AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #1 Del Skrevet 7. juni 2012 Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette innlegget, så det er bare å flytte det, om det trengs Jeg skal snart flytte til en studentbolig. Dette blir første gangen jeg bor helt alene, og jeg er litt redd. (Var på folkehøgskole en liten stund, men sluttet av andre årsaker.) Det jeg lurer på er hvordan du taklet å flytte hjemmefra for første gang? HVa var det verste og beste? Støtte du på noen uventede "hindringer"? Vil gjerne høre deres erfaringer Jeg kommer forresten til å bo der en stund før jeg begynner på skolen, og er redd for at det kommer til å bli litt kjedelig og ensomt sånn før jeg blir kjent med noen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilje90 Skrevet 7. juni 2012 #2 Del Skrevet 7. juni 2012 Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette innlegget, så det er bare å flytte det, om det trengs Jeg skal snart flytte til en studentbolig. Dette blir første gangen jeg bor helt alene, og jeg er litt redd. (Var på folkehøgskole en liten stund, men sluttet av andre årsaker.) Det jeg lurer på er hvordan du taklet å flytte hjemmefra for første gang? HVa var det verste og beste? Støtte du på noen uventede "hindringer"? Vil gjerne høre deres erfaringer Jeg kommer forresten til å bo der en stund før jeg begynner på skolen, og er redd for at det kommer til å bli litt kjedelig og ensomt sånn før jeg blir kjent med noen Jeg taklet det å flytte hjemmefra for første gang ganske bra. flyttet da sammen med min tidligere kjæreste. var litt deilig å bo for seg selv, der man kan lage egne regler og rutiner. Det værste var jo at du merket det virkelig på lommeboka Alt koster penger. Jeg har nå flyttet over 200 mil hjemmefra og alene på et internat pga studie. Kom veldig godt tilrette, og ble fort kjent med andre mennesker. Det kan bli litt ensomt hvis man ikke blir kjent med noen før skolestart, men det er bare å hilse på folk på gaten og evt gjøre mest mulig ut av dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 7. juni 2012 #3 Del Skrevet 7. juni 2012 Første gang jeg flyttet hjemmefra var jeg 16 og syntes etterhvert det ble ganske ensomt, men da bodde jeg langt unna de som jeg ble kjent med. Valgte til slutt å flytte hjem igjen til foreldrene mine (av andre årsaker òg). Ellers vil jeg anbefale å ha litt penger oppspart, fordi det ofte kommer utgifter som du ikke hadde tenkt over. Og tenk over hvor du handler mat, det kan faktisk ha litt å si. Når du skal flytte dit litt før skolestart, kan du vel bruke den tiden til å bli kjent med området, gå turer, ordne rommet ditt skikkelig osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #4 Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg var ganske så fornøyd med det. Det beste er at jeg fikk bestemme mye mer over mitt eget liv, det verste er i begynnelsen dersom du ikke kjenner så mange på stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest virveldyr Skrevet 7. juni 2012 #5 Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg følte meg som verdens minst uavhengige person da jeg flyttet, men det gikk veldig bra og det var sååå deilig å ha et eget rom! Var ikke så fornøyd med de jeg delte kjøkken og bad med, men det er en annen sak... Jeg flyttet forresten en stund før skolen begynte, og brukte tiden til å gå lange turer for å bli kjent med nabolaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #6 Del Skrevet 7. juni 2012 Taklet det ok, levde på stipend og bare det, med en husleie på 5500kr UTEN STRØM, det var hardt. Du får ekstremt mange utgifter som du ikke har tenkt over, ALT koster penger. Tannkrem, sminkefjerner, dopapir, strøm, internett, tv, vaskeartikler til hjemmet, gardiner, sengetøy, osv. Ting du aldri har tenkt over at du faktisk må betale. Og mat er det som det går mest penger på, det er hardt, but thats life. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #7 Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg hadde gledet meg lenge og var vant til å underholde meg selv, så det gikk fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #8 Del Skrevet 7. juni 2012 Takk for alle svar søte dere Ja, det blir nok litt hardt økonomisk. Kan ikke ha jobb ved siden av studiene, så lever kun på lånekassa, men har satt meg opp et ganske stramt budsjett. Jeg regner med at det blir ganske hardt i begynnelsen, men kommer vel inn i "systemet" etter hvert Kommer til å dele bad og kjøkken med EN annen person, så forhåpentligvis kan jeg kanskje bli litt kjent med denne personen! ER litt sjenert, særlig når jeg er alene og ikke har noen jeg er trygg på rundt meg, men det ordner seg vel! Hadde dere mye hjemlengsel? TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkna Skrevet 7. juni 2012 #9 Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg syns det var helt herlig å endelig få flyttet hjemmefra. Men jeg hadde et litt urealistisk syn på økonomien min, og slet litt. Jobbet som lærling så over halve lønna gikk til leie og resten til mat og annet nødvendig. Det gikk jo rundt, men vanskelig å ha lite penger hele tiden. Bortsett fra det økonomiske har jeg bare positive ting å si om det å bo for seg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rotekopp1989 Skrevet 7. juni 2012 #10 Del Skrevet 7. juni 2012 Syns det gikk veldig bra å flytte hjemmefra første gang, jeg! Økonomisk gikk det veldig bra, hadde ikke sånn veldig høy leie, og både studielån og deltidsjobb ved siden av studier.. Den første bommerten jeg gikk på var vel at jeg flyttet sammen med min daværende kjæreste, og så slo vi opp etter å ha bodd sammen i et år, men det er vel neppe representativt for de fleste som flytter hjemmefra.. Etter det har jeg bodd med en venninne, og bor fortiden for meg selv, så føler jeg har prøvd litt forskjellige bomåter. Jeg likte veldig godt å bo med noen andre, ikke fordi jeg er så supersosial hele tiden, men var deilig å vite at det var noen hjemme, selv om vedkommende bare satt på rommet sitt og leste, for eksempel og vi ikke måtte være med hverandre heeeele tiden! Men det har nok mye med hvem man bor med å gjøre..m Ellers er det som de andre har skrevet, at det kommer masse utgifter som du ikke tenker på! Plutselig går vasken tett og du trenger avløpsrens osv, og mat er så mye dyrere enn man skulle trodd!Jeg har lært meg å planlegge innkjøpene mine, sånn at jeg ikke bare handler sånn på måfå, det ble veldig dyrt i lengden... Lykke til med utflyttingen! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 7. juni 2012 #11 Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg ble fri! Rett og slett himmelsk Ingen som maste,truet eller annet.Ikke var jeg slaven hjemme lengre og kunne støvsuge når og om jeg selv ville. ahh deilig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. juni 2012 #12 Del Skrevet 7. juni 2012 Det var helt fantastisk. Delte også bad og kjøkken med en, noe som gikk veldig fint. Bruk tiden fram til skolestart til å bli kjent på studiestedet. Og når skolestart nærmer seg, bli med på "alt" av bli kjent aktiviteter. Det er viktig å skaffe seg en omgangskrets! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #13 Del Skrevet 7. juni 2012 Ingen hjemlengsel. Sitter naken og spiser snacks og skriver dette nå, fordi jeg ikke har giddet å kle på meg etter dusjen. Kunne aldri ha gjort det hjemme. FRIHET 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #14 Del Skrevet 10. juni 2012 Det var helt fantastisk. Delte også bad og kjøkken med en, noe som gikk veldig fint. Bruk tiden fram til skolestart til å bli kjent på studiestedet. Og når skolestart nærmer seg, bli med på "alt" av bli kjent aktiviteter. Det er viktig å skaffe seg en omgangskrets! Tusen takk for tips! Ja, det danner seg jo veldig fort små gjenger eller klikker, så er viktig å komme inn med noen ganske kjapt tror jeg, hvis ikke kan man sikkert fort bli hengene litt utenfor. Takker for alle svarene her, det er virkelig oppløftende Noen ganger gleder jeg meg kjempemye! Til friheten og selvstendigheten og alle erfaringene man gjør seg! Andre ganger friker jeg litt ut også fordi jeg er litt usikker i sosiale sammenhenger der jeg ikke kjenner noen, så er redd for at jeg ikke finner min plass med en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 10. juni 2012 #15 Del Skrevet 10. juni 2012 Jeg flyttet selv til studentbolig (Oslo) i fjor, og skal nå flytte til en annen studentbolig i samme by, da den jeg har kommer til å koste meg 5700 kr mnd fra 1.8, og der er smertegrensa mi nådd og vel så det. Min opplevelse er at det er veldig rart å plutselig være heeeelt alene, men også utrolig deilig. Den friheten er noe eget, altså! Det kan så klart bli ensomt til tider hvis man er helt alene, men du får jo en nabo som du helt sikkert vil bli godt kjent med. I tillegg møter du massevis av folk på studiet ditt, hvertfall hvis du er med på fadderuka (som er veldig gøy, og man må jo ikke være med på absolutt alt heller). Jeg tror du kommer til å klare deg superbra Kan du tilfeldigvis si hvilken by du skal til, evt. hvilket studie? Kanskje vi blir naboer/studybuddies?! :happy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *dragoon* Skrevet 10. juni 2012 #16 Del Skrevet 10. juni 2012 Første natta gråt jeg og savnet pappa'n min. Men etter det gikk alt bare oppover og jeg elsket å bo for meg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinar Skrevet 10. juni 2012 #17 Del Skrevet 10. juni 2012 Veldig fint. Jeg var 17 og det var helt riktig fo rmeg. Største overaskelsen var vel hvor mye penger som går til husholdningsartikler og at toalettpapir faktisk tar slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #18 Del Skrevet 10. juni 2012 Det var vidunderlig. Første natten da jeg sov på madrass på gulvet med flyttelass rundt meg følte jeg meg ikke akkurat hjemme. Men da jeg fikk alt på plass var det bare fantastisk. Fikk jo et bedre forhold til foreldrene mine også da jeg slapp å bo med dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 10. juni 2012 #19 Del Skrevet 10. juni 2012 Det er 1,5 år siden jeg flyttet ut og sammen med kjæresten min. Det gikk overraskende bra. Synes ikke det er et ork å måtte gjøre alt selv, ble fort vant til det, synes ikke det var uvant heller egentlig.. Bor ikke så langt unna mamma og pappa heller, så besøker de hver uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #20 Del Skrevet 10. juni 2012 Kan du tilfeldigvis si hvilken by du skal til, evt. hvilket studie? Kanskje vi blir naboer/studybuddies?! Jeg skal ta historie som årsstudie på høgskolen i Vestfold Eller, er ganske sikker på at det blir der. Har søkt i Oslo også, men der er poenggrensa skyhøy! Fikk jo et bedre forhold til foreldrene mine også da jeg slapp å bo med dem Godt at du sier dette Tror nok det samme vil skje med meg. Nå bor jeg i en leilighet med mamma og stefar og da går man jo oppå hverandre nesten hele tiden. Kan bli litt mye til tider 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå