye vanskeligere å komme inn på medisinstudier i f.eks. Frankrike og England enn i Øst-Europa, fordi de ofte krever høye karakterer slik som i Norge. Og selv om du skulle være så heldig å komme inn, er det fortsatt ikke sikkert at du vil bli prioritert til jobb i Norge. Hva er grunnen til at du ikke får høyere karakter i realfagene? Er det innsatsen det står på, ville jeg lagt meg skikkelig i selen for å jobbe hardere, slik at du har en sjanse til å komme inn i Norge. Du trenger en god forståelse i realfag, spesielt i kjemi og fysikk, for å kunne lære deg de prekliniske fagene i medisin. Og jeg tror det er enda mer fokus og høyere krav i disse fagene på en del utenlandske universiteter. Lykke til! Håper du når drømmen din Og husk at det er alltid mulighet til å forbedre karakterer etter at du er ferdig på vgs. 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #8 Skrevet 8. juni 2012 Jeg er kanskje ikke den smarteste, men jeg vet at jeg kan oppnå hva jeg vil her i verden. Og du har ikke 5-6 i realfag fordi du ikke ... vil? Hvis du virkelig kan oppnå hva du vil må du faktisk komme deg gjennom veldig harde fag som involverer matte og kjemi, og det er greit å begynne tidlig. Ikke 'det ordner seg nok til slutt'-holdningen. 8
Gjest Maruwan Skrevet 8. juni 2012 #9 Skrevet 8. juni 2012 (endret) Jeg er kanskje ikke den smarteste, men jeg vet at jeg kan oppnå hva jeg vil her i verden. Selv om jeg har 4 i realfag, så betyr det ikke nødvendigvis at jeg er dummere enn andre. Slapp helt av. Du trenger ikke være spesielt smart for å studere medisin da studiet ikke baserer seg på noen særlig dyp forståelse av emnene det er snakk om. Du vil få et ok innblikk i mange forskjellige naturvitenskapelige emner, men det forventes ikke at du skal være en ekspert i noen av dem og konteksten vil i det store og hele være begrenset til forståelsen av mennesket. F.eks. er kjemien rimelig basic og det du trenger av fysikk-kunnskaper har du mest sannsynlig allerede lært på videregående. Men to ting må du være: Flittig og disiplinert. Pensumet er nemlig veldig stort, så du må belage deg på å legge ned mye arbeid for å komme deg igjennom alt. En del pugging må du også belage deg på. Du bør altså ta en runde med deg selv og virkelig tenke over om du har den disiplinen som skal til. Studier i utlandet baserer seg stort sett på engelsk, så du trenger ikke bekymre deg om å bli flytende i et nytt språk, selv om du f.eks. studerer i øst-europa. Skolene pleier å ha egne internasjonale klasser og alt foregår (som sagt) på engelsk. P.S. Du kan leve fett på norsk studielån i øst-europa, selv etter at du har betalt skolepenger. Endret 8. juni 2012 av Maruwan 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #10 Skrevet 8. juni 2012 Slapp helt av. Du trenger ikke være spesielt smart for å studere medisin da studiet ikke baserer seg på noen særlig dyp forståelse av emnene det er snakk om. Du vil få et ok innblikk i mange forskjellige naturvitenskapelige emner, men det forventes ikke at du skal være en ekspert i noen av dem og konteksten vil i det store og hele være begrenset til forståelsen av mennesket. Men en ting må du være: Flittig. Pensumet er nemlig veldig stort, så du må belage deg på å legge ned mye arbeid for å komme deg igjennom alt. En del pugging må du også belage deg på. Du bør altså ta en runde med deg selv og virkelig tenke over om du har det som skal til for å være en flittig student. Studier i utlandet baserer seg stort sett på engelsk, så du trenger ikke bekymre deg om å bli flytende i et nytt språk, selv om du f.eks. studerer i øst-europa. Skolene pleier å ha egne internasjonale klasser og alt foregår (som sagt) på engelsk. P.S. Du kan leve fett på norsk studielån i øst-europa, selv etter at du har betalt skolepenger. Nå vet jeg ikke hvor du har studert, men jeg vil bare kommentere at medisinstudiet først og fremst baserer seg på forståelse av fagene! Det er noen få fag som er mer pugging (først og fremst anatomi), resten er forståelse. Og det er ikke noe definert pensum, så hvor dypt man velger å gå inn i et felt, varierer med hvor dypt man trenger å gå inn i det for å forstå det. Nei, man er ikke ferdig thoraxkirurg, endokrinolog eller gynekolog når man er ferdig, men felles for alle felt er nettopp de prekliniske fagene, og alle leger trenger å ha grundig kunnskap i disse fagene, uavhengig av spesialitet. Og det er nettopp i disse fagene man trenger realfagene fra vgs. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #11 Skrevet 8. juni 2012 Jeg har bare hørt bra om studiene i polen! Hvis du vil komme inn i Norge vil jeg anbefale deg et år på Bjørknes i oslo for å forbedre karakterene. Jeg tror også at man forandrer seg masse fra vgs til videre studier. Man har mer erfaing og studieteknikk så selv om man ikke er et skolelys på vgs kan dette gå fint på høyere studier. Jeg var en typisk student som bare fikk 4 på vgs. Nå får jeg alltid a eller b.
Gjest Maruwan Skrevet 8. juni 2012 #12 Skrevet 8. juni 2012 (endret) Nå vet jeg ikke hvor du har studert, men jeg vil bare kommentere at medisinstudiet først og fremst baserer seg på forståelse av fagene! Det er noen få fag som er mer pugging (først og fremst anatomi), resten er forståelse. Og det er ikke noe definert pensum, så hvor dypt man velger å gå inn i et felt, varierer med hvor dypt man trenger å gå inn i det for å forstå det. Nei, man er ikke ferdig thoraxkirurg, endokrinolog eller gynekolog når man er ferdig, men felles for alle felt er nettopp de prekliniske fagene, og alle leger trenger å ha grundig kunnskap i disse fagene, uavhengig av spesialitet. Og det er nettopp i disse fagene man trenger realfagene fra vgs. Først av alt, det var ikke meninga å rakke ned på leger eller noe sånt. Poenget mitt er bare at når det gjelder naturvitenskap på medisinstudiet så er det temmelig basic greier du er forventet å kunne (og forstå, for all del). F.eks. kan en ikke en gang sammenligne kjemiforståelsen eller fysikkforståelsen fra legestudiet med de som faktisk studerer disse fagene individuelt. Fysikken går f.eks. ikke noe dypere enn Newton, så dersom du har tre år med fysikk fra videregående så kan du alt dette fra før av. Du trenger ikke kvantefysikk og andre ting som går utenfor alminnelig menneskelig forståelse. Det samme gjelder kjemi. Forståelsen av faget går ikke dypere enn det en har hatt i løpet av tre år på videregående. Følgelig vil også biokjemi-faget (som en har lite av på videregående) i stor grad basere seg på pugging (av f.eks. metabolisme-kart), da grunnforståelsen av kjemi ikke er dyp nok til bare å forutse hva som vil skje i kroppen. Fag som biologi og fysiologi vil nok i stor grad basere seg på forståelse, men dette er fag som ikke stiller veldig høye krav til grunnforståelsen av kjemi og fysikk for at det skal gi mening. Matematikk er nesten ikke verdt å nevne en gang. Det er kanskje det realfaget du kan være svakest i. Så alt jeg sier er at han trenger ikke bekymre seg over 4'ere i realfag ettersom utgangspunktet er helt ok for å forstå det en er forventet å forstå på medisinstudiet. P.S. Jeg studerte i Tsjekkia. Hoppa av etter 3 år fordi jeg rett og slett var for lat og ikke hadde selvdisiplin nok til å holde følge med det store pensumet (som virkelig er veldig stort). Var vant til å være skoleflink og visste virkelig ikke hva jeg gikk til av arbeidsmengde da jeg begynte på medisin. Du nevner en annen ting som også er verdt å merke seg: En blir aldri ferdig utlært som lege. I og med at jobben innebærer såpass mye ansvar som den gjør, må en belage seg på å holde seg oppdatert igjennom hele arbeidslivet. Det er ikke en sånn jobb hvor en bare kan holde hodet lavt og satse på at ingen legger merke til deg. Altså er det også viktig å tenke godt over hvor faglig interessert en egentlig er og ikke bare bli lege fordi det er et statusyrke eller fordi en "liker å hjelpe mennesker" (da kan en like greit bli sykepleier). P.P.S. Det hjelper så klart å være over gjennomsnittlig smart, men det er ikke en nødvendighet (uten at det betyr at en kan være direkte dum heller). En helt gjennomsnittlig smart men over gjennomsnittlig disiplinert person vil kunne klare å komme seg igjennom medisinstudiet. Endret 8. juni 2012 av Maruwan 1
Gjest test123 Skrevet 8. juni 2012 #13 Skrevet 8. juni 2012 (endret) Med mindre realfag er det eneste du ikke fått toppkarakter i så kommer du ikke inn på medisin i norge rett fra vgs, ingen skam det for kravene er helt sinnsyke med unntak av tromsø som har noen kvoter fro nordlendinger og samer, sjekk dem om de kan være aktuelle. Det virkelig sure er at du ikke får så mye av å ta opp fag heller fordi alderspoengene veier så tungt. Så du må nok til utlandet og det greieste er kanskje østeuropa. Dumt at staten ikke ønsker å bruke mer på å bygge flere studieplasser. Tidligere ble det også sagt at legene ønsket at det skulle utdannes for få leger for å presse opp lønningene. Endret 8. juni 2012 av test123
Betty2 Skrevet 8. juni 2012 #14 Skrevet 8. juni 2012 Alternativ 2, hvis du har gode karakterer i alle andre fag, og 4 er det laeste du har, så kan du fint jobbe et år, også ta 4er fagene oppigjenn som privantist, dette vil øke snittet ditt, og det kan være behjelpelig med å øke forståelsen din i realfagene. Det er faktisk ikke dumt å ta seg et pause år fra fulltids skolen, da du har 5-6 år på skolebenken foran deg etter at du er kommet inn på medisin.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #15 Skrevet 8. juni 2012 Først av alt, det var ikke meninga å rakke ned på leger eller noe sånt. Poenget mitt er bare at når det gjelder naturvitenskap på medisinstudiet så er det temmelig basic greier du er forventet å kunne (og forstå, for all del). F.eks. kan en ikke en gang sammenligne kjemiforståelsen eller fysikkforståelsen fra legestudiet med de som faktisk studerer disse fagene individuelt. Fysikken går f.eks. ikke noe dypere enn Newton, så dersom du har tre år med fysikk fra videregående så kan du alt dette fra før av. Du trenger ikke kvantefysikk og andre ting som går utenfor alminnelig menneskelig forståelse. Det samme gjelder kjemi. Forståelsen av faget går ikke dypere enn det en har hatt i løpet av tre år på videregående. Følgelig vil også biokjemi-faget (som en har lite av på videregående) i stor grad basere seg på pugging (av f.eks. metabolisme-kart), da grunnforståelsen av kjemi ikke er dyp nok til bare å forutse hva som vil skje i kroppen. Fag som biologi og fysiologi vil nok i stor grad basere seg på forståelse, men dette er fag som ikke stiller veldig høye krav til grunnforståelsen av kjemi og fysikk for at det skal gi mening. Matematikk er nesten ikke verdt å nevne en gang. Det er kanskje det realfaget du kan være svakest i. Så alt jeg sier er at han trenger ikke bekymre seg over 4'ere i realfag ettersom utgangspunktet er helt ok for å forstå det en er forventet å forstå på medisinstudiet. P.S. Jeg studerte i Tsjekkia. Hoppa av etter 3 år fordi jeg rett og slett var for lat og ikke hadde selvdisiplin nok til å holde følge med det store pensumet (som virkelig er veldig stort). Var vant til å være skoleflink og visste virkelig ikke hva jeg gikk til av arbeidsmengde da jeg begynte på medisin. Du nevner en annen ting som også er verdt å merke seg: En blir aldri ferdig utlært som lege. I og med at jobben innebærer såpass mye ansvar som den gjør, må en belage seg på å holde seg oppdatert igjennom hele arbeidslivet. Det er ikke en sånn jobb hvor en bare kan holde hodet lavt og satse på at ingen legger merke til deg. Altså er det også viktig å tenke godt over hvor faglig interessert en egentlig er og ikke bare bli lege fordi det er et statusyrke eller fordi en "liker å hjelpe mennesker" (da kan en like greit bli sykepleier). P.P.S. Det hjelper så klart å være over gjennomsnittlig smart, men det er ikke en nødvendighet (uten at det betyr at en kan være direkte dum heller). En helt gjennomsnittlig smart men over gjennomsnittlig disiplinert person vil kunne klare å komme seg igjennom medisinstudiet. Ok, jeg tror jeg misforsto deg. Men jeg er enig med deg i det du skriver. Man lærer ikke så mye kjemi og fysikk utover det man kan fra vgs, men mitt poeng var også at hvis man ikke kan det man er forventet å kunne fra vgs, så kommer man til å slite. For da må man jo lære seg det i tillegg til fagene på medisinstudiet. Og jeg er enig i at man ikke trenger å være en Einstein eller et vidunderbarn for å kunne studere medisin. Men man bør nok være skoleflink (fordi det innebærer en del disiplin). Og det er jo det du skriver
Gjest test123 Skrevet 8. juni 2012 #16 Skrevet 8. juni 2012 Alternativ 2, hvis du har gode karakterer i alle andre fag, og 4 er det laeste du har, så kan du fint jobbe et år, også ta 4er fagene oppigjenn som privantist, dette vil øke snittet ditt, og det kan være behjelpelig med å øke forståelsen din i realfagene. Problemet er at alderspoengene gjør det nesten umulig for trådstarter å kunne forbedre karakterene nok til å komme inn på medisin uten å vente i flere år. 1
Gjest Maruwan Skrevet 8. juni 2012 #17 Skrevet 8. juni 2012 Problemet er at alderspoengene gjør det nesten umulig for trådstarter å kunne forbedre karakterene nok til å komme inn på medisin uten å vente i flere år. Derfor bør han stikke til utlandet. Undervisningen foregår som sagt på engelsk, så (det eneste) argumentet hans for ikke å studere i utlandet er uansett feilaktig.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #18 Skrevet 8. juni 2012 Men to ting må du være: Flittig og disiplinert. Pensumet er nemlig veldig stort, så du må belage deg på å legge ned mye arbeid for å komme deg igjennom alt. En del pugging må du også belage deg på. Du bør altså ta en runde med deg selv og virkelig tenke over om du har den disiplinen som skal til. Nettopp derfor bør TS ikke slappe av. Hadde TS vært flittig og disiplinert hadde karakterende fra videregående vært bedre. 3
Gjest Maruwan Skrevet 8. juni 2012 #19 Skrevet 8. juni 2012 Nettopp derfor bør TS ikke slappe av. Hadde TS vært flittig og disiplinert hadde karakterende fra videregående vært bedre. Kanskje det, men jeg tenkte mest på dette da jeg skreiv det: Jeg er kanskje ikke den smarteste, men jeg vet at jeg kan oppnå hva jeg vil her i verden. Selv om jeg har 4 i realfag, så betyr det ikke nødvendigvis at jeg er dummere enn andre. Virka som TS hovedsaklig var bekymret for ikke å være smart nok.
Gjest test123 Skrevet 8. juni 2012 #20 Skrevet 8. juni 2012 Nettopp derfor bør TS ikke slappe av. Hadde TS vært flittig og disiplinert hadde karakterende fra videregående vært bedre. Men medisinstudie i norge toget har gått. Man må nesten bestemme seg dag 1 på vgs om man skal klare å komme seg inn på medisin og selv da er det ikke sikkert man kommer inn. Halvparten 6ere og halvparten 5ere er ikke noe alle kan klare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå